23948sdkhjf

Frakthistoriska fartyg får bidrag

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Sjöhistoriska fördelar en miljon kronor till bevarandet av äldre fartyg, bland dem flera fraktskepp.

Sjöhistoriska museet, en del av Statens maritima museer, fördelar en miljon kronor till bevarande av kulturhistoriskt värdefulla yrkesfartyg. I år beviljas nio av de 36 ansökningar som kommit in för att få stödet, som är viktigt även om det bara täcker en liten del av de verkliga kostnaderna.

– På Statens maritima museer är vi medvetna om att ägarna till dessa flytande klenoder tar ett stort ansvar för detta viktiga kulturarv. Både kunskap och traditionell teknik behöver värnas för framtiden. Vi hoppas att stödet från oss bidrar till att upprätthålla landets historiska flotta – även om vi bara bidrar med en mindre del av kostnaderna, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet, i ett pressmeddelande.

Det här speciella stödet har funnits sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till före detta yrkesfartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet. Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.

– Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg till exempel segelfartyg, ångfartyg och motorfartyg men vi tar också hänsyn till hur tillgänglig fartygets verksamhet är för att många ska kunna få del av fartygens intressanta berättelser, säger Fredrik Blomqvist.

Bland mottagarna finns i år ett flertal fraktfartyg.

  • Motorfartyget Harry, Lysekil, Västra Götalands län. Byggdes 1887 och användes för bogsering av fartyg, pråmar och timmer.
  • Segelfartyget Linnéa, Gamleby, Kalmar län. Byggd 1915 och förlist 1917. Fick dock nytt liv och fortsatte som fraktseglare fram till 1965,
  • Segelfartyget Mina, Lidköping, Västra Götalands län. Byggdes 1876 på en gård för dess egna behov att transportera spannmål, kalk och ved. Gick sedan i fraktfart till 1959, då hon blev fritidsfartyg.
  • Ångfartyget Rex, Hallstahammar, Västmanlands län. Byggdes 1902 för att dra pråmar och frakta gods, bland annat åt Asea.
  • Motorfartyget Sydfart, Kalmar kommun och län. Byggdes 1879 och kanske ett av de äldsta fraktfartyg som fortfarande går i kommersiell lasttrafik.
  • Ångfartyget Trafik, Hjo, Västra Götalands län. Byggdes 1892 för att gå på Vättern, både i passagerar- och fraktfart.
  • Segelfartyget Westkust, Orust, Västra Götalands län. Byggd 1932 och gick i fraktfart fram till 1964 med hemmahamn i Donsö, Skärhamn och Visby.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Arkiv

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

EU styr upp cabotagereglerna

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

Gasanläggningen i Göteborg invigd

Terntank blev först att tanka flytande gas hos Swedegas i Göteborgs hamn.

Jobb & Karriär
Widriksson fortsätter sin expansion

Rekryterar CFO från läkemedelsindustrin.

Bråttom att söka ekobonus

Trafikverket meddelar nu hur företag ska göra för att söka ekobonusen. Men man har bara några dagar på sig.

Skanska bygger nytt åt Postnord TPL

Beräknad driftstart blir januari 2020.

Jobb & Karriär
Han tar över i Stockholms hamn

Tidigare vd:n går till exploateringskontoret.

Eurolink väljer TIP

Leveriet ska bli en revolution för e-handelsleveranser 

På torsdagen öppnar Atrium Ljungberg sin nya satsning på en helt ny lösning för paketutlämning i skräddarsydda butiksmiljöer. Bakom systemet ligger Logtrades leveranshanteringsidé The point. 

Postnord: ”Volymer vi aldrig har sett förr”

Paketrekord – men Postnord håller stånd.

Jobb & Karriär
Vd:n lämnar Göteborgs hamn

Magnus Kårestedt lämnar över till nya krafter.

Castellum bygger nytt i Brunna

Siktar mot storskalig logistikverksamhet i Stockholm Väst.

Sagax investerar vidare

E-handeln orsakar inte trängseln i citytrafiken

En ny forskningsstudie friar budfirmor, men lyfter fram en doldis som skyldig till den urbana trängseln. 

Jobb & Karriär
Fyra nya säljchefer till Postnord

Jätten gör storsatsning inom försäljningsorganisationen.

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.285