23948sdkhjf

Sanningens minut för regeringen

Är den nya skatten på lastbilstransporter en positiv framtidsreform eller kommer den att försämra landsbygdens möjligheter, undrar Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen.

Förslaget om en ny, avståndsbaserad skatt på lastbilstransporter skapar en sanningens minut för regeringen. Är det en positiv framtidsreform där beskattningen ändras till att bättre följa de vetenskapliga principerna och främja en bättre miljö? Eller är det ännu ett utslag av en urban norm där möjligheterna att bo och driva företag utanför storstäderna försämras? Det beror på en förutsättning som utelämnades i den promemoria som regeringen remitterade i förra veckan.

Regeringen har redan vidtagit flera åtgärder inom transportpolitiken som särskilt drabbar boende och företag utanför storstäderna. Ett automatiskt indexsystem som varje år höjer drivmedelsskatterna utan riksdagens inblandning har införts och innebär att Sverige snart har världens högsta drivmedelsskatter. Bonus malus-systemet som träder i kraft i år innebär att bilar som passar på landsbygden, till exempel fyrhjulsdrivna bilar med hög markfrigång, ska betala särskilda straffskatter medan bilar som framförallt säljs i Stockholm, som elbilar, ska få bonusar. En skatt på inrikesflyg har beslutats trots att detta flyg ingår i handelssystemet för utsläppsrätter och åtgärden därmed inte minskar utsläppen. Trafikverket är öppna med att anslagen inte räcker för att upprätthålla vägstandarden i hela landet.

Myndigheten Trafikanalys har nyligen redovisat att trafiken på landsbygden är kraftig överbeskattad jämfört med trafiken i städer. Det beror på att trafikens samhällsekonomiska kostnader är mycket lägre på landsbygden. Olyckorna är färre och färre exponeras för hälsofarliga utsläpp och buller. Riksdagen har fattat policybeslutet att beskattningen bör motsvara de samhällsekonomiska kostnader men i dag tas ingen hänsyn till landsbygdens lägre kostnader.

De förslag till en ny, avståndsbaserad lastbilsskatt som regeringen lämnat är därför intressant ur flera aspekter. Skatten ska utformas så att hänsyn tas till om trafiken sker på landsbygden eller i en tätort och till fordonets miljöegenskaper. Om denna skatt ersätter dagens skatter – krona för krona – är det en positiv reform som bör välkomnas. Men om skatten ska läggas ovanpå dagens skatter är det däremot en oacceptabel försämring av möjligheterna att driva företag och bo utanför storstäderna.

Ett viktigt skäl till denna uppfattning är att möjligheterna att komma undan kostnadsökningen genom att byta transportslag till, till exempel sjöfart eller tåg är överdriven i den politiska debatten. I själva verket finns denna möjlighet för någon enstaka procent av allt gods, vilket gör att konsekvensen bara blir en kostnadsökning och den enda miljöförbättringen kommer genom utslagna arbetstillfällen. Detta är inte en hållbar politik.

Att i ett land med Sveriges geografiska förutsättningar med ett ovanligt transportberoende näringsliv ha en av världens högsta dieselskatter plus en kilometerskatt ovanpå detta är naturligtvis en absurd idé som hotar många jobb.

Av regeringens förslag framgår inte om den nya skatten ska ersätta befintliga skatter eller läggas ovanpå befintliga skatter. Detta måste regeringen klargöra. För många medborgare utanför storstäderna är detta en viktig fråga inför höstens val. Därför frågar nu transportbranschen regeringen: Ska den föreslagna skatten ersätta befintliga skatter eller läggas ovanpå befintliga skatter?

Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen

Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078