Storförlust för Postnord

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Både omsättningen och resultatet minskar på Postnord, som får skicka tillbaka 400 000 postförsändelser efter införandet av det nya systemet för Kinapaketen.

Både rörelseresultatet och omsättningen minskade för statliga Postnord under årets första kvartal. Nettoomsättningen blev 9,10 miljarder kronor vilket är en tvåprocentig minskning jämfört med 9,33 miljarder under motsvarande period året innan. Rörelseresultatet föll ordentligt från 94 miljoner kronor förra året till -74 miljoner året innan. Även det justerade rörelseresultatet uppgick till -74 miljoner (191 miljoner år 2017).

Läs också: Postnord levererar till bilen

Enligt Håkan Ericsson, vd och koncernchef på Postnord, kan det minskade resultatet dels förklaras av påskens placering i år, en ökad konkurrens inom logistik samt minskade intäkter från brevverksamheten. Dessutom har personalneddragningarna i Danmark försenats samtidigt som verksamheten i Sverige varit kostsam.

– Kvartalet har dominerats av fortsatt arbete med den danska omställningen och genomförande av det nya uppdraget från Tullverket i Sverige, att ta ut moms från första kronan. Samtidigt pågår arbetet med att anpassa det svenska brevsystemet till den nya postregleringen som gäller från och med årsskiftet, där den största förändringen är att övernattbefordran för frimärkta brev har ersatts av ett krav på två dagars leverans för 95 procent av alla portoförsändelser, säger Håkan Ericsson.

När det gäller de nya rutinerna och avgifterna för postförsändelser från länder utanför EU säger han:

– Kostnaderna har fram till i dag överstigit de intäkter vi haft, men vi räknar med att det skall vara kostnadsneutralt över året. Trots en rad ”barnsjukdomar”, till följd av den korta tiden vi fick för att genomföra förändringen, har hanteringen i allt väsentligt fungerat enligt plan.

Totalt har cirka en miljon försändelser tagits emot sedan det nya systemet implementerades den 1 mars. Knappt hälften av mottagarna har valt att inte hämta ut sina försändelser och på Postnord pågår nu arbetet med att skicka tillbaka drygt 400 000 försändelser.

Mer om:Postnord


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Joachim M
Ja nu får väl skattebetalarna hosta upp ännu mer för att subventionera PostNords verksamhet. Vad hände med konkurrens på lika villkor ??

Per Håkan Sundqvist
postnord spenderar sina pengar i ett bolag som vi skattebetalare får på vår skattsedel, Samtidigt så sker illojal konkurrens inom transportsektorn för privata företag inom transportsektorn.
Är detta rätt?.

Stefan Jansson
Efter åratal av stora vinster till skattekollektivet visar PostNord (f.d. Posten) nu för första gången på åratal ett smärre minusresultat. Konkurrensen från monopolistiska Tyska Posten (DHL) och likaså monopolistiska Tyska statsjärnvägen (Db Schenker) är stenhård. Statliga, norska Bring vill också vara med och leka. Kanske är det tack vare de statsägda aktörerna som vi konsumenter kan beställa allehanda skräp i stort sett fraktfritt över hela landet, halva jordklotet och mer därtill? Hela vägen till närmaste ombud.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Malmö invigde kombiterminalens nya kranar

De är ett nytt landmärke i Malmö, med sina 19 meter. Men kranarna på kombiterminalen kan mycket mer än så.

Postnord levererar till bilen

I ett gemensamt projekt lämnar Postnord reservdelar direkt till bilen åt Electrolux tekniker.

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Plus

”Vi måste våga ta ett nationellt grepp om transportflödena”

En tredjedel av svensk utrikeshandel passerar genom Göteborgs hamn. Transportnet bestämde sig för att ta tempen på hamnens och Sveriges utsikter inför framtiden. Vi har pratat med vd Magnus Kårestedt.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Nyhetsbrev

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

Arkiv

Sekab i centrum när EU satsar på bioflygbränsle

EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram biobränsle från skogsråvara.

Bockasjö expanderar och satsar i Eskilstuna

Eskilstuna kommun har tecknat ett optionsavtal med Bockasjö på mark i Eskilstuna logistikpark.

Forskarfabriken väljer Onepartnergroup

Svenska handelsflottan minst någonsin

Logiwaste löser avfalls- och tvätthanteringen på Nya Karolinska

På Nya Karolinska är modern teknologi ett signum. Inte minst när det gäller avfalls- och tvätthantering.

PoG Woody har invigt sitt nya centrallager

Lastbilstrafiken ökar mest i Västra Götaland

Best levererar för Plantagens nya e-handel

Efterfrågan på onlineköp av växter ökar. Nu startar Plantagen upp e-handel, med Best transport som leverantör.

Freja visar goda resultat

Det är en nöjd koncernledning som presenterar Frejas siffror för 2017. Men Sverige förväntas ge bättre resultat.

Jobb & Karriär
Han blir ny vd hos Scanlog

Styrelsen i Scandinavian logistics partners, Scanlog, har utsett Mattias Ljungberg till ny verkställande direktör.

Postnord och Jetshop i samarbete

VTD tar hem upphandling för 100 miljoner

Logicenters bygger nytt utanför Köpenhamn

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Debatt
Nu inleder vi dialog om kompetens-försörjningen

Transportföretagen söker konstruktiva samtal, skriver Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Finalisterna utsedda till Stora åkeripriset

BCA säkrar fordonsköpares transporter till och från Sverige

Frakthistoriska fartyg får bidrag

Linde lanserar lätta truckar

Packbud når volym och söker nytt kapital

7-eleven och Pressbyrån i avtal med Postnord

Ny tågpendel till Tjeckien

Jobb & Karriär
Jan Ronnehed till Norrvidinge

TIP Trailer sålt till kapitalfond

OCS bygger webbresurs för framtidens industri

Sour industry väljer Onepartnergroup logistics

APM långsamt på väg tillbaka

Euroflorist väljer Airmee

Traigo80 är Toyotas nya 6-8-tonnare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188