23948sdkhjf

Postnord anmäls för "Kinaavgiften"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Konkurrensverket har tagit emot en anmälan mot Postnord och deras "Kinaavgift". Här berättar myndigheten hur man går vidare.

Konkurrensverket har mottagit en anmälan mot Postnord och deras avgift på paket från Kina. Bakom anmälan står en upprörd konsument, som tycker att Postnord utnyttjar sin starka ställning till att ta ut en ”direkt oskälig” avgift, som dessutom strider mot svensk lag.

Konsumentverket kommer nu att göra en bedömning huruvida de är rätt instans att utreda frågan.

– Vi har en prioriteringspolicy som vi använder oss, där har vi ett antal frågor som vi går igenom när vi tar emot en anmälan. Är det en fråga för oss, ja eller nej? Har den stor betydelse för samhällsekenomin? Är det något för någon annan rättsinstans? Sådant tittar vi alltid tittar på, innan vi beslutar om vi ska göra en djupare utredning, säger Jimmy Dominius, pressekreterare på Konkurrensverket.

Besked om man kommer att utreda anmälan vidare kommer inom kort.

Jag skulle gissa att vi inom en vecka har beslutat om vi kommer att gå vidare, säger Martin Bäckström, funktionsansvarig för tips och förfrågningar på Konkurrensverket.

Vad talar för, respektive emot att det är en fråga för er?

– Det man kan säga är att när vi får in klagomål där någon anser att någon missbrukar sin dominerande ställning, så gör vi en bedömning om vi ska driva det vidare utifrån vår policy. Där kan man säga att vi typiskt sett prioriterar missbruk av dominanta aktörer, som har en exkluderande effekt, alltså slår ut andra företag. Sen ska man också säga att missbruk av dominerande ställning är de mest komplicerade att utreda. Det tar generellt mycket tid och resurser, så vi är väldigt noggranna när vi gör vår bedömning.

Ni har ändå gjort några sådana här bedömningar, så vad säger magkänslan? Är det här en fråga för Konkurrensverket?

– Det är ingenting vi kan svara på i nuläget. Vi får sätta oss ned och titta på det och under utredningstiden kan vi inte kommentera det, säger Martin Bäckström.

Om Konkurrensverket väljer att inte att utreda frågan, får konsumenten driva frågan vidare på egen hand.

– Om man anser att man själv vill gå vidare, så får man ta det till domstol och driva processen själv. Sen när det gäller Postnord så har även Post- och telestyrelsen ett tillsynsansvar i vissa avseenden, men kanske inte just i det här fallet. Bakgrunden till avgiften handlar ju om kraven från Tullverket på att moms ska betalas.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Cramo förbättrar logistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Arkiv

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

”Den mest effektiva logistikanläggningen i Norden”

Nowaste bygger för omnikanal och e-handel. 

Jobb & Karriär
DHL-vd till Green cargo 

Efter åtta år som vd för DHL Express ska han nu lyfta tågbolaget.

Intervju
”Nu är tiden mogen för en expansion”

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Så vill Still och Jobsafe revolutionera truckutbildningen

Webbverktyg och praktikprov ute på arbetsplatserna ska göra det enklare och effektivare för både truckförare och arbetsgivare.

Nu går Einride in i skarpt läge

Schenker och Einride startar installationen av T-poden – ska köras i Jönköping.

Postnords jury är redo för din nominering

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.207