Sanningens minut för regeringen

| Av Ulf Perbo | Tipsa redaktionen

Är den nya skatten på lastbilstransporter en positiv framtidsreform eller kommer den att försämra landsbygdens möjligheter, undrar Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen.

Förslaget om en ny, avståndsbaserad skatt på lastbilstransporter skapar en sanningens minut för regeringen. Är det en positiv framtidsreform där beskattningen ändras till att bättre följa de vetenskapliga principerna och främja en bättre miljö? Eller är det ännu ett utslag av en urban norm där möjligheterna att bo och driva företag utanför storstäderna försämras? Det beror på en förutsättning som utelämnades i den promemoria som regeringen remitterade i förra veckan.

Regeringen har redan vidtagit flera åtgärder inom transportpolitiken som särskilt drabbar boende och företag utanför storstäderna. Ett automatiskt indexsystem som varje år höjer drivmedelsskatterna utan riksdagens inblandning har införts och innebär att Sverige snart har världens högsta drivmedelsskatter. Bonus malus-systemet som träder i kraft i år innebär att bilar som passar på landsbygden, till exempel fyrhjulsdrivna bilar med hög markfrigång, ska betala särskilda straffskatter medan bilar som framförallt säljs i Stockholm, som elbilar, ska få bonusar. En skatt på inrikesflyg har beslutats trots att detta flyg ingår i handelssystemet för utsläppsrätter och åtgärden därmed inte minskar utsläppen. Trafikverket är öppna med att anslagen inte räcker för att upprätthålla vägstandarden i hela landet.

Myndigheten Trafikanalys har nyligen redovisat att trafiken på landsbygden är kraftig överbeskattad jämfört med trafiken i städer. Det beror på att trafikens samhällsekonomiska kostnader är mycket lägre på landsbygden. Olyckorna är färre och färre exponeras för hälsofarliga utsläpp och buller. Riksdagen har fattat policybeslutet att beskattningen bör motsvara de samhällsekonomiska kostnader men i dag tas ingen hänsyn till landsbygdens lägre kostnader.

De förslag till en ny, avståndsbaserad lastbilsskatt som regeringen lämnat är därför intressant ur flera aspekter. Skatten ska utformas så att hänsyn tas till om trafiken sker på landsbygden eller i en tätort och till fordonets miljöegenskaper. Om denna skatt ersätter dagens skatter – krona för krona – är det en positiv reform som bör välkomnas. Men om skatten ska läggas ovanpå dagens skatter är det däremot en oacceptabel försämring av möjligheterna att driva företag och bo utanför storstäderna.

Ett viktigt skäl till denna uppfattning är att möjligheterna att komma undan kostnadsökningen genom att byta transportslag till, till exempel sjöfart eller tåg är överdriven i den politiska debatten. I själva verket finns denna möjlighet för någon enstaka procent av allt gods, vilket gör att konsekvensen bara blir en kostnadsökning och den enda miljöförbättringen kommer genom utslagna arbetstillfällen. Detta är inte en hållbar politik.

Att i ett land med Sveriges geografiska förutsättningar med ett ovanligt transportberoende näringsliv ha en av världens högsta dieselskatter plus en kilometerskatt ovanpå detta är naturligtvis en absurd idé som hotar många jobb.

Av regeringens förslag framgår inte om den nya skatten ska ersätta befintliga skatter eller läggas ovanpå befintliga skatter. Detta måste regeringen klargöra. För många medborgare utanför storstäderna är detta en viktig fråga inför höstens val. Därför frågar nu transportbranschen regeringen: Ska den föreslagna skatten ersätta befintliga skatter eller läggas ovanpå befintliga skatter?

Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Bertil Arvidsson
Om Transportstyrelsen godkände användandet av EU-klassade inlandsfartyg i Sverige skulle stora mängder lastbilsgods flyttas över till Sveriges omfattande och utmärkta vattenvägar.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bosch ska elektrifiera budbilarna

Regeringen utreder järnvägsunderhållet

Vill föra över verksamheten från Infranord till Trafikverket.

“Vi är stolta över vår relation”

Svenska Handheld förlänger storkontrakt med världens största paketleverantör.

Jobb & Karriär
Transportstyrelsen får överdirektör

– Nu stärker vi myndighetens ledning, säger Tomas Eneroth.

Norskt samarbete bygger elektriskt och självkörande containerfartyg 

Yara automatiserar sina transporter mellan fabriken och hamnarna i Brevik och Larvik.

Logistic contractor bygger för Ebrex och Ford

Nyhetsbrev

Lastbilstrafiken över Öresundsbron ökar

Frakttrafiken ökade med 3,6 procent under första halvåret 2018.

Arkiv

Självkörande Mercedeslastbil till Elmia

Daimlers innovationslab tar med sig sin Arocs för att visa och diskutera självkörande fordon med svenska företag.

Jobb & Karriär
Han blir vd på Lindholmen 

Tord Hermansson tar över på Lindholmen science park.

Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

Vd:n: "Det är förstås glädjande att mark- och miljödomstolens granskning har ett positivt utfall"

Klart med Postnords nya ordförande

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.227