23948sdkhjf

Sanningens minut för regeringen

| Av Ulf Perbo | Tipsa redaktionen

Är den nya skatten på lastbilstransporter en positiv framtidsreform eller kommer den att försämra landsbygdens möjligheter, undrar Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen.

Förslaget om en ny, avståndsbaserad skatt på lastbilstransporter skapar en sanningens minut för regeringen. Är det en positiv framtidsreform där beskattningen ändras till att bättre följa de vetenskapliga principerna och främja en bättre miljö? Eller är det ännu ett utslag av en urban norm där möjligheterna att bo och driva företag utanför storstäderna försämras? Det beror på en förutsättning som utelämnades i den promemoria som regeringen remitterade i förra veckan.

Regeringen har redan vidtagit flera åtgärder inom transportpolitiken som särskilt drabbar boende och företag utanför storstäderna. Ett automatiskt indexsystem som varje år höjer drivmedelsskatterna utan riksdagens inblandning har införts och innebär att Sverige snart har världens högsta drivmedelsskatter. Bonus malus-systemet som träder i kraft i år innebär att bilar som passar på landsbygden, till exempel fyrhjulsdrivna bilar med hög markfrigång, ska betala särskilda straffskatter medan bilar som framförallt säljs i Stockholm, som elbilar, ska få bonusar. En skatt på inrikesflyg har beslutats trots att detta flyg ingår i handelssystemet för utsläppsrätter och åtgärden därmed inte minskar utsläppen. Trafikverket är öppna med att anslagen inte räcker för att upprätthålla vägstandarden i hela landet.

Myndigheten Trafikanalys har nyligen redovisat att trafiken på landsbygden är kraftig överbeskattad jämfört med trafiken i städer. Det beror på att trafikens samhällsekonomiska kostnader är mycket lägre på landsbygden. Olyckorna är färre och färre exponeras för hälsofarliga utsläpp och buller. Riksdagen har fattat policybeslutet att beskattningen bör motsvara de samhällsekonomiska kostnader men i dag tas ingen hänsyn till landsbygdens lägre kostnader.

De förslag till en ny, avståndsbaserad lastbilsskatt som regeringen lämnat är därför intressant ur flera aspekter. Skatten ska utformas så att hänsyn tas till om trafiken sker på landsbygden eller i en tätort och till fordonets miljöegenskaper. Om denna skatt ersätter dagens skatter – krona för krona – är det en positiv reform som bör välkomnas. Men om skatten ska läggas ovanpå dagens skatter är det däremot en oacceptabel försämring av möjligheterna att driva företag och bo utanför storstäderna.

Ett viktigt skäl till denna uppfattning är att möjligheterna att komma undan kostnadsökningen genom att byta transportslag till, till exempel sjöfart eller tåg är överdriven i den politiska debatten. I själva verket finns denna möjlighet för någon enstaka procent av allt gods, vilket gör att konsekvensen bara blir en kostnadsökning och den enda miljöförbättringen kommer genom utslagna arbetstillfällen. Detta är inte en hållbar politik.

Att i ett land med Sveriges geografiska förutsättningar med ett ovanligt transportberoende näringsliv ha en av världens högsta dieselskatter plus en kilometerskatt ovanpå detta är naturligtvis en absurd idé som hotar många jobb.

Av regeringens förslag framgår inte om den nya skatten ska ersätta befintliga skatter eller läggas ovanpå befintliga skatter. Detta måste regeringen klargöra. För många medborgare utanför storstäderna är detta en viktig fråga inför höstens val. Därför frågar nu transportbranschen regeringen: Ska den föreslagna skatten ersätta befintliga skatter eller läggas ovanpå befintliga skatter?

Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Arkiv

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

EU styr upp cabotagereglerna

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

Gasanläggningen i Göteborg invigd

Terntank blev först att tanka flytande gas hos Swedegas i Göteborgs hamn.

Jobb & Karriär
Widriksson fortsätter sin expansion

Rekryterar CFO från läkemedelsindustrin.

Bråttom att söka ekobonus

Trafikverket meddelar nu hur företag ska göra för att söka ekobonusen. Men man har bara några dagar på sig.

Skanska bygger nytt åt Postnord TPL

Beräknad driftstart blir januari 2020.

Jobb & Karriär
Han tar över i Stockholms hamn

Tidigare vd:n går till exploateringskontoret.

Eurolink väljer TIP

Leveriet ska bli en revolution för e-handelsleveranser 

På torsdagen öppnar Atrium Ljungberg sin nya satsning på en helt ny lösning för paketutlämning i skräddarsydda butiksmiljöer. Bakom systemet ligger Logtrades leveranshanteringsidé The point. 

Postnord: ”Volymer vi aldrig har sett förr”

Paketrekord – men Postnord håller stånd.

Jobb & Karriär
Vd:n lämnar Göteborgs hamn

Magnus Kårestedt lämnar över till nya krafter.

Castellum bygger nytt i Brunna

Siktar mot storskalig logistikverksamhet i Stockholm Väst.

Sagax investerar vidare

E-handeln orsakar inte trängseln i citytrafiken

En ny forskningsstudie friar budfirmor, men lyfter fram en doldis som skyldig till den urbana trängseln. 

Jobb & Karriär
Fyra nya säljchefer till Postnord

Jätten gör storsatsning inom försäljningsorganisationen.

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161