23948sdkhjf

Transportrådet efterlyser fokus på verkställighet 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Regeringens infrastrukturplan innehåller bra skrivningar om Sveriges transporter, men det som behövs är att verkligen genomföra projekten som utlovas.

När Näringslivets transportråd sammanfattar sina intryck av regeringens infrastrukturplan är det övervägande positiva toner. Man instämmer i den grundläggande ansatsen att både utveckla transportsystemen och lägga stora resurser på drift och underhåll av järnvägen, där man också ser att bristerna är störst. Transportrådet ger också tummen upp för satsningarna på sjöfarten, där det finns utvecklingspotential, och skrivningarna om vikten av samspel mellan transportslagen. 

Näringslivets transportråd är också positiva till att satsningen på infrastrukturen ökar. Men samtidigt menar man att det är av yttersta vikt med ett ökat fokus på att faktiskt färdigställa redan tidigare beslutade satsningar, och att starta de satsningar som den beslutar om nu. I sitt pressmeddelande nämner Näringslivets transportråd tre järnvägsprojekt som beslutats om sedan länge, men ännu inte genomförts: dubbelspår Hallsberg – Mjölby, ökad kapacitet på Bergslagsbanan/Väster om Vänern och dubbelspår på Hamnbanan till Göteborgs Hamn. Alla tre har stor betydelse för det svenska näringslivet. 

Flera nya projekt har också fått en sen byggstart i planarbetet. Transportrådet skriver: 

"Näringslivets Transportråd anser att regeringens beslut om infrastrukturplanen kunde haft ett starkare fokus på vikten av tempo och verkställighet. Det finns ett genomgående mönster i infrastrukturplanen där regeringen strävat efter att påbörja ett stort antal projekt i olika delar av landet, flera med byggstart sent under planperioden år 2024 som: 

Läs också: Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

 Fyrspår Stockholm - Uppsala       

– Ny järnväg Göteborg - Borås  

– Farledsfördjupning i Göteborgs hamn  

– Sydostlänken att med järnväg knyta samman Älmhult, Olofström och Karlshamn  

Läs också: DSV slog vinstrekord

– Ostkustbanan delar norr om Gävle  

 Norrbotniabanan delen Dåva-Skellefteå " 

Man ser risken att framtida regeringar kommer att få hantera ett allt större antal ofullbordade projekt, och här finns det en risk att valåret har spelat in när den nuvarande regeringen bestämt infrastrukturplanens omfång. 

Ännu ett bra initiativ, som Transportrådet ser, är de gränsöverskridande dialogerna med Danmark och Norge om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, Göteborg-Oslo, Stockholm-Oslo, samt Malmbanan/Ofotenbanan. Men bara dialog räcker inte. 

"En gemensam nordisk/skandinavisk transportplan behövs. De transportplaner som nu gäller – som den av regeringen nu beslutade - slutar vid nationsgränserna. Syftet med en gemensam nordisk/skandinavisk transportplan är att skapa förutsättningar för ökad nordisk konkurrenskraft och att genom effektiva transporter skapa bättre förutsättningar för att uppnå beslutade klimat- miljö- och sysselsättningsmål, välfärd och livskvalitet." 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Arkiv

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Bakslag för DSV:s Panalpinaköp

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149