23948sdkhjf

Frakthistoriska fartyg får bidrag

Sjöhistoriska fördelar en miljon kronor till bevarandet av äldre fartyg, bland dem flera fraktskepp.

Sjöhistoriska museet, en del av Statens maritima museer, fördelar en miljon kronor till bevarande av kulturhistoriskt värdefulla yrkesfartyg. I år beviljas nio av de 36 ansökningar som kommit in för att få stödet, som är viktigt även om det bara täcker en liten del av de verkliga kostnaderna.

– På Statens maritima museer är vi medvetna om att ägarna till dessa flytande klenoder tar ett stort ansvar för detta viktiga kulturarv. Både kunskap och traditionell teknik behöver värnas för framtiden. Vi hoppas att stödet från oss bidrar till att upprätthålla landets historiska flotta – även om vi bara bidrar med en mindre del av kostnaderna, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet, i ett pressmeddelande.

Det här speciella stödet har funnits sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till före detta yrkesfartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet. Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.

– Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg till exempel segelfartyg, ångfartyg och motorfartyg men vi tar också hänsyn till hur tillgänglig fartygets verksamhet är för att många ska kunna få del av fartygens intressanta berättelser, säger Fredrik Blomqvist.

Bland mottagarna finns i år ett flertal fraktfartyg.

  • Motorfartyget Harry, Lysekil, Västra Götalands län. Byggdes 1887 och användes för bogsering av fartyg, pråmar och timmer.
  • Segelfartyget Linnéa, Gamleby, Kalmar län. Byggd 1915 och förlist 1917. Fick dock nytt liv och fortsatte som fraktseglare fram till 1965,
  • Segelfartyget Mina, Lidköping, Västra Götalands län. Byggdes 1876 på en gård för dess egna behov att transportera spannmål, kalk och ved. Gick sedan i fraktfart till 1959, då hon blev fritidsfartyg.
  • Ångfartyget Rex, Hallstahammar, Västmanlands län. Byggdes 1902 för att dra pråmar och frakta gods, bland annat åt Asea.
  • Motorfartyget Sydfart, Kalmar kommun och län. Byggdes 1879 och kanske ett av de äldsta fraktfartyg som fortfarande går i kommersiell lasttrafik.
  • Ångfartyget Trafik, Hjo, Västra Götalands län. Byggdes 1892 för att gå på Vättern, både i passagerar- och fraktfart.
  • Segelfartyget Westkust, Orust, Västra Götalands län. Byggd 1932 och gick i fraktfart fram till 1964 med hemmahamn i Donsö, Skärhamn och Visby.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109