23948sdkhjf

Delade meningar om förslaget till vägslitageskatt

Regeringen föreslår en ny inriktning för beskattningen av tung lastbilstrafik. Sveriges åkeriföretag är försiktigt positiva, medan Näringslivets transportråd saknar det mesta av vikt i förslaget.

Tanken från regeringens sida är att beskattningen ska gå ifrån att vara tidsbaserad till att bli avståndsbaserad. Den skulle omfatta europavägar, riksvägar och primära länsvägar, men vägar som inte belastas så mycket av tung trafik undantas från beskattning. Den ska också differentieras geografiskt och efter fordonsegenskaper. Ett av målen är att skatten ska jämna ut konkurrensvillkoren mellan svenska och utländska åkare genom att de får betala samma skatt på lika villkor. Men än så länge finns inget förslag på vilken nivå skatten skulle kunna hamna på.

Sveriges åkeriföretag välkomnar förslaget, som ligger i linje med organisationens rekommendationer.

– Det är ett framsynt förslag, och differentieringen utefter trafikintensitet och geografi gör att timmertransporter och stora delar av Norrlands inland kan undantas. Det är också bra att skatten ska gälla redan för fordon över 3,5 ton och inte enbart tas ut på tyngre lastbilar som varit aktuellt tidigare, säger Rickard Gegö, vd vid Sveriges åkeriföretag, i ett pressmeddelande.

I en kommentar från Näringslivets transportråd framgår det dock att det finns en hel del kritik mot förslaget inom transportbranschen. Man tycker att det är ett tunt dokument som presenteras, där alltför många viktiga delar saknas, till exempel skattesatser, närmare specificering av vägnätet och tidsplan. Det utgör med tanke på frågans dignitet för näringslivet ett alldeles för ofullständigt förslag, enligt organisationen.

“Näringslivets Transportråd menar att de ofullständiga förslagen i promemorian inte kan ligga till grund för en inriktningsproposition och ett inriktningsbeslut av riksdagen. Det saknas i promemorian en samlad konsekvensanalys av effekterna för näringslivets konkurrenskraft av en avståndsbaserad vägslitageskatt. En samlad konsekvensanalys är angelägen i rådande läge där en rad skatter och avgifter på transporter höjs”, skriver Näringslivets transportråd.

Att nivåerna på skatten är en viktig del håller Sveriges åkeriföretag med om.

– För att kunna utforma ett lämpligt differentieringssystem så måste skattenivåerna vara kända och dessutom rimliga för att inte skada näringslivet. Vi vill fortsätta medverka till ett så bra förslag som möjligt eftersom detta kan bidra till att stärka svensk åkerinäring, säger Rickard Gegö.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079