Sveriges hamnar bryter med Hamnarbetarförbundet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Arbetsgivarorganisationens medlemsföretag tar bort förmåner från fack utan kollektivavtal.

För ett år sedan beslutade Sveriges hamnar att de skulle inta en striktare hållning till fackföreningar som man inte skrivit kollektivavtal med. I bakgrunden låg den långdragna konflikten i Göteborg. Nu tycks det som om man kommer att börja tillämpa policyn på allvar.

– Det handlar egentligen inte om Göteborgs hamn. De  här åtgärderna borde vi ha vidtagit för länge sedan. Enkelt uttryckt handlar policyn om att våra 57 medlemsföretag ska göra samma distinktion mellan fackföreningar som har avtal och de som inte har. Utan avtal och fredsplikt har man inte alls samma lagstadgade rättigheter och samma rätt till inflytande, säger Sveriges hamnars vd Joakim Ärlund till Transportarbetaren.

Några av de fackliga förmåner som Hamnarbetarförbundet förlorar är möjligheten att arbeta fackligt på arbetstid, utse skyddsombud och få insyn i bolagens styrelser.

Några av de hamnar som börjar tillämpa policyn till månadsskiftet är ro-ro-terminalen i Göteborg, där i stort sett hela personalstyrkan är anslutna till Hamnarbetarförbundet, och Halmstad hamn där Hamnarbetarförbundet uppger att endast tio procent är organiserade i Transport.

Hamnarbetarförbundet varnar bland annat för säkerheten på arbetsplatserna, när den stora majoriteten av hamnarbetare i vissa hamnar förlorar sina skyddsombud. Men enligt företrädare planerar i nuläget inte att möta Sveriges hamnars strategi med stridsåtgärder.

– Vi har ju fortfarande rätten att ta till stridsåtgärder för att uppnå ett kollektivavtal men det är ju det arbetsgivaren vill, så att de kan utmåla sig som något slags offer så det blir en bra inramning till regeringens konflikträttsutredning så det kommer vi inte göra, säger styrelsedeledamoten Erik Helgesson från Hamnarbetarförbundet till Sveriges radio.

Enligt Sveriges hamnar handlar dock policyn om att man vill slå vakt om den svenska arbetsmarknadsmodellen.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Amazon har förberett Postnord - "Kontaktat oss"

Postnord har fått en förfrågan av e-handelstitanen.

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Ica fortsätter med Postnord

Första nationella godstransportstrategin

Regeringen har presenterat en strategi för hur fossilberoendet i transportsektorn ska brytas.

Nyhetsbrev

Färjan vann över bron

Arkiv

Hogia digitaliserar brittisk terminal

De ska ta över Postnord

Föreslås till "självmordsuppdraget".

TIP och NTG utvidgar sitt samarbete

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Den 30 januari invigdes Södertälje science park. Men den unga institutionen har redan flera projekt uppstartade på temat lean och hållbar produktion.

Mio i stort avtal med LGT Logistics

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Bring fortsätter satsning på handbollen

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.213