23948sdkhjf

Regeringen presenterade infrastrukturplanen 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med tjuvstart i helgen presenterade regeringen i dag sin infrastrukturplan. Där håller man liv i höghastighetsbanor för tåg.

Vid ett besök i Göteborg under lördagen presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) delar av regeringens strategiska infrastrukturplan. Framför allt handlade det då om farledsfördjupningen i Göteborgs hamn, som ska göra det möjligt för de allra största containerfartygen att komma in till kaj med full last. 

– Regeringens besked om en finansiering med 1,25 miljarder kronor av det stora projektet innebär nu att projektet kan sättas igång, sade Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt i en kommentar till beskedet. 

Hamnen har sett fram emot den här satsningen under en lång tid och kan nu andas ut när det statliga stödet till fyramiljardersprojektet är säkrat.  

– Med dagens beslut innebär det att Göteborgs hamn kommer med i Europatoppen och får möjlighet till fortsatt direktgående linjetrafik, fortsatte han. 

Under Göteborgsbesöket lyfte ministrarna också fram den nya stambanan mellan Göteborg och Borås, något som gjorde Jan Trouvé på Västsvenska handelskammaren mycket nöjd.  

 – Västlänken tillsammans med järnvägen till Borås via Landvetter flygplats innebär en markant förbättrad internationell tillgänglighet för vår region. Det blir möjligt att åka från exempelvis Trollhättan till London med bara ett byte. För Västsveriges många internationella företag får den förbättrade tillgängligheten stor betydelse då kontakter med kunder och leverantörer underlättas, sade han och tillade att handelskammaren nu kommer att fortsätta arbeta för att stambanan ska fortsätta från Borås till Jönköping, sade han. 

Under en presskonferens på måndagen presenterade sedan Tomas Eneroth och vice statsminister Isabella Lövin (MP) infrastrukturplanen i sin helhet. De upprepade att den här satsningen, både som helhet och vad gäller underhåll, är rejält mycket större än vad den föregående borgerliga regeringen presenterat under sin tid vid makten. De valde också att lägga stor vikt vid järnvägen och till viss del på sjöfarten, något de motiverade med klimatsatsningar. 

En annan märkbar skillnad var den delvis nya retoriken kring höghastighetståg, där man nu talade i termer av nya stambanor. Förhandlingarna om en finansiering av höghastighetståg har inte slutförts och det är långt ifrån klart hur de kommer att sluta, men Tomas Eneroth vidhöll att vi måste skapa mer plats på spåren och att det bara finns en möjlig väg att gå, att bygga nya stambanor, och att man nu tagit med tre sträckor för att byggnationen inte ska tappa i tempo. 

De sträckor som pekas ut i infrastrukturplanen är den nämnda delen mellan Götaborg och Borås, sträckan mellan Hässleholm och Lund, samt Ostlänken mellan Linköping och Järna. På en direkt fråga svarade Tomas Eneroth att Ostlänken byggs för att klara minst 320 kilometer i timmen, vilket gör att en överenskommelse om finansieringen kan dröja. 

Isabella Lövin talade gärna om stödet till infrastruktur för cykel, där man förutom pengar kommer att utreda hur problem med markåtkomst hindrar utbyggnaden av cykelinfrastrukturen.

Hon lyfte också fram medfinansieringen till storstadsregionernas satsningar på kollektivtrafik med spårvägar, linbana busstrafik med BRT och annat. Dessutom blir det extra pengar till det lågtrafikerade järnvägsnätet, något som kan ha stor betydelse för landsbygden.

I övrigt presenterade man en utökad satsning på elvägar, och flera stora satsningar på sjöfarten fanns med förutom den i Göteborgs hamn. Regeringen vill satsa på slussarna i Södertälje och Trollhättan, och förbättra farlederna mellan Landsort och Södertälje, plus farleden in till Luleå. 

Tomas Eneroth talade sig också varm för några gränsöverskridande projekt, infrastrukturplanens nationella fokus till trots. Tillsammans med Danmark kommer man att analysera en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör och man kommer att inleda dialog med Norge om Malmbanan och Lofotenbanan, samt att utveckla stråket mellan Stockholm och Oslo. 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172