Postnord anmäls för "Kinaavgiften"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Konkurrensverket har tagit emot en anmälan mot Postnord och deras "Kinaavgift". Här berättar myndigheten hur man går vidare.

Konkurrensverket har mottagit en anmälan mot Postnord och deras avgift på paket från Kina. Bakom anmälan står en upprörd konsument, som tycker att Postnord utnyttjar sin starka ställning till att ta ut en ”direkt oskälig” avgift, som dessutom strider mot svensk lag.

Konsumentverket kommer nu att göra en bedömning huruvida de är rätt instans att utreda frågan.

– Vi har en prioriteringspolicy som vi använder oss, där har vi ett antal frågor som vi går igenom när vi tar emot en anmälan. Är det en fråga för oss, ja eller nej? Har den stor betydelse för samhällsekenomin? Är det något för någon annan rättsinstans? Sådant tittar vi alltid tittar på, innan vi beslutar om vi ska göra en djupare utredning, säger Jimmy Dominius, pressekreterare på Konkurrensverket.

Besked om man kommer att utreda anmälan vidare kommer inom kort.

Jag skulle gissa att vi inom en vecka har beslutat om vi kommer att gå vidare, säger Martin Bäckström, funktionsansvarig för tips och förfrågningar på Konkurrensverket.

Vad talar för, respektive emot att det är en fråga för er?

– Det man kan säga är att när vi får in klagomål där någon anser att någon missbrukar sin dominerande ställning, så gör vi en bedömning om vi ska driva det vidare utifrån vår policy. Där kan man säga att vi typiskt sett prioriterar missbruk av dominanta aktörer, som har en exkluderande effekt, alltså slår ut andra företag. Sen ska man också säga att missbruk av dominerande ställning är de mest komplicerade att utreda. Det tar generellt mycket tid och resurser, så vi är väldigt noggranna när vi gör vår bedömning.

Ni har ändå gjort några sådana här bedömningar, så vad säger magkänslan? Är det här en fråga för Konkurrensverket?

– Det är ingenting vi kan svara på i nuläget. Vi får sätta oss ned och titta på det och under utredningstiden kan vi inte kommentera det, säger Martin Bäckström.

Om Konkurrensverket väljer att inte att utreda frågan, får konsumenten driva frågan vidare på egen hand.

– Om man anser att man själv vill gå vidare, så får man ta det till domstol och driva processen själv. Sen när det gäller Postnord så har även Post- och telestyrelsen ett tillsynsansvar i vissa avseenden, men kanske inte just i det här fallet. Bakgrunden till avgiften handlar ju om kraven från Tullverket på att moms ska betalas.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Toyotas fabrik i Mjölby går över till flytande biogas

Ersätter den fossila gasolen och skriver tioårigt avtal med Svensk biogas i Linköping om gasleveranser.

Jobb & Karriär
Best startar förarutbildning

Northern offshore expanderar till Tyskland

Nu öppnar man kontor i Hamburg.

Reportage
Liten lastare löser logistiken

Smidiga maskiner, specialanpassade med skevning, kamerafästen och avgasrening, är ett måste när Umekan sköter logistiken på ett miljardprojekt mitt i stan.

Jobb & Karriär
Peter Fahlén blir flygplatschef

Blir ny flygplatschef för Åre Östersund airport.

Rekordomsättning för Dachser

Nyhetsbrev

Luleå hamn får klartecken från domstolen

Arkiv
1

Schenker tar självkörande T-pod ut på svensk väg

I höst sjösätter DB Schenker och svenska Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem på allmän väg.

Prologis hyr ut till KGA i Örebro

Logistikfastighetsbolaget Prologis har tecknat ett hyresavtal med KGA logistik för en 33000 kvadratmeter stor distributionsanläggning i Örebro.

Sex nya Transmontana för Green cargo

NCC satsar på smart byggmateriallogistik

NCC:s nya bolag Loop industries, ska förändra marknaden för resursutnyttjande och smarta transportlösningar.

Startup lovar snabba leveranser med realtidsoptimering av fordonsflottan

Lyckade branschdagar för yrkesutbildning

Transportrådet kommenterar vårbudgeten

Det saknas verkliga nyheter om infrastruktur och transporter i vårbudgeten, menar Näringslivets transportråd.

Corem köper lager i Malmö

Jobb & Karriär
Ny kommunikationsansvarig på Maritimt forum

Volvos elektriska lastbil får 30 mils räckvidd

I förra veckan presenterades Volvos helt elektriska sopbil, byggd på nya modellen FL Electric. Så här ser Volvos satsning på el ut framöver.

Svenska självkörande el-lastbilen snart produktionsklar

Lidl har redan avtalat om att använda den för sina transporter när den är klar för trafik.

Historiskt beslut av IMO – Internationell sjöfart ska halvera sina utsläpp till 2050

Den internationella sjöfarten ska sträva efter att vara fossilfri så snart som möjligt, en efterlängtad överenskommelse.

Reportage
Vuxenpussel i Södras hamn

För Karl Fransson har det aldrig varit något snack om att han ska arbeta med maskiner. Nu ägnar han dagarna åt att pussla timmer i Södras hamn i Mönsterås.

Fler elvägar kan bli verklighet

Premiär för Göteborgs eldrivna sopbil

Renova, Volvo lastvagnar och Göteborgs kommuns samarbete har gett resultat.

DHL i partnerskap med SOS Barnbyar

Nu kör Viking Grace med rotorsegel

Med hjälp av ett rotorsegel kan M/S Viking Grace minska sina koldioxidutsläpp med upp till 900 ton per år.

Ecotrans i konkurs

Svenskt tenn flyttar in hos Castellum

Ramboll köper tysk sjukhuslogistiker

Tallink ökar frakten i första kvarten

UPS ser genombrott för eldrift

Scania vann Green truck award

Widrikssons expanderar för Ikealeveranser

EU ger klartecken till IBM och Maersk

Ett rekordår för Scania

Plus

God konjunktur skapar brist på personal

DHL sponsrar svensk elitfotboll

Självkörande Toyota gör debut till OS

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15