Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Riksdagen har nu röstat igenom regeringens förslag om ökat beställaransvar för godstransporter.

Regeringen har beslutat om skärpta regler för beställare av internationella gods- och busstransporter och så kallade cabotagetransporter. Enligt regeringens pressmeddelande är besluten ett led i arbetet med att skapa ordning och reda inom transportmarknaden.

Riksdagen har nu alltså röstat ja till regeringens förslag om skärpt beställaransvar vid köp av transporter. Det innebär att det från 1 juli införs en uttrycklig skyldighet för en beställare som anlitar ett transportföretag, att kontrollera att företaget har rätt tillstånd för att utföra transporten. Dessutom kan en beställare dömas till ansvar, även när transporten har sålts vidare i flera led, om transporten är otillåten.

Regeringen har nu även beslutat om att utöka beställaransvaret till att omfatta internationella transporter och så kallade cabotagetransporter. Regeringen ger också tulltjänstemän ökade befogenheter att ingripa mot otillåtna cabotagetransporter. Tulltjänstemän har nu möjlighet att besluta om förskott för sanktionsavgift för överträdelser av bestämmelser om cabotagetransporter och hindra fordonets fortsatta färd.

Enligt Sveriges åkeriföretags hemsida har många aktörer i transportbranschen haft stora förhoppningar på de nya reglerna. Man tror dock att det blir svårt att infria dessa förhoppningar. “En underökningsplikt är bra, men det är fortfarande oklart hur det ska kontrolleras att någon uppfyllt sin plikt”, skriver man.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Douglas Pettersson
Detta är bra, men det skall också åläggas de speditionsföretag
som nyttjar utländska åkare att de skall kolla att det finns försäkring
att de också skall följa arbetstiden. Fordonen skall vara i samma skick som det Sverige kräver av de Svenska åkarna. Det skall också
vara så att chauffören skall kunna minst Engelska, så att man kan
konvercera med hen.
Som det är idag klarar sig en del på att de bara kan sitt eget
modersmål. Därför borde det införas att skall man köra i Sverige, så skall Engelska vara ett krav.
Att göra nya bestämmelser är ju bra, men det måste finnas personal som ser att detta verkligen efterlevs.
Douglas Pettersson

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Amazon har förberett Postnord - "Kontaktat oss"

Postnord har fått en förfrågan av e-handelstitanen.

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Ica fortsätter med Postnord

Första nationella godstransportstrategin

Regeringen har presenterat en strategi för hur fossilberoendet i transportsektorn ska brytas.

Nyhetsbrev

Färjan vann över bron

Arkiv

Hogia digitaliserar brittisk terminal

De ska ta över Postnord

Föreslås till "självmordsuppdraget".

TIP och NTG utvidgar sitt samarbete

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Den 30 januari invigdes Södertälje science park. Men den unga institutionen har redan flera projekt uppstartade på temat lean och hållbar produktion.

Mio i stort avtal med LGT Logistics

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Bring fortsätter satsning på handbollen

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156