23948sdkhjf

"Flera positiva steg i rätt riktning"

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Tågoperatörerna kommenterar regeringens infrastrukturplan.

Med sin nya infrastrukturplan, som presenterades i veckan, satsar regeringen stort på järnvägen, både på underhåll och på att höja kapaciteten på banorna. Tågoperatörerna välkomnar i en kommentar arbetet med att föra över transporter till järnväg. 

 – Våra medlemmar både vill och kan göra mer för att mer gods ska flyttas från väg till järnväg men då krävs tydliga politiska beslut, incitament och styrmedel som ger lika konkurrensvillkor och möjliggör mer kapacitet som längre och tyngre godståg. Planen är ett steg i rätt riktning, men det kommer att krävas mer satsningar på sikt, säger Tågoperatörernas vd Björn Westerberg. 

Samtidigt finns det stora frågetecken kring hur mycket exempelvis underhållspengarna kommer att räcka till. Här skulle Björn Westerberg egentligen ha velat se en större satsning. 

– Vi ser nu dagligen effekterna av årtionden av eftersatt järnvägsunderhåll. Ökningen av underhållet med 47 procent jämfört med föregående plan är således välkommet men vi tvingas konstatera att planen ändå inte ger något utrymme för avbetalning av den nuvarande underhållsskulden på 36 miljarder. 

Bygget av nya stambanor kommer också som ett välkommet tillskott till kapaciteten på järnvägen. Men det krävs att man faktiskt kommer igång och kan avsluta utbyggnaden. 

– Det är välkommet att regeringen aviserat att de nya stambanor som krävs för framtida höghastighetstrafik ska börja byggas i de tre ändpunkterna, Malmö, Göteborg och Stockholm. Infrastrukturministern bekräftade också att det pågår blocköverskridande samtal om finansiering av höghastighetsbanorna i 320 km/h. I dessa tider med hög befolkningsökning skulle de direkta riskerna med en utdragen utbyggnadstakt bli påtagliga – låg samhällsekonomisk vinst och uteblivna investeringar i bostäder och tåg – och innebär i förlängningen att befintliga stambanor kommer tvingas hantera ökande kapacitetsbrist under flera årtionden. 

Ett av regeringens beslut blev att skjuta upp införandet av signalsystemet ERTMS. Beslutet kom främst för att frigöra resurser till mer överhängande infrastrukturproblem som behöver lösas.   

– Detta ser vi särskilt positivt på, men vi har ännu inte tagit del av den fullständiga planen, så det finns fortfarande en del frågetecken, inte minst om hur den aviserade pausen i utrullningen av ERTMS faktiskt ska tolkas och hur finansieringen av ERTMS ombordutrustning ska lösas, säger Björn Westerberg. 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Nyhetsbrev

Best satsar på kundbemötande

Arkiv

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Internationella kunder hos Logent i Hallsberg

Nya samarbeten vid kombiterminalen.

Key logistics expanderar till Arlanda

Jobb & Karriär
Här är nya Trafikutskottet

Nu är det klart vilka ledamöter som tar plats i riksdagens trafikutskott.

Stockholms hamnar: ”Det går bra nu”

Stora ökningar när Stockholms hamnar sammanställer årets första åtta månader.

Kicks erbjuder samma dag-leverans

Med två erbjudanden för samma dag-leveranser ska Kicks, Best transport och Instabox maxa servicen till kunderna.

Scania lanserar etanolmotor för tung trafik

Nu är Scanias 13-litersmotor för etanol redo att ta sig an de längre och tyngre transporterna. 

Continental bygger storlager

Logistic contractor uppför däckjättens nya center i Viared.

Jobb & Karriär
Chefstjänst för Isabelle Baumann

Tar över utvecklingen av nya tjänster inom e-handel och logistik hos Postnord.

Ramböll köper Singaporeföretag för smartare transporter

“Vi måste äga hela leveranssystemet själva”

Bauhaus möter leveransproblemen med att bygga oberoende logistikkedja.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.233