23948sdkhjf

Transportrådet kommenterar vårbudgeten

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Det saknas verkliga nyheter om infrastruktur och transporter i vårbudgeten, menar Näringslivets transportråd.

I en kommentar till vårbudgeten skriver Näringslivets transportråd att regeringen står för en motsägelsefull transportpolitik.

Transportrådet ser positivt på det tillfälliga Eco-bonussystemet som aviserats av regeringen. I vårbudgeten finns förslaget att anslaget för klimatinvesteringar ökas med 50 miljoner kronor för 2018 och att det ska stimulera överflyttningen av godstransporter från väg till sjöfart. Men samtidigt har man höjt farleds- och lotsavgifterna i två omgångar, och Eco-bonusen är betydligt lägre än än dessa höjningar. Här ställer man sig frågande till hur höjda avgifter på ett transportslag ska kunna stimulera till överflyttning.

Under åren 2016 till 2018 har regeringen förstärkt anslaget till järnvägsunderhåll med 1,2 miljarder kronor per år. Dessa tillägg upphör 2019, vilket skapar en ryckighet i anslagen till underhåll, enligt Näringslivets transportråd. De efterlyser en nationell underhållsplan, som kan ingå i den långsiktiga infrastrukturplanen, något som kan bidra till finansierade långtidslösningar för underhållet av vår infrastruktur. Det handlar om att få till en kraftsamling.

“Det är viktigt att underhåll inte blir en regulator i statens budget. Alla aktörer involverade i underhåll måste få bra planeringsförutsättningar. Det behövs både närtidssatsningar med fokus på ett snabbt genomförande och långsiktiga insatser för systematiska kvalitetshöjningar”, skriver Näringslivets transportråd.

Sammantaget ser inte Näringslivets transportråd några direkta nyheter i vårbudgeten. Istället sätter man alltså sitt hopp till den nya nationella infrastrukturplanen för 2018-2029, som regeringen ska fatta beslut om under våren. Man skulle i vilket fall som helst vilja se en utredning av framtida skatter och avgifter på transporter för att se hur de läggs på nuvarande kostnader för transportnäringen.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

Nyhetsbrev

DSV slog vinstrekord

Arkiv

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151