Postnord anmäls för "Kinaavgiften"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Konkurrensverket har tagit emot en anmälan mot Postnord och deras "Kinaavgift". Här berättar myndigheten hur man går vidare.

Konkurrensverket har mottagit en anmälan mot Postnord och deras avgift på paket från Kina. Bakom anmälan står en upprörd konsument, som tycker att Postnord utnyttjar sin starka ställning till att ta ut en ”direkt oskälig” avgift, som dessutom strider mot svensk lag.

Konsumentverket kommer nu att göra en bedömning huruvida de är rätt instans att utreda frågan.

– Vi har en prioriteringspolicy som vi använder oss, där har vi ett antal frågor som vi går igenom när vi tar emot en anmälan. Är det en fråga för oss, ja eller nej? Har den stor betydelse för samhällsekenomin? Är det något för någon annan rättsinstans? Sådant tittar vi alltid tittar på, innan vi beslutar om vi ska göra en djupare utredning, säger Jimmy Dominius, pressekreterare på Konkurrensverket.

Besked om man kommer att utreda anmälan vidare kommer inom kort.

Jag skulle gissa att vi inom en vecka har beslutat om vi kommer att gå vidare, säger Martin Bäckström, funktionsansvarig för tips och förfrågningar på Konkurrensverket.

Vad talar för, respektive emot att det är en fråga för er?

– Det man kan säga är att när vi får in klagomål där någon anser att någon missbrukar sin dominerande ställning, så gör vi en bedömning om vi ska driva det vidare utifrån vår policy. Där kan man säga att vi typiskt sett prioriterar missbruk av dominanta aktörer, som har en exkluderande effekt, alltså slår ut andra företag. Sen ska man också säga att missbruk av dominerande ställning är de mest komplicerade att utreda. Det tar generellt mycket tid och resurser, så vi är väldigt noggranna när vi gör vår bedömning.

Ni har ändå gjort några sådana här bedömningar, så vad säger magkänslan? Är det här en fråga för Konkurrensverket?

– Det är ingenting vi kan svara på i nuläget. Vi får sätta oss ned och titta på det och under utredningstiden kan vi inte kommentera det, säger Martin Bäckström.

Om Konkurrensverket väljer att inte att utreda frågan, får konsumenten driva frågan vidare på egen hand.

– Om man anser att man själv vill gå vidare, så får man ta det till domstol och driva processen själv. Sen när det gäller Postnord så har även Post- och telestyrelsen ett tillsynsansvar i vissa avseenden, men kanske inte just i det här fallet. Bakgrunden till avgiften handlar ju om kraven från Tullverket på att moms ska betalas.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Amazon har förberett Postnord - "Kontaktat oss"

Postnord har fått en förfrågan av e-handelstitanen.

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Ica fortsätter med Postnord

Första nationella godstransportstrategin

Regeringen har presenterat en strategi för hur fossilberoendet i transportsektorn ska brytas.

Nyhetsbrev

Färjan vann över bron

Arkiv

Hogia digitaliserar brittisk terminal

De ska ta över Postnord

Föreslås till "självmordsuppdraget".

TIP och NTG utvidgar sitt samarbete

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Den 30 januari invigdes Södertälje science park. Men den unga institutionen har redan flera projekt uppstartade på temat lean och hållbar produktion.

Mio i stort avtal med LGT Logistics

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Bring fortsätter satsning på handbollen

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148