23948sdkhjf

Sveriges hamnar bryter med Hamnarbetarförbundet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Arbetsgivarorganisationens medlemsföretag tar bort förmåner från fack utan kollektivavtal.

För ett år sedan beslutade Sveriges hamnar att de skulle inta en striktare hållning till fackföreningar som man inte skrivit kollektivavtal med. I bakgrunden låg den långdragna konflikten i Göteborg. Nu tycks det som om man kommer att börja tillämpa policyn på allvar.

– Det handlar egentligen inte om Göteborgs hamn. De  här åtgärderna borde vi ha vidtagit för länge sedan. Enkelt uttryckt handlar policyn om att våra 57 medlemsföretag ska göra samma distinktion mellan fackföreningar som har avtal och de som inte har. Utan avtal och fredsplikt har man inte alls samma lagstadgade rättigheter och samma rätt till inflytande, säger Sveriges hamnars vd Joakim Ärlund till Transportarbetaren.

Några av de fackliga förmåner som Hamnarbetarförbundet förlorar är möjligheten att arbeta fackligt på arbetstid, utse skyddsombud och få insyn i bolagens styrelser.

Några av de hamnar som börjar tillämpa policyn till månadsskiftet är ro-ro-terminalen i Göteborg, där i stort sett hela personalstyrkan är anslutna till Hamnarbetarförbundet, och Halmstad hamn där Hamnarbetarförbundet uppger att endast tio procent är organiserade i Transport.

Hamnarbetarförbundet varnar bland annat för säkerheten på arbetsplatserna, när den stora majoriteten av hamnarbetare i vissa hamnar förlorar sina skyddsombud. Men enligt företrädare planerar i nuläget inte att möta Sveriges hamnars strategi med stridsåtgärder.

– Vi har ju fortfarande rätten att ta till stridsåtgärder för att uppnå ett kollektivavtal men det är ju det arbetsgivaren vill, så att de kan utmåla sig som något slags offer så det blir en bra inramning till regeringens konflikträttsutredning så det kommer vi inte göra, säger styrelsedeledamoten Erik Helgesson från Hamnarbetarförbundet till Sveriges radio.

Enligt Sveriges hamnar handlar dock policyn om att man vill slå vakt om den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mindre andel fossilt i transportsektorn

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Frode Laursen blir 166 000 kvadratmeter i Åstorp

Har just påbörjat sin tredje stora lagerbyggnad vid terminalen.

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Lantmännen öppnade i Hargshamn 

Nyhetsbrev

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Arkiv

NCC får bygga höglagret i Gävle hamn

Premiär: Första förarlösa transporten i dag

15 maj rullade den första T-poden mellan DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

DFDS tar över Stora Ensos trafik till Zeebrygge

NCC lägger ner Loop industries

Den hyllade startupen saknar stöd av investerare.

Schenker gör staden fossilfri

Reducerar utsläppen med 100 procent redan nästa år.

Jobb & Karriär
Ny vd till Alltransport

Han blir vd och koncernchef när Jan Håkansson lämnar.

Scania i rikskampanj för servicetekniker

Plus

Intervju
”Jag ser jobbet som en undervärderad aktie”

Med Ted Söderholm som vd gör Green cargo ett avsteg från principen att sätta en järnvägare i toppen. Kan han bli den som sätter det statliga sorgebarnet på spåret igen? Transportnet har fått en intervju.

APM öppnar inlandsterminal i Gävle

En del i nya satsningen The Gothenburg gateway.

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Odd Molly väljer Norrköping

Satsar på e-handeln och flyttar all logistik och distribution.

MSC utökar sina svenska anlöp

Jobb & Karriär
Wibax värvar logistikchef från Metso

Ska utveckla driften av åkeriet och cisternparkerna.

DSV installerar alkobommar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Einride inleder nytt svenskt samarbete

Sätter upp pilotprojekt i Västerås.

Skanska säljer Postnords nya Helsingborgsanläggning

Ska stå klar under första kvartalet 2020.

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

De startar ny podcast om logistik

GDL vann Bergendahls upphandling

GN Transport bygger för utökad kapacitet

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Se alla Företagens egna nyheter

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.173