23948sdkhjf

Frakthistoriska fartyg får bidrag

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Sjöhistoriska fördelar en miljon kronor till bevarandet av äldre fartyg, bland dem flera fraktskepp.

Sjöhistoriska museet, en del av Statens maritima museer, fördelar en miljon kronor till bevarande av kulturhistoriskt värdefulla yrkesfartyg. I år beviljas nio av de 36 ansökningar som kommit in för att få stödet, som är viktigt även om det bara täcker en liten del av de verkliga kostnaderna.

– På Statens maritima museer är vi medvetna om att ägarna till dessa flytande klenoder tar ett stort ansvar för detta viktiga kulturarv. Både kunskap och traditionell teknik behöver värnas för framtiden. Vi hoppas att stödet från oss bidrar till att upprätthålla landets historiska flotta – även om vi bara bidrar med en mindre del av kostnaderna, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet, i ett pressmeddelande.

Det här speciella stödet har funnits sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till före detta yrkesfartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet. Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.

– Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg till exempel segelfartyg, ångfartyg och motorfartyg men vi tar också hänsyn till hur tillgänglig fartygets verksamhet är för att många ska kunna få del av fartygens intressanta berättelser, säger Fredrik Blomqvist.

Bland mottagarna finns i år ett flertal fraktfartyg.

  • Motorfartyget Harry, Lysekil, Västra Götalands län. Byggdes 1887 och användes för bogsering av fartyg, pråmar och timmer.
  • Segelfartyget Linnéa, Gamleby, Kalmar län. Byggd 1915 och förlist 1917. Fick dock nytt liv och fortsatte som fraktseglare fram till 1965,
  • Segelfartyget Mina, Lidköping, Västra Götalands län. Byggdes 1876 på en gård för dess egna behov att transportera spannmål, kalk och ved. Gick sedan i fraktfart till 1959, då hon blev fritidsfartyg.
  • Ångfartyget Rex, Hallstahammar, Västmanlands län. Byggdes 1902 för att dra pråmar och frakta gods, bland annat åt Asea.
  • Motorfartyget Sydfart, Kalmar kommun och län. Byggdes 1879 och kanske ett av de äldsta fraktfartyg som fortfarande går i kommersiell lasttrafik.
  • Ångfartyget Trafik, Hjo, Västra Götalands län. Byggdes 1892 för att gå på Vättern, både i passagerar- och fraktfart.
  • Segelfartyget Westkust, Orust, Västra Götalands län. Byggd 1932 och gick i fraktfart fram till 1964 med hemmahamn i Donsö, Skärhamn och Visby.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

Nyhetsbrev

DSV slog vinstrekord

Arkiv

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142