23948sdkhjf

Transportrådet kommenterar vårbudgeten

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Det saknas verkliga nyheter om infrastruktur och transporter i vårbudgeten, menar Näringslivets transportråd.

I en kommentar till vårbudgeten skriver Näringslivets transportråd att regeringen står för en motsägelsefull transportpolitik.

Transportrådet ser positivt på det tillfälliga Eco-bonussystemet som aviserats av regeringen. I vårbudgeten finns förslaget att anslaget för klimatinvesteringar ökas med 50 miljoner kronor för 2018 och att det ska stimulera överflyttningen av godstransporter från väg till sjöfart. Men samtidigt har man höjt farleds- och lotsavgifterna i två omgångar, och Eco-bonusen är betydligt lägre än än dessa höjningar. Här ställer man sig frågande till hur höjda avgifter på ett transportslag ska kunna stimulera till överflyttning.

Under åren 2016 till 2018 har regeringen förstärkt anslaget till järnvägsunderhåll med 1,2 miljarder kronor per år. Dessa tillägg upphör 2019, vilket skapar en ryckighet i anslagen till underhåll, enligt Näringslivets transportråd. De efterlyser en nationell underhållsplan, som kan ingå i den långsiktiga infrastrukturplanen, något som kan bidra till finansierade långtidslösningar för underhållet av vår infrastruktur. Det handlar om att få till en kraftsamling.

“Det är viktigt att underhåll inte blir en regulator i statens budget. Alla aktörer involverade i underhåll måste få bra planeringsförutsättningar. Det behövs både närtidssatsningar med fokus på ett snabbt genomförande och långsiktiga insatser för systematiska kvalitetshöjningar”, skriver Näringslivets transportråd.

Sammantaget ser inte Näringslivets transportråd några direkta nyheter i vårbudgeten. Istället sätter man alltså sitt hopp till den nya nationella infrastrukturplanen för 2018-2029, som regeringen ska fatta beslut om under våren. Man skulle i vilket fall som helst vilja se en utredning av framtida skatter och avgifter på transporter för att se hur de läggs på nuvarande kostnader för transportnäringen.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162