23948sdkhjf

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

I flera pressmeddelanden har Airmee förklarat att de arbetar med en världsledande teknologi som kan optimera sina leveranser i realtid, vilket gör dem till den stora utmanaren på en ny e-handelsmarknad där alla nu pratar om hur snabbt kunderna kan få sina varor. Vi bad grundaren och vd:n Julian Lee att förklara vad de har, som ingen annan har.

Julian Lee tar emot på kontoret där Airmee hyr in sig. Porten ligger mitt emot centralstationen i Stockholm och denna fredag eftermiddag pågår det ett välbesökt after work i den stora lobbyn på våning fyra. Vi går in i ett litet konferensrum och stänger ute sorlet från hans kontorsgrannar. Julian Lee berättar att de nyss flyttat in. De är ett snabbt växande företag, som grundades för mindre än tre år sedan, och som precis tagit in nya ägare och nytt kapital.

Som färdig Handelsstudent var det inte självklart att han skulle starta ett logistikbolag. Efter studierna åkte han till USA och sedan Korea, han studerade mera, startade upp bolag och arbetade i flera företag.

– Där såg jag hur framkanten för leveranser för sista milen ser ut. Särskilt i Korea där man har sina varor på några timmar som standard. Det är därför e-handeln har nått längst i världen där. Tjugo procent av all handel är online i Korea.

Läs också: Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Så han började gräva ner sig i sista milen-leveranser och insåg att ingen på riktigt hade knäckt det där, hur man skulle optimera sina körningar. När han kom hem till Sverige igen hade han en idé, och han fick kontakt med Airmees andra grundare, KTH-forskaren Adrian Prelipcean.

– Adrian hade byggt en mjukvara som heter Meili, som används av flera stora städer runt om i världen. Den bygger på maskininlärning och samlar data kring hur människor rör sig. Han blev intresserad direkt och utvecklade ny teknologi för en logistikflotta ganska snabbt, säger Julian Lee.

Det är ett klassiskt matematiskt problem som behöver lösas, det så kallade Handelsresandeproblemet. Knuten är att med varje stopp i en rutt, så ökar antalet möjliga alternativ för en optimal sträckning lavinartat och blir snart nära nog oändligt. Och de flesta löser det på gammalt vis.

– I dag är det fortfarande mycket av arbetet som sköts manuellt. Om man använder mjukvara är det ofta fasta rutter som man lägger från en sorteringsterminal och de är inte så lätta att ändra, det kan ta flera minuter eller timmar till och med. Det finns inga bra lösningar för att optimera en hel flotta.

Häri ligger alltså Airmees hemlighet. En trafikledare har ofta stor erfarenhet och är ovärderlig för sina kurirer. Men när man vill kunna leverera riktigt snabbt räcker det inte.

– Det är unikt för oss och med vår mjukvara går det plötsligt att göra väldigt mycket grejer, som att ha flera upphämtningsplatser, leverera inom en timme, hämta returer och så vidare. Vi kan slänga in expressleveranser i existerande rutter, det går liksom att blanda hur som helst eftersom allt är automatiserat.

För drygt två år sedan träffades de båda grundarna. Mindre än ett år senare var man redo att testa sin prototyp. De första kunderna var små butiker. En av dem levererade ballonger. En annan behövde skicka kristallkronor och reservdelar. De hade stor nytta av bättre leveranser.

– Vår första lite större kund var nog Granit. Vi började alltså inte med e-handel, utan med butiksförsäljningar, så vi körde varor som kunder hade köpt i butiken men inte kunde ta hem. Vi hade en dashboard, där butikerna enkelt kunde slå in varorna.

Läs också: TIP satsar på återvinning

Sedan fick de in kunder som Mio, Mall of Scandinavia och AMF Fastigheter. Snart inledde Airmee ett nära samarbete med en budfirma som har ett femtiotal bilar. Med den kapaciteten i ryggen kan de göra i princip allt de vill.

– I dag är det e-handeln som är mest intresserade av oss. Och vi vill komma in i webbshopparna och bli ett av leveransalternativen för kunder som vill ha varorna samma dag, eller till och med inom en timme. Vi vill också gärna ta hand om returerna, berättar Julian Lee.

Och de märker att de har tydliga konkurrensfördelar, dels genom sin teknologi, men också för att de är nya och har lättare att prova nytt.

– Vi har träffat åkerier och sett hur ålderdomligt det är i transportvärlden. Det är fax och penna och papper. De sitter på gammal teknologi, om ens någon, så i slutändan måste hela deras system bytas ut. Logistik är ju otroligt komplext, men det finns också en inställning att allt redan funkar, att de har erfarna trafikledare som kan fixa allt.

Julian Lee berättar att de är nöjda med att ha sin flotta inhouse, att det ger kontroll över kvaliteten, att de vet att kurirerna får lön enligt kollektivavtal. De vill bygga sin affärsmodell på bra villkor.

Verksamheten fungerar utan den roll som en trafikledare skulle ha haft.

Läs också: DSV slog vinstrekord

– Vi ser i vår dashboard vad som händer när nya leveranser automatiskt stoppas in i olika rutter. Och olika e-handlare vill jobba på olika sätt, så vi får hela tiden sitta och skruva på algoritmen, det finns tusen små parametrar. Förarna vill ha det enkelt och tydligt hur de ska jobba och vad de ska göra. Här finns massor att arbeta med i utvecklingen.

Nu länkar kurirernas mjukvara till Google maps där de visar rutterna. Airmee siktar på att bygga en egen karta, precis som Uber och Amazon har gjort. Mjukvaran bygger på maskininlärning och i slutändan kommer man att ha bättre data än Google för just de funktioner man söker.

Systemets rutter är hela tiden föremål för ändringar, både med hänsyn till nya beställningar och andra oförutsedda händelser, som trafikolyckor, som kan göra en annan rutt mer optimal.

Teamet kring bolaget är i dag åtta personer starkt med tre i huvudteamet, tre utvecklare och två personer i kundtjänsten. Till det kommer de som är anställda i logistikbolaget.

– Men vi har inte gått samman i ett företag, utan logistikbolaget utför fortfarande uppdrag åt andra också.

Nyligen tog Airmee in nytt kapital och fick in flera högprofilerade ägare som Qvibergs investeringsbolag, Christian Ehrhardt från Vitamin well, Karl-Erik von Bahr från Bisfront och Furniturebox, och Mattias Weinhandl.

Läs också: Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

– Det känns bra, för i början var det lite trögt att hitta investerare. Särskilt i Sverige tror jag inte att man förstår potentialen i logistik riktigt. Vi var i Silicon valley i höstas och där var det helt andra diskussioner. Där och i Asien har man redan sett startups som blivit unicorns. I Sverige har vi legat efter ganska länge, vi är ett avlångt land och inte så mycket människor. Man har nog inte riktigt förstått vad man kan göra inom logistik, säger Julian Lee.

Till slut fick man ändå säga nej till ett antal investerare, eftersom emissionen blev övertecknad. Men Julian Lee vill inte berätta hur mycket kapital de fick in. När vi gör vår intervju är det inte offentliggjort än.

– Men vi reser ju nytt kapital redan nu. Vi växer mycket och försöker trycka ut våra tjänster i fler städer.

Så långt är Airmee en logistikfirma som snart verkar finnas med sina leveranser i hela Sverige och kanske till slut i hela världen. Men det är egentligen inte där man satt sitt stora mål. Airmee vill kunna optimera även andra logistikbolags leveranser.

– Kärnan i vår idé är ändå att kunna bli en plattform för alla typer av leveranser i en stad och optimera dem. Att varenda sväng en förare eller ett bud gör är helt optimal utifrån olika faktorer är det som intresserar oss, kanske mer än att leverera ett klädesplagg till en konsument. Det är absolut en intressant lösning, men det löser ju inte världens problem. Det vi vill ha är en stad med stor befolkning och otroligt effektiva logistikflöden.

Julian Lee säger att åren utomlands nog fått honom att uppskatta Sverige mer, men att det också har hänt mycket här hemma. Speciellt i Stockholm, som blivit mer internationellt och som har en startupmiljö där det verkligen bubblar av intressanta idéer.

Samtidigt är det uppenbart att de där åren gett honom många perspektiv på vad leveranser är och vad det skulle kunna vara. I Sverige har vi inte någon riktig historia av snabba leveranser, medan han i New York snabbt upptäckte att han kunde sitt kreditkortsnummer utantill. Där var matleveranser en del av vardagen.

– Jag träffar fortfarande handlare som undrar varför man ska ha leveransen samma dag. Men det var ju samma sak när vi pratade om två, tre dagar. Snart kommer diskussionen handla om varför man ska ha sina varor på en timme.

– Leveranstiderna kommer att pressas ner. När vi träffade Walmart i höstas berättade deras head of last mile att det bara är fokus på en sak. I storstäderna måste allt ut inom en timme.

Han konstaterar att Airmees teknologi då kommer att få en ännu större effekt, när man behöver kunna optimera rutterna hela tiden. Men framtiden handlar inte bara om budfirmor som utvecklar sina tjänster. Konsumenternas beteenden kommer att förändras också. Han tar leverans utanför dörren som exempel. I USA har det varit standard länge.

En annan viktig aktör är fastighetsägarna. Det kommer att behövas anpassningar med omlastningscentraler och inte minst boxar och smarta lås i trappuppgångarna.

– Jag har varit mycket i Kina också och där har man till och med kylskåp i källaren, dit man levererar maten. I Korea var det vanligt med en portvakt i entrén och där blev det fullt med paket varje dag, säger Julian Lee.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119