Sanningens minut för regeringen

| Av Ulf Perbo | Tipsa redaktionen

Är den nya skatten på lastbilstransporter en positiv framtidsreform eller kommer den att försämra landsbygdens möjligheter, undrar Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen.

Förslaget om en ny, avståndsbaserad skatt på lastbilstransporter skapar en sanningens minut för regeringen. Är det en positiv framtidsreform där beskattningen ändras till att bättre följa de vetenskapliga principerna och främja en bättre miljö? Eller är det ännu ett utslag av en urban norm där möjligheterna att bo och driva företag utanför storstäderna försämras? Det beror på en förutsättning som utelämnades i den promemoria som regeringen remitterade i förra veckan.

Regeringen har redan vidtagit flera åtgärder inom transportpolitiken som särskilt drabbar boende och företag utanför storstäderna. Ett automatiskt indexsystem som varje år höjer drivmedelsskatterna utan riksdagens inblandning har införts och innebär att Sverige snart har världens högsta drivmedelsskatter. Bonus malus-systemet som träder i kraft i år innebär att bilar som passar på landsbygden, till exempel fyrhjulsdrivna bilar med hög markfrigång, ska betala särskilda straffskatter medan bilar som framförallt säljs i Stockholm, som elbilar, ska få bonusar. En skatt på inrikesflyg har beslutats trots att detta flyg ingår i handelssystemet för utsläppsrätter och åtgärden därmed inte minskar utsläppen. Trafikverket är öppna med att anslagen inte räcker för att upprätthålla vägstandarden i hela landet.

Myndigheten Trafikanalys har nyligen redovisat att trafiken på landsbygden är kraftig överbeskattad jämfört med trafiken i städer. Det beror på att trafikens samhällsekonomiska kostnader är mycket lägre på landsbygden. Olyckorna är färre och färre exponeras för hälsofarliga utsläpp och buller. Riksdagen har fattat policybeslutet att beskattningen bör motsvara de samhällsekonomiska kostnader men i dag tas ingen hänsyn till landsbygdens lägre kostnader.

De förslag till en ny, avståndsbaserad lastbilsskatt som regeringen lämnat är därför intressant ur flera aspekter. Skatten ska utformas så att hänsyn tas till om trafiken sker på landsbygden eller i en tätort och till fordonets miljöegenskaper. Om denna skatt ersätter dagens skatter – krona för krona – är det en positiv reform som bör välkomnas. Men om skatten ska läggas ovanpå dagens skatter är det däremot en oacceptabel försämring av möjligheterna att driva företag och bo utanför storstäderna.

Ett viktigt skäl till denna uppfattning är att möjligheterna att komma undan kostnadsökningen genom att byta transportslag till, till exempel sjöfart eller tåg är överdriven i den politiska debatten. I själva verket finns denna möjlighet för någon enstaka procent av allt gods, vilket gör att konsekvensen bara blir en kostnadsökning och den enda miljöförbättringen kommer genom utslagna arbetstillfällen. Detta är inte en hållbar politik.

Att i ett land med Sveriges geografiska förutsättningar med ett ovanligt transportberoende näringsliv ha en av världens högsta dieselskatter plus en kilometerskatt ovanpå detta är naturligtvis en absurd idé som hotar många jobb.

Av regeringens förslag framgår inte om den nya skatten ska ersätta befintliga skatter eller läggas ovanpå befintliga skatter. Detta måste regeringen klargöra. För många medborgare utanför storstäderna är detta en viktig fråga inför höstens val. Därför frågar nu transportbranschen regeringen: Ska den föreslagna skatten ersätta befintliga skatter eller läggas ovanpå befintliga skatter?

Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Bertil Arvidsson
Om Transportstyrelsen godkände användandet av EU-klassade inlandsfartyg i Sverige skulle stora mängder lastbilsgods flyttas över till Sveriges omfattande och utmärkta vattenvägar.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Volvo flyttar in hos Corem i Lammhult

Jobb & Karriär
Ny vd för Oxelösunds hamn

Douglas Heilborn tar över efter Erik Zetterlund.

Ikea storsatsar på e-handel i Malmö

Ikea får markanvisning på tomt nära hamn för kundnära distribution i södra Sverige.

Castellum hyr ut till Postnord

Jobb & Karriär
Johan Ignell till Scandinavian shipping

Ska utveckla tågprodukt mellan Kina och Sverige.

De vann Forklift truck of the year award

Årets Ifoy blev det tuffaste någonsin enligt juryn. Vi presenterar alla sex vinnare i de fem kategorierna.

Nyhetsbrev

Åkeriföretagen väcker liv i sitt pris

Arkiv

Trafikverket sjösätter laddhybridfärja

Jobb & Karriär
Speed group har fått ny CFO

Biltema utökar sina tågtransporter

I fjol startade Biltemas tågtrafik till Norge på prov. Nu utökar man antalet tågavgångar.

Castellum erbjuder nästa generations förvaring

Med Beambox erbjuder Castellum en förvaringslösning för konsumenter, med hämtning och lämning vid dörren.

Nu är Kiviks lager i Kristianstad klart

Toyotas fabrik i Mjölby går över till flytande biogas

Ersätter den fossila gasolen och skriver tioårigt avtal med Svensk biogas i Linköping om gasleveranser.

Jobb & Karriär
Best startar förarutbildning

Northern offshore expanderar till Tyskland

Nu öppnar man kontor i Hamburg.

Reportage
Liten lastare löser logistiken

Smidiga maskiner, specialanpassade med skevning, kamerafästen och avgasrening, är ett måste när Umekan sköter logistiken på ett miljardprojekt mitt i stan.

Jobb & Karriär
Peter Fahlén blir flygplatschef

Blir ny flygplatschef för Åre Östersund airport.

Rekordomsättning för Dachser

Luleå hamn får klartecken från domstolen

1

Schenker tar självkörande T-pod ut på svensk väg

I höst sjösätter DB Schenker och svenska Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem på allmän väg.

Prologis hyr ut till KGA i Örebro

Logistikfastighetsbolaget Prologis har tecknat ett hyresavtal med KGA logistik för en 33000 kvadratmeter stor distributionsanläggning i Örebro.

Sex nya Transmontana för Green cargo

NCC satsar på smart byggmateriallogistik

NCC:s nya bolag Loop industries, ska förändra marknaden för resursutnyttjande och smarta transportlösningar.

Startup lovar snabba leveranser med realtidsoptimering av fordonsflottan

Corem köper lager i Malmö

DHL i partnerskap med SOS Barnbyar

Ecotrans i konkurs

Svenskt tenn flyttar in hos Castellum

Ramboll köper tysk sjukhuslogistiker

Tallink ökar frakten i första kvarten

UPS ser genombrott för eldrift

Scania vann Green truck award

Widrikssons expanderar för Ikealeveranser

EU ger klartecken till IBM och Maersk

Ett rekordår för Scania

Plus

God konjunktur skapar brist på personal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.191