23948sdkhjf

Skärpta krav på vinterdäck på tunga fordon

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Ny lag kan gälla från och med 1 december 2019.

Det var i oktober som infrastrukturminister Tomas Eneroth gick ut med att han vill se hårdare krav på vinterdäck på tyngre fordon. Nu skriver TT att regeringen går vidare med förslaget som innebär att även lastbilar och bussar måste ha vinterdäck på samtliga hjul.

– Vår bedömning är att trafiksäkerheten kommer att öka, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), till TT.

Så som reglerna ser ut idag behöver fordon med en totalvikt på över 3,5 ton ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på själva drivaxlarna perioden 1 december till 31 mars. Med de nya reglerna måste fordonen ha vinterdäck på samtliga hjul, även släp. Förslaget omfattar också bussar.

Läs också: Infrastrukturen får eget departement

– Denna vinter har vi ju sett effekter i trafiken med både trafikstockningar och trafikolyckor till följd av att man inte har haft rätt utrustade däck. Därför är det viktigt att ha precis samma krav som på privata bilar och lättare fordon, säger Tomas Eneroth till TT.

Läs också: Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Och det är inte bara svenska fordon som omfattas av den nya lagen, den avser även utländska. Reglerna ska träda i kraft 1 december 2019 enligt regeringens förslag.

– Vi kan se redan i dag hur svenska åkerier i större utsträckning har rätt utrustade däck och då innebär det här också att vi förbättrar konkurrensvillkoren mellan svenska och utländska åkerier, säger Tomas Eneroth till TT.
Mer om: regeringen
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Arkiv

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Bakslag för DSV:s Panalpinaköp

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155