23948sdkhjf

Postnord: "Anmälan är helt grundlös"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Postnord slår tillbaka mot anmälan av företagets "Kinaavgift" och avfärdar den som totalt obefogad.

En konsument, som tidigare drivit ett litet importföretag, har anmält Postnord till Konkurrensverket för den avgift man tar ut på paket från Kina. Han tycker att postoperatören utnyttjar sin marknadsdominerande ställning till att sätta en oskäligt hög avgift, som dessutom strider mot svensk lag. Nu svarar Postnord på anmälan.

– Vi tycker att den är helt grundlös, vi förstår den inte över huvud taget. Men nu får man vänta och se. Det är dessutom en anmälan till en instans som själva verkar vara förvånade över att de fått anmälan. Vi får helt enkelt avvakta och se hur de hanterar den, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

– Vi har så klart gjort en juridisk bedömning av hanteringen innan vi startade den. Vi anser att det är i linje med den internationella postfederationens regelverk att ta ut en kostnadsbaserad avgift för den här typen av hantering, som dessutom än så länge är lägre än vad kostnaden för systemet är. Men vi gör bedömningen att den över tid kommer att matcha kostnaden för systemet. Vi gör bedömningen över tid att volymerna kommer att gå ner och då är vår bedömning att vi ska klara av att hantera kostnaderna.

Om mottagaren inte accepterar Postnord som ombud kommer försändelsen returneras. Några alternativ till att godta Postnord finns således inte för mottagaren. Detta är en negativ avtalskonstruktion som dessutom är förenat med tvång gentemot konsumenten, vilket inte är tillåtet i svensk lag”, står det bland annat att läsa i anmälan.

– Det må stå för honom. Vi har en avgift för hanteringen vare sig vi är ombud eller någon annan är ombud. Det innebär att det finns en hanteringskostnad oaktat detta och det i sin tur innebär att vi måste ta ut en avgift, säger Thomas Backteman.

Är det här bara en missnöjesyttring från en enskild person, som ni ser det?

– Det är förstås svårt att svara på. Vi har hört ryktesvägen att en av de stora e-handelsaktörerna förbereder en negativ pr-kampanj mot oss. Om det är det, eller en enskild privatperson vet vi ju inte, men det här faller ju inom ramarna för det. Vi vet att det finns kommersiella aktörer som ogillar den här konstruktionen.

Inte nog med detta. Under torsdagen publicerade Medieakademin sin förtroendebarometer som visade att allmänhetens förtroende för Postnord rasat ytterligare, från 16 till elva procent.

– Det är i linje med våra egna mätningar. Vi mäter löpande varje månad och ser ett minskat förtroende. Det är förstås ingenting som vi är nöjda med. Vi kommer att fortsätta jobba för att säkerställa att vi får tillbaka det förtroende vi uppenbart gått miste om. Det gör vi varje dag, genom att försöka genomföra en så bra verksamhet som möjligt med de förutsättningar vi har. Våra medarbetare kämpar varje dag med att leverera de brev och paket som våra kunder ska ta emot, eller skicka, avslutar Thomas Backteman.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126