Sanningens minut för regeringen

| Av Ulf Perbo | Tipsa redaktionen

Är den nya skatten på lastbilstransporter en positiv framtidsreform eller kommer den att försämra landsbygdens möjligheter, undrar Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen.

Förslaget om en ny, avståndsbaserad skatt på lastbilstransporter skapar en sanningens minut för regeringen. Är det en positiv framtidsreform där beskattningen ändras till att bättre följa de vetenskapliga principerna och främja en bättre miljö? Eller är det ännu ett utslag av en urban norm där möjligheterna att bo och driva företag utanför storstäderna försämras? Det beror på en förutsättning som utelämnades i den promemoria som regeringen remitterade i förra veckan.

Regeringen har redan vidtagit flera åtgärder inom transportpolitiken som särskilt drabbar boende och företag utanför storstäderna. Ett automatiskt indexsystem som varje år höjer drivmedelsskatterna utan riksdagens inblandning har införts och innebär att Sverige snart har världens högsta drivmedelsskatter. Bonus malus-systemet som träder i kraft i år innebär att bilar som passar på landsbygden, till exempel fyrhjulsdrivna bilar med hög markfrigång, ska betala särskilda straffskatter medan bilar som framförallt säljs i Stockholm, som elbilar, ska få bonusar. En skatt på inrikesflyg har beslutats trots att detta flyg ingår i handelssystemet för utsläppsrätter och åtgärden därmed inte minskar utsläppen. Trafikverket är öppna med att anslagen inte räcker för att upprätthålla vägstandarden i hela landet.

Myndigheten Trafikanalys har nyligen redovisat att trafiken på landsbygden är kraftig överbeskattad jämfört med trafiken i städer. Det beror på att trafikens samhällsekonomiska kostnader är mycket lägre på landsbygden. Olyckorna är färre och färre exponeras för hälsofarliga utsläpp och buller. Riksdagen har fattat policybeslutet att beskattningen bör motsvara de samhällsekonomiska kostnader men i dag tas ingen hänsyn till landsbygdens lägre kostnader.

De förslag till en ny, avståndsbaserad lastbilsskatt som regeringen lämnat är därför intressant ur flera aspekter. Skatten ska utformas så att hänsyn tas till om trafiken sker på landsbygden eller i en tätort och till fordonets miljöegenskaper. Om denna skatt ersätter dagens skatter – krona för krona – är det en positiv reform som bör välkomnas. Men om skatten ska läggas ovanpå dagens skatter är det däremot en oacceptabel försämring av möjligheterna att driva företag och bo utanför storstäderna.

Ett viktigt skäl till denna uppfattning är att möjligheterna att komma undan kostnadsökningen genom att byta transportslag till, till exempel sjöfart eller tåg är överdriven i den politiska debatten. I själva verket finns denna möjlighet för någon enstaka procent av allt gods, vilket gör att konsekvensen bara blir en kostnadsökning och den enda miljöförbättringen kommer genom utslagna arbetstillfällen. Detta är inte en hållbar politik.

Att i ett land med Sveriges geografiska förutsättningar med ett ovanligt transportberoende näringsliv ha en av världens högsta dieselskatter plus en kilometerskatt ovanpå detta är naturligtvis en absurd idé som hotar många jobb.

Av regeringens förslag framgår inte om den nya skatten ska ersätta befintliga skatter eller läggas ovanpå befintliga skatter. Detta måste regeringen klargöra. För många medborgare utanför storstäderna är detta en viktig fråga inför höstens val. Därför frågar nu transportbranschen regeringen: Ska den föreslagna skatten ersätta befintliga skatter eller läggas ovanpå befintliga skatter?

Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Bertil Arvidsson
Om Transportstyrelsen godkände användandet av EU-klassade inlandsfartyg i Sverige skulle stora mängder lastbilsgods flyttas över till Sveriges omfattande och utmärkta vattenvägar.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

TIP och NTG utvidgar sitt samarbete

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Den 30 januari invigdes Södertälje science park. Men den unga institutionen har redan flera projekt uppstartade på temat lean och hållbar produktion.

Mio i stort avtal med LGT Logistics

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Nyhetsbrev

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Arkiv

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Jobb & Karriär
Han tar över i Helsingborgs hamn

Blir ny vd efter Niels Vallø.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Jobb & Karriär
Ny vd för Daf i Norden 

Michiel Kuijs tar över Daf i Nederländerna och Norden.

Ny vd för Jula Logistics - ska utveckla tågterminalen

Han tar över rodret i Julas logistikbolag.

Coop levererar mat med el

Först ut med elbil från Volvo.

Ny check-in i Trelleborg ger lastbilar egen fil

Postnord + Wish = sant

Nu försvinner hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Jobb & Karriär
Adnavem växer vidare

Andreas Gustavsson går från TTS Marine till startup.

Best köper upp Malmöbolag 

Best fortsätter sin expansion och förvärvar Netline xpress. 

Bring fortsätter satsning på handbollen

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15