23948sdkhjf

Så kan vi stoppa terrordåd med transportfordon

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Efter dådet på Drottninggatan i Stockholm har Trafikanalys tagit fram ett tiotal åtgärder som ska motverka risken för terrorkörningar.

I lördags högtidlighölls ettårsminnet av terrordådet på Drottninggatan i Stockholm, då Rakhmat Akilov med en lastbil skadade och dödade ett antal människor. På uppdrag av regeringen har Trafikanalys nu utrett hur vi skulle kunna begränsa användningen av tyngre fordon för terrordåd i urbana miljöer. I rapporten Åtgärder för minskad risk för terrorkörningar, redovisar myndigheten nu ett drygt tiotal olika åtgärder som på kort och lång sikt kan motverka risken för terrorkörningar.

Den mest effektiva och verkningsfulla åtgärden bedöms vara att hindra fordonskapning. Enklast i det fallet bör vara att hindra att kaparen kommer in i och kan starta fordonet. Här är rutiner för att låsa fordonet och se till att nyckeln inte sitter i något som används generellt sett inom åkeribranschen, men olika typer av automatiska låsanordningar skulle underlätta detta.

När fordonet redan är i rullning bör bästa typen av åtgärd vara att stoppa eller hejda fordonets framfart genom olika former av fart- och trafikhinder. Redan genom att möblera i gaturummet med fasta och flyttbara föremål såsom blomkrukor, bänkar och andra sittplatser kan oönskad trafik stängas ute, hindras eller tvingas ner i hastighet utan alltför synliga och inträngande inslag, skriver Trafikanalys. Andra mer direkta exempel på trafikhinder är bommar, betonghinder och pollare med eller utan nedsänkbar funktion.

En tredje åtgärdsgrupp med goda möjligheter att kunna hejda fordon är olika former av tekniska lösningar och utrustning i bilar som gör att fordonets framfart går att kontrollera. Tekniken öppnar redan i dag för möjligheten att kunna kontrollera fordons framfart och hastighet utifrån fordonet, men här finns möjligheter att utveckla bättre teknologi.

Åtgärder som lyfts fram i rapporten består i hög grad av tekniska lösningar och fysiska trafikhinder och barriärer. Men ett bra komplement är alternativa transportlösningar för att säkra framkomlighet för de aktuella transporterna. Det finns olika sätt för hur detta skulle kunna lösas, genom till exempel samordnade transporter och mikroterminaler, rums- och tidsmässiga restriktioner eller genom nya former och typer av fordon. Detta är transportlösningar som redan i dag utformas på flera platser i landet.

De flesta av åtgärderna som Trafikanalys föreslår är förhållandevis enkla att introducera. Många av dem används redan i viss utsträckning på flera håll i Sverige och utomlands. Men i flera fall behöver regelverk ändras och finansiella bidrag utformas från stat och kommuners sida. Det offentliga skulle även kunna ta en mer aktiv roll genom upphandlingar och bidrag till demonstrationer, skriver myndigheten.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

Nyhetsbrev

DSV slog vinstrekord

Arkiv

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133