23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Luleå hamn får klartecken från domstolen

Mark- och miljööverdomstolen har gett grönt ljus till farledsprojektet Malmporten.

Projekt Malmporten ska ge Luleå hamn en djupare farled och nya lasthanteringsytor. Nu är det sista hindret i miljöprövningen avklarad då Mark- och miljööverdomstolen har prövat saken efter ett överklagande från Havs- och vattenmyndigheten.

Enligt en tidigare dom skulle muddermassor placeras i en djuphåla i havet utanför Luleå. Detta revideras nu något genom att Sjöfartsverket får tillstånd att placera muddermassor med lägre föroreningshalt under ett tremeterslager av rena massor i djuphålan. Mer förorenade muddermassor ska tas om hand vid landbyggnationen av den nya djuphamnen som planeras.

Domen i Mark- och miljööverdomstolen innebär inte per automatik att farledsprojektet kan börja byggas. Det måste först komma med i regeringens nationella plan för transportsystemet 2018-2029 som presenteras senare i vår. Kostnaden är beräknad till tre miljarder kronor som ska delas lika mellan staten och Luleå hamn.

Luleå hamn räknas som en strategiskt viktig länk i EU:s transportsystem då 90 procent av järnmalmsproduktionen inom unionen berörs av hamnens verksamhet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109