23948sdkhjf

Transportstyrelsen kräver nyordning av banavgifterna

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikverket måste ändra sina banavgifter så att de har en tydligare koppling till hur mycket trafiken sliter på järnvägen. Det säger Transportstyrelsen.

Transportstyrelsens har gjort en tillsyn av Trafikverkets banavgifter. Och nu pekar man mot behovet av ett smartare uttag.

– Trafikverket sätter i dag banavgifterna så att intäkterna motsvarar de kostnader som uppstår genom att järnvägstrafiken sliter på järnvägen. Sedan fördelar Trafikverket kostnaderna på olika sorters banavgifter utan att ta tillräcklig hänsyn till de formella krav som gäller för varje avgift, säger Gustav Sjöblom, utredare på Väg och järnväg på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Transportstyrelsen ansvarar för att granska de banavgifter som Trafikverket tar ut. Myndigheten har nu beslutat om ett föreläggande som innebär att Trafikverket måste se över sitt arbete med hur man tar ut banavgifter. Bland annat ska kostnaderna för slitaget motsvaras av en avgift som är direkt baserad på de beräknade marginalkostnaderna för drift, underhåll och återinvestering.

Transportstyrelsens föreläggande kommer att innebära stora förändringar för Trafikverket i hur de utformar sina banavgifter. Detta kan i sin tur innebära ökade kostnader för järnvägsföretagen beroende på hur Trafikverket väljer att utforma banavgifterna i framtiden.

Fakta banavgifter:

  • Trafikverket tar ut spåravgifter, tåglägesavgifter, passageavgifter och emissionsavgifter för diesel. Trafikverket tar dessutom ut bokningsavgifter och kvalitetsavgifter, men de hör inte till banavgiftssystemet.
  • 2017 motsvarade intäkterna från banavgifterna 18 procent av Trafikverkets kostnader för drift och underhåll. De svenska banavgifterna hör till de lägsta i Europa.
  • Avgifterna ska vara konkurrensneutrala och icke diskriminerande. Grundprincipen är att banavgifterna ska fastställas till den kostnad som varje tillkommande järnvägsfordon orsakar.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Cramo förbättrar logistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Arkiv

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

”Den mest effektiva logistikanläggningen i Norden”

Nowaste bygger för omnikanal och e-handel. 

Jobb & Karriär
DHL-vd till Green cargo 

Efter åtta år som vd för DHL Express ska han nu lyfta tågbolaget.

Intervju
”Nu är tiden mogen för en expansion”

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Så vill Still och Jobsafe revolutionera truckutbildningen

Webbverktyg och praktikprov ute på arbetsplatserna ska göra det enklare och effektivare för både truckförare och arbetsgivare.

Nu går Einride in i skarpt läge

Schenker och Einride startar installationen av T-poden – ska köras i Jönköping.

Postnords jury är redo för din nominering

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186