Storförlust för Postnord

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Både omsättningen och resultatet minskar på Postnord, som får skicka tillbaka 400 000 postförsändelser efter införandet av det nya systemet för Kinapaketen.

Både rörelseresultatet och omsättningen minskade för statliga Postnord under årets första kvartal. Nettoomsättningen blev 9,10 miljarder kronor vilket är en tvåprocentig minskning jämfört med 9,33 miljarder under motsvarande period året innan. Rörelseresultatet föll ordentligt från 94 miljoner kronor förra året till -74 miljoner året innan. Även det justerade rörelseresultatet uppgick till -74 miljoner (191 miljoner år 2017).

Läs också: Här är Airmees jättevärvning från Postnord

Enligt Håkan Ericsson, vd och koncernchef på Postnord, kan det minskade resultatet dels förklaras av påskens placering i år, en ökad konkurrens inom logistik samt minskade intäkter från brevverksamheten. Dessutom har personalneddragningarna i Danmark försenats samtidigt som verksamheten i Sverige varit kostsam.

– Kvartalet har dominerats av fortsatt arbete med den danska omställningen och genomförande av det nya uppdraget från Tullverket i Sverige, att ta ut moms från första kronan. Samtidigt pågår arbetet med att anpassa det svenska brevsystemet till den nya postregleringen som gäller från och med årsskiftet, där den största förändringen är att övernattbefordran för frimärkta brev har ersatts av ett krav på två dagars leverans för 95 procent av alla portoförsändelser, säger Håkan Ericsson.

När det gäller de nya rutinerna och avgifterna för postförsändelser från länder utanför EU säger han:

– Kostnaderna har fram till i dag överstigit de intäkter vi haft, men vi räknar med att det skall vara kostnadsneutralt över året. Trots en rad ”barnsjukdomar”, till följd av den korta tiden vi fick för att genomföra förändringen, har hanteringen i allt väsentligt fungerat enligt plan.

Totalt har cirka en miljon försändelser tagits emot sedan det nya systemet implementerades den 1 mars. Knappt hälften av mottagarna har valt att inte hämta ut sina försändelser och på Postnord pågår nu arbetet med att skicka tillbaka drygt 400 000 försändelser.

Mer om:Postnord


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Joachim M
Ja nu får väl skattebetalarna hosta upp ännu mer för att subventionera PostNords verksamhet. Vad hände med konkurrens på lika villkor ??

Per Håkan Sundqvist
postnord spenderar sina pengar i ett bolag som vi skattebetalare får på vår skattsedel, Samtidigt så sker illojal konkurrens inom transportsektorn för privata företag inom transportsektorn.
Är detta rätt?.

Stefan Jansson
Efter åratal av stora vinster till skattekollektivet visar PostNord (f.d. Posten) nu för första gången på åratal ett smärre minusresultat. Konkurrensen från monopolistiska Tyska Posten (DHL) och likaså monopolistiska Tyska statsjärnvägen (Db Schenker) är stenhård. Statliga, norska Bring vill också vara med och leka. Kanske är det tack vare de statsägda aktörerna som vi konsumenter kan beställa allehanda skräp i stort sett fraktfritt över hela landet, halva jordklotet och mer därtill? Hela vägen till närmaste ombud.

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Alexander Söderberg ska leda Consafe

Han ska ta lagerstyrningen mot framtidens teknik.

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Best firar sitt första år i Danmark

Kan bli tal om förvärv för att expandera verksamheten.

Venue retail väljer Aditro

“Volvo Vera är vårt sätt att ta oss in i framtiden”

Volvo utvecklar elektrisk, självkörande lastbil. 

Jobb & Karriär
Onepartnergroup förstärker ledningen

Ny tjänst ska stärka bolagets lokala närvaro ytterligare.

Nyhetsbrev

Husbyggaren som väljer sjövägen

Lindbäcks valde platsen för sin nya anläggning med omsorg. Det skulle vara nära till Piteå hamn.

Arkiv

Jobb & Karriär
MTD får ny ordförande

Johan Lundin tar över klubban efter Jan Persson.

Branschen tror på ökad sysselsättning

Lyko bygger nytt centrallager

Logistic contractor ska bygga åt Lyko som satsar på högautomatisering.

MAN testkör eldriven TGM

Nio företag ska köra MAN:s nya ellastbil i skarpt läge.

Jobb & Karriär
Här är Airmees jättevärvning från Postnord

Tillväxtbolaget stärker upp med tung erfarenhet från Postnord och DHL.

Catena köper mark i Stockholm syd

Nu är vätgastågen verklighet

Alstoms vätgaståg blev världens första att tas i passagerartrafik.

Jobb & Karriär
Ny tjänst som marknadsansvarig på Intereast

Han ska spetsa marknadsföringen på nya marknader.

Swedol samlar logistiken

Koncernen stänger sitt logistikcenter i Göteborg. 

Jobb & Karriär
Han ska sälja flyg- och sjöfrakt 

Martin Nilsson är ny chef hos Postnord.

Scania i samarbete med Handelshögskolan

Jollyroom bygger egen terminal för paketsortering

Minskat antal mellanhänder i distributionsledet ger kortad leveranstid med två dygn.

Karlshamn, Örebro eller Gävle kan få Sveriges nya elvägssystem

Trafikverket har presenterat sin rapport över en möjlig pilotverksamhet för elväg i större skala.

MAN satsar på el för stadsbuden

Gasum bygger 50 tankstationer

Widrikssons testar kinesisk elbil

Åkeriet ska leverera Ikeamöbler med sin första eltransportbil.

Jobb & Karriär
Efter två decennier – ny styrelseordförande i Hogia

Jan Rudberg drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget. Reino Johansson tar över.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Klart med Postnords nya ordförande

LGT ska köra Actonas möbler

TIP Trailer services får nya ägare

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.201