23948sdkhjf

Daimlerkoncernen kraftsamlar för autonomi och elektrifiering 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med två nya tunga el-lastibilar, ett forskningcenter och ny global organisation ska Daimler ta kommandot över framtiden. 

Daimler, som bland annat är företaget bakom Mercedes-Benz, gör en rejäl satsning på eldrivna och självkörande lastbilar. I dagarna presenteras två nya tunga el-lastbilar för den amerikanska marknaden och samtidigt skapar man en helt ny världsomspännande organisation för att kraftsamla hela lastbilsverksamhetens kunnande inom eldrift. Dessutom skapas ett center för forskning och utveckling av självkörande bussar och lastbilar i Portland på den amerikanska västkusten. 

– Vi är världens största lastbilstillverkare, och vi har för avsikt att vara det även inom eldrivna lastbilar och bussar, säger Martin Daumansvarig för de tunga fordonen i Daimlers ledningsgrupp, i ett pressmeddelande. 

Daimler Trucks skapar nu en speciell E-mobility group som ska samordna och samla företagets kompetens inom eldrift från hela världen och från alla dess olika varumärken. Från början ingår verksamheter i Tyskland, USA och Japan. 

– Detta gör att kan vi få maximal utdelning av våra investeringar och kan skapa bästa tänkbara lösningar för batterier, laddningslösningar och energy management. 

Tidigare i vår visade Mercedes-Benz upp den el-drivna lastbilen Mercedes-Benz E-Actros som är avsedd för tung distributionstrafik. Under våren har Daimler också börjat leverera eldrivna 7,5-tonnaren Fuso E-Canter till kunder i Nederländerna, Tyskland, Japan, Storbritannien och USA. 

Nu visas två nya modeller för Naftaländerna, där Daimler i dag har nästan 40 procent av marknaden. 

Freightliner E-Cascadia är en tung trailerdragare för fjärrtrafik med 730 elektriska hästkrafter och batterier på 550 KWh. Bilen får en räckvidd på 40 mil och återladdning till upp emot 80 procent tar mindre än 90 minuter och ger ytterligare 32 mil räckvidd. 

 närtransportsidan visar man Freightliner eM2 106 som är en distributionsbil i klassen 9-12 ton totalvikt. Här ger elmotorn 480 hästkrafter och batteriet har en kapacitet på 325 KWh. Räckvidden blir 37 mil och inom en timme kan batteriet återladdas till 80 procent och får då ytterligare 30 mils räckvidd. 

Ett 30-tal exemplar av dessa lastbilar kommer att levereras ut till kunder redan i år för tester i verklig trafik. 

Parallellt med utvecklingen av el-lastbilar utvecklar Daimler också självkörande lastbilar och testar exempelvis just nu platooning och snöröjning på flygplatser, där en enda chaufför har kontroll över fyra lastbilar. 

– Det är fortfarande långt kvar till dess att vi har helt självkörande lastbilar, en det finns enorma fördelar, inte minst med tanke på den globala bristen på lastbilschaufförer, säger Martin Daum. 

Nu skapar Daimler Trucks ett center för forskning och utveckling inom just dessa frågor i Portland i USA. Här kommer man att samarbeta både med andra utvecklingsavdelningar i Daimler Trucks och med koncernens personbilsavdelning. 

Daimler Trucks satsar 25 miljarder kronor på forskning och utveckling fram till slutet av nästa år. Fem miljarder av dessa är öronmärkta för eldrift, uppkoppling och självkörande teknik. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Arkiv

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

EU styr upp cabotagereglerna

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

Gasanläggningen i Göteborg invigd

Terntank blev först att tanka flytande gas hos Swedegas i Göteborgs hamn.

Jobb & Karriär
Widriksson fortsätter sin expansion

Rekryterar CFO från läkemedelsindustrin.

Bråttom att söka ekobonus

Trafikverket meddelar nu hur företag ska göra för att söka ekobonusen. Men man har bara några dagar på sig.

Skanska bygger nytt åt Postnord TPL

Beräknad driftstart blir januari 2020.

Jobb & Karriär
Han tar över i Stockholms hamn

Tidigare vd:n går till exploateringskontoret.

Eurolink väljer TIP

Leveriet ska bli en revolution för e-handelsleveranser 

På torsdagen öppnar Atrium Ljungberg sin nya satsning på en helt ny lösning för paketutlämning i skräddarsydda butiksmiljöer. Bakom systemet ligger Logtrades leveranshanteringsidé The point. 

Postnord: ”Volymer vi aldrig har sett förr”

Paketrekord – men Postnord håller stånd.

Jobb & Karriär
Vd:n lämnar Göteborgs hamn

Magnus Kårestedt lämnar över till nya krafter.

Castellum bygger nytt i Brunna

Siktar mot storskalig logistikverksamhet i Stockholm Väst.

Sagax investerar vidare

E-handeln orsakar inte trängseln i citytrafiken

En ny forskningsstudie friar budfirmor, men lyfter fram en doldis som skyldig till den urbana trängseln. 

Jobb & Karriär
Fyra nya säljchefer till Postnord

Jätten gör storsatsning inom försäljningsorganisationen.

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.2