23948sdkhjf

Digitala staket får lastbilen att lyda

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Geofencing kan göra mer mycket mer än ”bara” minska risken för terrordåd. Trafikverket ser en stor potential i tekniken som demonstrerades i slutet av maj.

Stockholm. Geofencing innebär i korthet att ett geografiskt område ”villkoras” när det gäller till exempel maxhastighet, fossildrift etcetera, och att fordonet automatiskt ”lyder”, vad föraren än gör.

Läs också: Scanias största beställning av gasbilar någonsin

– GPS-positionen säger till fordonet vilka villkor som gäller, sade Maria Krafft, Trafikverkets måldirektör för trafiksäkerhet, när Trafikverket och dess samarbetspartners demonstrerade tekniken på Kungliga Tekniska Högskolan i slutet av maj.

Frågan om geofencing aktualiserades i samband med terrordådet på Drottninggatan, Trafikverket fick därför regeringens uppdrag att utreda teknikens möjligheter och bjöd i sin tur in representanter för näringslivet och Göteborgs och Stockholms stad.

Hur staden är utformad kan vara en viktig del i att förebygga terrordåd, att till exempel bygga fysiska hinder stänger dock ute människorna, förklarade Maria Krafft som beskriver geofencing som ett sätt att göra det svårare att använda fordon som vapen, men också en förutsättning för att kunna utnyttja uppkopplade fordon för att få säkrare, tryggare och attraktivare miljöer.

– Det finns en jättepotential.

Läs också: Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

Även infrastrukturminister Tomas Eneroth lyfte fram att geofencing har fler nyttor än att ”bara” göra det svårare att skada människor.

– Det kan påverka transporterna i stort.

Ministern framhöll Sverige som ett föredöme när det gäller digitalisering.

– Vi har rönt stor uppmärksamhet internationellt och jag är stolt över att Sverige går i fronten när det gäller digitalisering och inte minst när det gäller geofencing.

Läs också: Flera rekord i Scanias bokslut för 2018

I regeringsuppdraget ingår att testa konceptet och i höst ska Trafikverket leverera en handlingsplan där behovet av ändrade regler lär bli en viktig punkt.

– I dag får vi inte stänga ute fordon från städerna, om geofencing ska kunna bli ett verktyg för städerna måste regelverket uppdateras, sade Maria Krafft.

Hon konstaterade att både tekniken och efterfrågan redan finns, inte minst på bussidan där entreprenörerna välkomnar verktyg som gör det enklare för mindre erfarna förare att köra säkert och hållbart.

– Affärsidéerna finns redan men städerna sitter på spelplanen.

Läs också: Jula Logistics startar Europapendel och skriver avtal med Postnord

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, förklarade att arbetet med att göra stadsmiljön säkrare ofta innebär oönskade förändringar av gaturummet.

– Vi vill ha en öppen levande stad, geofencing skulle kunna revolutionera vår planering.

Säkerheten är bara en av de tänkta vinsterna, att till exempel låta eldrivna fordon sköta leveranser på nätterna skulle leda till minskade utsläpp och mindre trängsel, fortsatte han.

– Får vi det i stor skala får vi mycket mer levande stad, det här är framtiden för städernas trafikplanering.

Läs också: Scania i rikskampanj för servicetekniker

Mikael Ivari, utvecklingsledare på Göteborgs trafikkontor var inne på samma linje.

– Vi ser stora möjligheter med den tekniska utvecklingen sade han.

I Göteborg finns redan ett verkligen exempel, busslinje 55 är geofencad och tiotalet el- och elhybridbussar körs automatiskt i max 15 kilometer i timmen över den känsliga Götaälvbron.

– Vi har mer än tre års praktisk erfarenhet av geofencing och alla är nöjda, nu är vi redo att ta nästa steg.

Fordonstillverkarna Volvo och Scania säger sig också vara med på tåget.

– Vi är redo när myndigheterna är redo, sade Anders Eugensson på Volvo Cars.

Vissa problem återstår dock att lösa även om tekniken anses vara ”mogen”, vad händer till exempel om en buss ”tappar signalen”, risken för hackning måste också tas på allvar och fler tester krävs därför framhöll alla parter.

Jonas Eliasson, trafikdirektör i Stockholm, lyfte dessutom frågan om piska eller morot.

– För att det här ska hända måste vi skapa efterfrågan – vi kan inte börja att kräva geofencing, i stället kan vi erbjuda något de annars inte hade fått, till exempel att man får leverera på natten om lastbilen är utrustad med geofence, då skapar vi ett värde.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mindre andel fossilt i transportsektorn

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Frode Laursen blir 166 000 kvadratmeter i Åstorp

Har just påbörjat sin tredje stora lagerbyggnad vid terminalen.

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Lantmännen öppnade i Hargshamn 

Nyhetsbrev

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Arkiv

NCC får bygga höglagret i Gävle hamn

Premiär: Första förarlösa transporten i dag

15 maj rullade den första T-poden mellan DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

DFDS tar över Stora Ensos trafik till Zeebrygge

NCC lägger ner Loop industries

Den hyllade startupen saknar stöd av investerare.

Schenker gör staden fossilfri

Reducerar utsläppen med 100 procent redan nästa år.

Jobb & Karriär
Ny vd till Alltransport

Han blir vd och koncernchef när Jan Håkansson lämnar.

Scania i rikskampanj för servicetekniker

Plus

Intervju
”Jag ser jobbet som en undervärderad aktie”

Med Ted Söderholm som vd gör Green cargo ett avsteg från principen att sätta en järnvägare i toppen. Kan han bli den som sätter det statliga sorgebarnet på spåret igen? Transportnet har fått en intervju.

APM öppnar inlandsterminal i Gävle

En del i nya satsningen The Gothenburg gateway.

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Odd Molly väljer Norrköping

Satsar på e-handeln och flyttar all logistik och distribution.

MSC utökar sina svenska anlöp

Jobb & Karriär
Wibax värvar logistikchef från Metso

Ska utveckla driften av åkeriet och cisternparkerna.

DSV installerar alkobommar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Einride inleder nytt svenskt samarbete

Sätter upp pilotprojekt i Västerås.

Skanska säljer Postnords nya Helsingborgsanläggning

Ska stå klar under första kvartalet 2020.

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

De startar ny podcast om logistik

GDL vann Bergendahls upphandling

GN Transport bygger för utökad kapacitet

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Se alla Företagens egna nyheter

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.203