23948sdkhjf

Så kan vi stoppa terrordåd med transportfordon

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Efter dådet på Drottninggatan i Stockholm har Trafikanalys tagit fram ett tiotal åtgärder som ska motverka risken för terrorkörningar.

I lördags högtidlighölls ettårsminnet av terrordådet på Drottninggatan i Stockholm, då Rakhmat Akilov med en lastbil skadade och dödade ett antal människor. På uppdrag av regeringen har Trafikanalys nu utrett hur vi skulle kunna begränsa användningen av tyngre fordon för terrordåd i urbana miljöer. I rapporten Åtgärder för minskad risk för terrorkörningar, redovisar myndigheten nu ett drygt tiotal olika åtgärder som på kort och lång sikt kan motverka risken för terrorkörningar.

Den mest effektiva och verkningsfulla åtgärden bedöms vara att hindra fordonskapning. Enklast i det fallet bör vara att hindra att kaparen kommer in i och kan starta fordonet. Här är rutiner för att låsa fordonet och se till att nyckeln inte sitter i något som används generellt sett inom åkeribranschen, men olika typer av automatiska låsanordningar skulle underlätta detta.

När fordonet redan är i rullning bör bästa typen av åtgärd vara att stoppa eller hejda fordonets framfart genom olika former av fart- och trafikhinder. Redan genom att möblera i gaturummet med fasta och flyttbara föremål såsom blomkrukor, bänkar och andra sittplatser kan oönskad trafik stängas ute, hindras eller tvingas ner i hastighet utan alltför synliga och inträngande inslag, skriver Trafikanalys. Andra mer direkta exempel på trafikhinder är bommar, betonghinder och pollare med eller utan nedsänkbar funktion.

En tredje åtgärdsgrupp med goda möjligheter att kunna hejda fordon är olika former av tekniska lösningar och utrustning i bilar som gör att fordonets framfart går att kontrollera. Tekniken öppnar redan i dag för möjligheten att kunna kontrollera fordons framfart och hastighet utifrån fordonet, men här finns möjligheter att utveckla bättre teknologi.

Åtgärder som lyfts fram i rapporten består i hög grad av tekniska lösningar och fysiska trafikhinder och barriärer. Men ett bra komplement är alternativa transportlösningar för att säkra framkomlighet för de aktuella transporterna. Det finns olika sätt för hur detta skulle kunna lösas, genom till exempel samordnade transporter och mikroterminaler, rums- och tidsmässiga restriktioner eller genom nya former och typer av fordon. Detta är transportlösningar som redan i dag utformas på flera platser i landet.

De flesta av åtgärderna som Trafikanalys föreslår är förhållandevis enkla att introducera. Många av dem används redan i viss utsträckning på flera håll i Sverige och utomlands. Men i flera fall behöver regelverk ändras och finansiella bidrag utformas från stat och kommuners sida. Det offentliga skulle även kunna ta en mer aktiv roll genom upphandlingar och bidrag till demonstrationer, skriver myndigheten.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157