Regeringen gav besked om miljözoner

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Nu har vi fått klarhet i hur bestämmelserna för miljözoner i städer kommer att utformas.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Karolina Skog har nu gett besked om hur de nya bestämmelserna om miljözoner kommer utformas. Regeringen ger kommuner möjlighet att införa tre olika miljözoner från den 1 januari 2020.

Luftföroreningar orsakar såväl cancer som lung-, hjärt- och kärlsjukdomar och för tidiga dödsfall. Inte minst barns hälsa påverkas negativt. Den absolut dominerande källan till kväveoxider i stadsmiljö är biltrafiken. Kommuner ges därför ett kraftfullt verktyg för att komma till rätta med luftföroreningarna Kommunerna avgör själva om och var miljözoner bör tillämpas.

– Att inrätta miljözoner ser vi i hela Europa. Det är viktigt att göra luften renare och stadsmiljön bättre i städerna. Samtidigt ska människor och företag veta vad som gäller och få tid att ställa om till miljövänlig teknik, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth.

– Barns rätt att andas ren luft väger tyngre än rätten att köra alla bilar på precis alla gator. Nu ger vi kommunerna det kraftfulla verktyg de länge efterfrågat för att de ska kunna komma till rätta med de farliga luftföroreningarna, lade miljöminister Karolina Skog till.

Regeringen kommer ge kommuner möjlighet att införa tre olika miljözoner från 1 januari 2020:

Den första miljözonen reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan idag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar). Miljözoner finns därför redan i dag i åtta kommuner. Dagens miljözoner innebär att fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020. Därefter får bara fordon som uppfyller utsläppsklass euro 6 köra i zonen.  

I den andra miljözonen ställs krav på personbilar.

  • Till en början kommer dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 få köra där. Men 1 juli 2022 kommer kraven skärpas till att endast dieselbilarna Euro 6 får köra. Samma sak gäller för elhybrider och laddhybrider med dieselmotor.
  • För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar.
  • Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här, till exempel elbilar och bränslecellsbilar.

I den tredje miljözonen ställs högst krav. I den zonen får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra. För tunga fordon ställs också höga krav. Här får elfordon, bränslecellsfordon, laddhybrider i Euro 6, och gasfordon i Euro 6 köra.

Regeringen kommer, så snart det är möjligt, med hänsyn tagen till behovet av EU-anmälan, besluta om nödvändiga författningsändringar i Trafikförordningen som gör det möjligt för kommunerna att införa de nya miljözonerna. Regeringen ger också ett uppdrag till Transportstyrelsen att ta fram förslag på hur kommunernas möjlighet att se till att miljözonsbestämmelser och andra trafikregler efterlevs. 

Mer om: regeringen


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Volvo flyttar in hos Corem i Lammhult

Jobb & Karriär
Ny vd för Oxelösunds hamn

Douglas Heilborn tar över efter Erik Zetterlund.

Ikea storsatsar på e-handel i Malmö

Ikea får markanvisning på tomt nära hamn för kundnära distribution i södra Sverige.

Castellum hyr ut till Postnord

Jobb & Karriär
Johan Ignell till Scandinavian shipping

Ska utveckla tågprodukt mellan Kina och Sverige.

De vann Forklift truck of the year award

Årets Ifoy blev det tuffaste någonsin enligt juryn. Vi presenterar alla sex vinnare i de fem kategorierna.

Nyhetsbrev

Åkeriföretagen väcker liv i sitt pris

Arkiv

Trafikverket sjösätter laddhybridfärja

Jobb & Karriär
Speed group har fått ny CFO

Biltema utökar sina tågtransporter

I fjol startade Biltemas tågtrafik till Norge på prov. Nu utökar man antalet tågavgångar.

Castellum erbjuder nästa generations förvaring

Med Beambox erbjuder Castellum en förvaringslösning för konsumenter, med hämtning och lämning vid dörren.

Nu är Kiviks lager i Kristianstad klart

Toyotas fabrik i Mjölby går över till flytande biogas

Ersätter den fossila gasolen och skriver tioårigt avtal med Svensk biogas i Linköping om gasleveranser.

Jobb & Karriär
Best startar förarutbildning

Northern offshore expanderar till Tyskland

Nu öppnar man kontor i Hamburg.

Reportage
Liten lastare löser logistiken

Smidiga maskiner, specialanpassade med skevning, kamerafästen och avgasrening, är ett måste när Umekan sköter logistiken på ett miljardprojekt mitt i stan.

Jobb & Karriär
Peter Fahlén blir flygplatschef

Blir ny flygplatschef för Åre Östersund airport.

Rekordomsättning för Dachser

Luleå hamn får klartecken från domstolen

1

Schenker tar självkörande T-pod ut på svensk väg

I höst sjösätter DB Schenker och svenska Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem på allmän väg.

Prologis hyr ut till KGA i Örebro

Logistikfastighetsbolaget Prologis har tecknat ett hyresavtal med KGA logistik för en 33000 kvadratmeter stor distributionsanläggning i Örebro.

Sex nya Transmontana för Green cargo

NCC satsar på smart byggmateriallogistik

NCC:s nya bolag Loop industries, ska förändra marknaden för resursutnyttjande och smarta transportlösningar.

Startup lovar snabba leveranser med realtidsoptimering av fordonsflottan

Corem köper lager i Malmö

DHL i partnerskap med SOS Barnbyar

Ecotrans i konkurs

Svenskt tenn flyttar in hos Castellum

Ramboll köper tysk sjukhuslogistiker

Tallink ökar frakten i första kvarten

UPS ser genombrott för eldrift

Scania vann Green truck award

Widrikssons expanderar för Ikealeveranser

EU ger klartecken till IBM och Maersk

Ett rekordår för Scania

Plus

God konjunktur skapar brist på personal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133