Greencarrier satsar på närsjöfart från Norrköping

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Sjöfarten är helt avgörande för långväga godstransporter. Men nu ökar intresset även för kortare distanser.

Det är speditören Greencarrier som står bakom en ny satsning, där Norrköpings hamn blir en viktig länk och distributionspunkt.

– Vi bygger konceptet på feederfartyg som går en gång i veckan mellan Gdansk i Polen och Norrköping. På dessa fartyg lastar vi containers som har samlastats på vår egen terminal i Polen. När de ankommer Norrköping kan vi köra ut en container direkt till importören eller låta styckegodset gå ut till kund på en lastbilsslinga, säger Stefan Larsen, ocean manager på Greencarrier freight services, i ett pressmeddelande.

Bakom fartygslinjen står containerrederiet Seago line, dotterbolag till Maersk line.

– Seago line är ett kortsjörederi som tror mycket på att utveckla denna typen av affärer. Traditionellt är trafiken till och från Medelhavet där vi har våra stora volymer, men på senare år har vi sett intresset och trafiken i närområdet öka betydligt. Inte minst då för vår direktlinje mellan Gdansk och Norrköping. Det är kul och spännande att Greencarrier nu gör en satsning på denna korridor, och särskilt att de inte bara fokuserar på traditionell containertrafik utan lanserar ett helhetskoncept som erbjuder lastbilstransportens flexibilitet kombinerat med sjötransportens miljöfördelar, säger Jesper Sundsten, marknadschef på Seago line Scandinavia.

I Norrköpings hamn är man mycket nöjda med att Greencarrier låter den nya satsningen använda Norrköping som nod. Flera satsningar kring hamnen kan skapa ökat stöd för utökad trafik.

– Det bekräftar vår funktion som en modern och kundanpassad hamn med ett otroligt bra geografiskt och demografiskt läge. Från Norrköping har vi 16 mil till Stockholm, 12 mil till Örebro, 14 mil till Eskilstuna och 17 mil till Jönköping bara för att nämna några intressanta destinationer. När vi blickar framåt och ser möjligheterna med den elektrifierade järnvägen som Kardonbanan innebär, så blir det än mer intressant, kommenterar Magnus Grimhed, affärsutvecklare på Norrköpings hamn.

– Med en ökad medvetenhet kring miljöfrågan och en chaufförsbrist i hela Europa så tror vi stenhårt på att detta kommer vara något som många ser som ett bra komplement till de tradtionalla lastbilslösningarna från Polen och Östeuropa, avslutar Greencarriers Stefan Larsen.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Amazon har förberett Postnord - "Kontaktat oss"

Postnord har fått en förfrågan av e-handelstitanen.

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Ica fortsätter med Postnord

Första nationella godstransportstrategin

Regeringen har presenterat en strategi för hur fossilberoendet i transportsektorn ska brytas.

Nyhetsbrev

Färjan vann över bron

Arkiv

Hogia digitaliserar brittisk terminal

De ska ta över Postnord

Föreslås till "självmordsuppdraget".

TIP och NTG utvidgar sitt samarbete

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Den 30 januari invigdes Södertälje science park. Men den unga institutionen har redan flera projekt uppstartade på temat lean och hållbar produktion.

Mio i stort avtal med LGT Logistics

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Bring fortsätter satsning på handbollen

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.224