23948sdkhjf

Bosch vill rädda dieselns framtid med ny teknik

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

2020 träder nya och tuffare utsläppskrav för diesel i kraft. För att uppnå målen har Bosch utvecklat en ny teknik som kan reducera utsläppen så pass mycket att dieselbilar kommer klara av utsläppskraven – tio gånger om.

Under Boschs årliga presskonferens i Stuttgart presenterades ett genombrott inom dieselteknik: teknologi som kraftigt kan reducera dieselmotorers utsläpp av kväveoxid.

– Diesel har en framtid. Idag vill vi, en gång för alla, avsluta debatten kring dieselns vara eller icke vara, säger Bosch vd Volkmar Denner under presskonferensen.

De nya framstegen hos Bosch kan nämligen göra det möjligt för fordonstillverkare att reducera kväveoxid-utsläppen från dieselmotorer så pass drastiskt att de redan idag kan uppfylla framtidens krav. En kombination av bränsleinsprutnings-teknologi, ett nytt luftledningssystem och smart temperaturreglering möjliggör de låga utsläppen. – Bilar som utrustas med Bosch senaste dieselteknik kommer klassas som utsläppssnåla fordon samtidigt som de förblir prisvärda, fortsätter Denner.

Sedan 2017 får en dieselbil inte släppa ut mer än 168 milligram kväveoxid per kilometer, 2020 sänks utsläppstaket till 120 milligram. Men, redan idag kan bilar som utrustas med Bosch nya dieselteknik begränsa utsläppen till så lite som 13 milligram per kilometer – nästan en tiondel av den tillåtna mängden, 2020.

Det nya systemet baseras på redan existerande komponenter och kan börja implementeras i fordon redan idag. Innan eldriven mobilitet slagit igenom fullt ut tror Bosch på att fortsätta att effektivisera förbränningsmotorn. I nästa steg mot ännu smartare och utsläppsfria förbränningsmotorer utforskar Bosch möjligheterna med att ta hjälp av artificiell intelligens.

Mer om: Bosch


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188