Transportrådet efterlyser fokus på verkställighet 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Regeringens infrastrukturplan innehåller bra skrivningar om Sveriges transporter, men det som behövs är att verkligen genomföra projekten som utlovas.

När Näringslivets transportråd sammanfattar sina intryck av regeringens infrastrukturplan är det övervägande positiva toner. Man instämmer i den grundläggande ansatsen att både utveckla transportsystemen och lägga stora resurser på drift och underhåll av järnvägen, där man också ser att bristerna är störst. Transportrådet ger också tummen upp för satsningarna på sjöfarten, där det finns utvecklingspotential, och skrivningarna om vikten av samspel mellan transportslagen. 

Näringslivets transportråd är också positiva till att satsningen på infrastrukturen ökar. Men samtidigt menar man att det är av yttersta vikt med ett ökat fokus på att faktiskt färdigställa redan tidigare beslutade satsningar, och att starta de satsningar som den beslutar om nu. I sitt pressmeddelande nämner Näringslivets transportråd tre järnvägsprojekt som beslutats om sedan länge, men ännu inte genomförts: dubbelspår Hallsberg – Mjölby, ökad kapacitet på Bergslagsbanan/Väster om Vänern och dubbelspår på Hamnbanan till Göteborgs Hamn. Alla tre har stor betydelse för det svenska näringslivet. 

Flera nya projekt har också fått en sen byggstart i planarbetet. Transportrådet skriver: 

"Näringslivets Transportråd anser att regeringens beslut om infrastrukturplanen kunde haft ett starkare fokus på vikten av tempo och verkställighet. Det finns ett genomgående mönster i infrastrukturplanen där regeringen strävat efter att påbörja ett stort antal projekt i olika delar av landet, flera med byggstart sent under planperioden år 2024 som: 

Läs också: Självkörande Mercedeslastbil till Elmia

 Fyrspår Stockholm - Uppsala       

– Ny järnväg Göteborg - Borås  

– Farledsfördjupning i Göteborgs hamn  

– Sydostlänken att med järnväg knyta samman Älmhult, Olofström och Karlshamn  

Läs också: Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

– Ostkustbanan delar norr om Gävle  

 Norrbotniabanan delen Dåva-Skellefteå " 

Man ser risken att framtida regeringar kommer att få hantera ett allt större antal ofullbordade projekt, och här finns det en risk att valåret har spelat in när den nuvarande regeringen bestämt infrastrukturplanens omfång. 

Ännu ett bra initiativ, som Transportrådet ser, är de gränsöverskridande dialogerna med Danmark och Norge om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, Göteborg-Oslo, Stockholm-Oslo, samt Malmbanan/Ofotenbanan. Men bara dialog räcker inte. 

"En gemensam nordisk/skandinavisk transportplan behövs. De transportplaner som nu gäller – som den av regeringen nu beslutade - slutar vid nationsgränserna. Syftet med en gemensam nordisk/skandinavisk transportplan är att skapa förutsättningar för ökad nordisk konkurrenskraft och att genom effektiva transporter skapa bättre förutsättningar för att uppnå beslutade klimat- miljö- och sysselsättningsmål, välfärd och livskvalitet." 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Självkörande Mercedeslastbil till Elmia

Daimlers innovationslab tar med sig sin Arocs för att visa och diskutera självkörande fordon med svenska företag.

Jobb & Karriär
Han blir vd på Lindholmen 

Tord Hermansson tar över på Lindholmen science park.

Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

Vd:n: "Det är förstås glädjande att mark- och miljödomstolens granskning har ett positivt utfall"

Klart med Postnords nya ordförande

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Nyhetsbrev

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Arkiv

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Snart invigs Osby industripark

Osby satsar stort med direktanslutning till stambanan och nytt terminalområde.

Jobb & Karriär
Ny operativ chef i Södertälje hamn

Patrik Rotkvist ska se till att man behåller konkurrenskraften.

Hemfosa köper logistikfastigheter för 3,6 miljarder

Fyller på innehavet i nystartade Nyfosa inför en uppdelning av koncernen.

Ica har stora planer för Upplands-Bro

Unik fortbildning för fordonslärare under Elmia

Fordonslärare har bjudits in till en unik konferens med fortbildning och branschinformation på Elmia lastbil i slutet av augusti.

Corem expanderar i Göteborg

Avhandling ger stöd för logistiktänk i vården

I en ny doktorsavhandling har Malin Wiger tittat närmare på hur vården kan effektiviseras genom optimerade patientflöden.

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Softlogs satsar på Sverige 

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196