23948sdkhjf

Storförlust för Postnord

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Både omsättningen och resultatet minskar på Postnord, som får skicka tillbaka 400 000 postförsändelser efter införandet av det nya systemet för Kinapaketen.

Både rörelseresultatet och omsättningen minskade för statliga Postnord under årets första kvartal. Nettoomsättningen blev 9,10 miljarder kronor vilket är en tvåprocentig minskning jämfört med 9,33 miljarder under motsvarande period året innan. Rörelseresultatet föll ordentligt från 94 miljoner kronor förra året till -74 miljoner året innan. Även det justerade rörelseresultatet uppgick till -74 miljoner (191 miljoner år 2017).

Läs också: Bygghandeln haltar på nätet

Enligt Håkan Ericsson, vd och koncernchef på Postnord, kan det minskade resultatet dels förklaras av påskens placering i år, en ökad konkurrens inom logistik samt minskade intäkter från brevverksamheten. Dessutom har personalneddragningarna i Danmark försenats samtidigt som verksamheten i Sverige varit kostsam.

– Kvartalet har dominerats av fortsatt arbete med den danska omställningen och genomförande av det nya uppdraget från Tullverket i Sverige, att ta ut moms från första kronan. Samtidigt pågår arbetet med att anpassa det svenska brevsystemet till den nya postregleringen som gäller från och med årsskiftet, där den största förändringen är att övernattbefordran för frimärkta brev har ersatts av ett krav på två dagars leverans för 95 procent av alla portoförsändelser, säger Håkan Ericsson.

När det gäller de nya rutinerna och avgifterna för postförsändelser från länder utanför EU säger han:

– Kostnaderna har fram till i dag överstigit de intäkter vi haft, men vi räknar med att det skall vara kostnadsneutralt över året. Trots en rad ”barnsjukdomar”, till följd av den korta tiden vi fick för att genomföra förändringen, har hanteringen i allt väsentligt fungerat enligt plan.

Totalt har cirka en miljon försändelser tagits emot sedan det nya systemet implementerades den 1 mars. Knappt hälften av mottagarna har valt att inte hämta ut sina försändelser och på Postnord pågår nu arbetet med att skicka tillbaka drygt 400 000 försändelser.

Mer om:Postnord


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Joachim M
Ja nu får väl skattebetalarna hosta upp ännu mer för att subventionera PostNords verksamhet. Vad hände med konkurrens på lika villkor ??

Per Håkan Sundqvist
postnord spenderar sina pengar i ett bolag som vi skattebetalare får på vår skattsedel, Samtidigt så sker illojal konkurrens inom transportsektorn för privata företag inom transportsektorn.
Är detta rätt?.

Stefan Jansson
Efter åratal av stora vinster till skattekollektivet visar PostNord (f.d. Posten) nu för första gången på åratal ett smärre minusresultat. Konkurrensen från monopolistiska Tyska Posten (DHL) och likaså monopolistiska Tyska statsjärnvägen (Db Schenker) är stenhård. Statliga, norska Bring vill också vara med och leka. Kanske är det tack vare de statsägda aktörerna som vi konsumenter kan beställa allehanda skräp i stort sett fraktfritt över hela landet, halva jordklotet och mer därtill? Hela vägen till närmaste ombud.

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Eco-bonus får godkänt av EU

Sex självstyrande Volvo till Norge

Volvos nya koncept testas för första gången kommersiellt.

Ny app tipsar om trygga rastplatser

Med Roadsmart vill Volvia skapa en säkrare miljö för yrkestrafikanter.

Volvo och Scania i patentbråk

Jobb & Karriär
Adnavem satsar på kundupplevelsen

Anställer customer specialist.

Greencarrier i joint venture

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Arkiv

Cramo förbättrar bygglogistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171