23948sdkhjf

Daimlerkoncernen kraftsamlar för autonomi och elektrifiering 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med två nya tunga el-lastibilar, ett forskningcenter och ny global organisation ska Daimler ta kommandot över framtiden. 

Daimler, som bland annat är företaget bakom Mercedes-Benz, gör en rejäl satsning på eldrivna och självkörande lastbilar. I dagarna presenteras två nya tunga el-lastbilar för den amerikanska marknaden och samtidigt skapar man en helt ny världsomspännande organisation för att kraftsamla hela lastbilsverksamhetens kunnande inom eldrift. Dessutom skapas ett center för forskning och utveckling av självkörande bussar och lastbilar i Portland på den amerikanska västkusten. 

– Vi är världens största lastbilstillverkare, och vi har för avsikt att vara det även inom eldrivna lastbilar och bussar, säger Martin Daumansvarig för de tunga fordonen i Daimlers ledningsgrupp, i ett pressmeddelande. 

Daimler Trucks skapar nu en speciell E-mobility group som ska samordna och samla företagets kompetens inom eldrift från hela världen och från alla dess olika varumärken. Från början ingår verksamheter i Tyskland, USA och Japan. 

– Detta gör att kan vi få maximal utdelning av våra investeringar och kan skapa bästa tänkbara lösningar för batterier, laddningslösningar och energy management. 

Tidigare i vår visade Mercedes-Benz upp den el-drivna lastbilen Mercedes-Benz E-Actros som är avsedd för tung distributionstrafik. Under våren har Daimler också börjat leverera eldrivna 7,5-tonnaren Fuso E-Canter till kunder i Nederländerna, Tyskland, Japan, Storbritannien och USA. 

Nu visas två nya modeller för Naftaländerna, där Daimler i dag har nästan 40 procent av marknaden. 

Freightliner E-Cascadia är en tung trailerdragare för fjärrtrafik med 730 elektriska hästkrafter och batterier på 550 KWh. Bilen får en räckvidd på 40 mil och återladdning till upp emot 80 procent tar mindre än 90 minuter och ger ytterligare 32 mil räckvidd. 

 närtransportsidan visar man Freightliner eM2 106 som är en distributionsbil i klassen 9-12 ton totalvikt. Här ger elmotorn 480 hästkrafter och batteriet har en kapacitet på 325 KWh. Räckvidden blir 37 mil och inom en timme kan batteriet återladdas till 80 procent och får då ytterligare 30 mils räckvidd. 

Ett 30-tal exemplar av dessa lastbilar kommer att levereras ut till kunder redan i år för tester i verklig trafik. 

Parallellt med utvecklingen av el-lastbilar utvecklar Daimler också självkörande lastbilar och testar exempelvis just nu platooning och snöröjning på flygplatser, där en enda chaufför har kontroll över fyra lastbilar. 

– Det är fortfarande långt kvar till dess att vi har helt självkörande lastbilar, en det finns enorma fördelar, inte minst med tanke på den globala bristen på lastbilschaufförer, säger Martin Daum. 

Nu skapar Daimler Trucks ett center för forskning och utveckling inom just dessa frågor i Portland i USA. Här kommer man att samarbeta både med andra utvecklingsavdelningar i Daimler Trucks och med koncernens personbilsavdelning. 

Daimler Trucks satsar 25 miljarder kronor på forskning och utveckling fram till slutet av nästa år. Fem miljarder av dessa är öronmärkta för eldrift, uppkoppling och självkörande teknik. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han blir ordförande i Svenskt flyg

Tidigare vd för flygbolaget Bra.

Logicenters bygger 400 000 kvadratmeter

Expanderar i högre takt än någonsin.

Lastbilar inblandade i 19 procent av dödsolyckorna

Wallenius och Svenska Orient linien i gemensam jättesatsning

Nytt rederi inriktar sig på skogsindustrin i Sverige och Finland.

Hargs hamn får nyckelroll efter Alfrida

Hamnens läge perfekt när de ekonomiska skadeverkningarna efter Alfridas framfart i Upplandsskogarna ska begränsas.

Jobb & Karriär
Verksamhetsansvarig på Jönköping airport

Blir Vanja Nilssons efterträdare.

Nyhetsbrev

Stora miljövinster för Forsea

Arkiv

Jobb & Karriär
Maserfrakts vd avgår

Vill sluta i förtid.

GDL vann Bergendahls upphandling

DSV bygger superanläggning vid högkvarteret

”Porten till Skandinavien” blir DSV:s största logistikhub i norra Europa.

Jobb & Karriär
Nygammal supply chain manager till Autoliv

Rivstart för godstransportstrategin

GN Transport bygger för utökad kapacitet

2

Postnord vinner kampen om kundernas förtroende

Rankas i topp av logistikbolagen när Sustainable brand index presenterar årets siffror.

Malmö och Halmstads hamnar får nya anlöp från kontinenten

Containerships lägger till Sverige på två nya europeiska slingor.

Extra regeringspengar till godstransporter i stan

Jobb & Karriär
Han tar över klubban i Stockholms hamnar

Centerpartist blir styrelseordförande.

Neste och BP samarbetar för svenskt bioflyg

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Jobb & Karriär
Vehcos nya finansdirektör

Nya ägarna ger resurser till expansion. 

Åkeriföretagen växlar upp Fair transport

Nu ska Fair transport gå att använda på riktigt för upphandlare av transporttjänster.

En extra slant i vårändringsbudgeten

Jula Logistics startar Europapendel och skriver avtal med Postnord

Ett år efter bildandet snurrar hjulen allt snabbare för bolaget.

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Tillväxt och expansion för TIP Trailer under 2018

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Dålig lönsamhet för tågtransporter

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Se alla Företagens egna nyheter

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.143