23948sdkhjf

Sekab i centrum när EU satsar på bioflygbränsle

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram biobränsle från skogsråvara.

EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram storskalig produktion av bioflygbränsle och biobensin. Målet är att projektet ska resultera i en mängd bioraffinaderier över hela Europa, som kan använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle. Projektet startar i juni och då samlar Sekab e-technology projektets elva företag och universitet i Örnsköldsvik.

Det är EU:s program för forskning och innovation, Horizon 2020, som har valt ut de elva europeiska företagen och universiteten till det internationella samarbetsprojektet Rewofuel. Sekab får cirka 30 procent av hela bidraget, drygt fyra miljoner euro.

– För att bryta oljeberoendet behövs tekniker som gör att vi kan använda förnybara råvaror för att tillverka till exempel drivmedel. Vi har lång erfarenhet av att använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle. Genom det här internationella samarbetet kan vi åstadkomma mer och i en snabbare takt, säger Jonas Markusson, ansvarig för innovation och produktutveckling på Sekab, i en kommentar.

Rewofuel startar den 1 juni i år och ska pågå i tre år. Sekabs roll är att med sin patenterade teknik Celluapp förädla biomassa till socker och lignin, som i nästa steg kan omvandlas till biodrivmedel. Målsättningen med projektet är att det ska utmynna i en mängd bioraffinaderier spridda över EU, som använder restprodukter från EU:s skogs- och sågverksindustri samt skogsbruk som råvara.

Totalt elva företag och universitet från åtta EU-länder deltar i Rewofuel: Sekab e-technology, Peab Asfalt, Sky NRG, Global energies, Neste engineering solutions, Repsol, Ajinomoto, Eurolysine, IPSB, Technip FMC och Linz universitet.

Mer om: Flygfrakt | SEKAB


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164