23948sdkhjf

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Riksdagen har nu röstat igenom regeringens förslag om ökat beställaransvar för godstransporter.

Regeringen har beslutat om skärpta regler för beställare av internationella gods- och busstransporter och så kallade cabotagetransporter. Enligt regeringens pressmeddelande är besluten ett led i arbetet med att skapa ordning och reda inom transportmarknaden.

Riksdagen har nu alltså röstat ja till regeringens förslag om skärpt beställaransvar vid köp av transporter. Det innebär att det från 1 juli införs en uttrycklig skyldighet för en beställare som anlitar ett transportföretag, att kontrollera att företaget har rätt tillstånd för att utföra transporten. Dessutom kan en beställare dömas till ansvar, även när transporten har sålts vidare i flera led, om transporten är otillåten.

Regeringen har nu även beslutat om att utöka beställaransvaret till att omfatta internationella transporter och så kallade cabotagetransporter. Regeringen ger också tulltjänstemän ökade befogenheter att ingripa mot otillåtna cabotagetransporter. Tulltjänstemän har nu möjlighet att besluta om förskott för sanktionsavgift för överträdelser av bestämmelser om cabotagetransporter och hindra fordonets fortsatta färd.

Enligt Sveriges åkeriföretags hemsida har många aktörer i transportbranschen haft stora förhoppningar på de nya reglerna. Man tror dock att det blir svårt att infria dessa förhoppningar. “En underökningsplikt är bra, men det är fortfarande oklart hur det ska kontrolleras att någon uppfyllt sin plikt”, skriver man.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Douglas Pettersson
Detta är bra, men det skall också åläggas de speditionsföretag
som nyttjar utländska åkare att de skall kolla att det finns försäkring
att de också skall följa arbetstiden. Fordonen skall vara i samma skick som det Sverige kräver av de Svenska åkarna. Det skall också
vara så att chauffören skall kunna minst Engelska, så att man kan
konvercera med hen.
Som det är idag klarar sig en del på att de bara kan sitt eget
modersmål. Därför borde det införas att skall man köra i Sverige, så skall Engelska vara ett krav.
Att göra nya bestämmelser är ju bra, men det måste finnas personal som ser att detta verkligen efterlevs.
Douglas Pettersson

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Cramo förbättrar logistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Arkiv

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

”Den mest effektiva logistikanläggningen i Norden”

Nowaste bygger för omnikanal och e-handel. 

Jobb & Karriär
DHL-vd till Green cargo 

Efter åtta år som vd för DHL Express ska han nu lyfta tågbolaget.

Intervju
”Nu är tiden mogen för en expansion”

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Så vill Still och Jobsafe revolutionera truckutbildningen

Webbverktyg och praktikprov ute på arbetsplatserna ska göra det enklare och effektivare för både truckförare och arbetsgivare.

Nu går Einride in i skarpt läge

Schenker och Einride startar installationen av T-poden – ska köras i Jönköping.

Postnords jury är redo för din nominering

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.94