Delade meningar om förslaget till vägslitageskatt

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Regeringen föreslår en ny inriktning för beskattningen av tung lastbilstrafik. Sveriges åkeriföretag är försiktigt positiva, medan Näringslivets transportråd saknar det mesta av vikt i förslaget.

Tanken från regeringens sida är att beskattningen ska gå ifrån att vara tidsbaserad till att bli avståndsbaserad. Den skulle omfatta europavägar, riksvägar och primära länsvägar, men vägar som inte belastas så mycket av tung trafik undantas från beskattning. Den ska också differentieras geografiskt och efter fordonsegenskaper. Ett av målen är att skatten ska jämna ut konkurrensvillkoren mellan svenska och utländska åkare genom att de får betala samma skatt på lika villkor. Men än så länge finns inget förslag på vilken nivå skatten skulle kunna hamna på.

Sveriges åkeriföretag välkomnar förslaget, som ligger i linje med organisationens rekommendationer.

– Det är ett framsynt förslag, och differentieringen utefter trafikintensitet och geografi gör att timmertransporter och stora delar av Norrlands inland kan undantas. Det är också bra att skatten ska gälla redan för fordon över 3,5 ton och inte enbart tas ut på tyngre lastbilar som varit aktuellt tidigare, säger Rickard Gegö, vd vid Sveriges åkeriföretag, i ett pressmeddelande.

I en kommentar från Näringslivets transportråd framgår det dock att det finns en hel del kritik mot förslaget inom transportbranschen. Man tycker att det är ett tunt dokument som presenteras, där alltför många viktiga delar saknas, till exempel skattesatser, närmare specificering av vägnätet och tidsplan. Det utgör med tanke på frågans dignitet för näringslivet ett alldeles för ofullständigt förslag, enligt organisationen.

“Näringslivets Transportråd menar att de ofullständiga förslagen i promemorian inte kan ligga till grund för en inriktningsproposition och ett inriktningsbeslut av riksdagen. Det saknas i promemorian en samlad konsekvensanalys av effekterna för näringslivets konkurrenskraft av en avståndsbaserad vägslitageskatt. En samlad konsekvensanalys är angelägen i rådande läge där en rad skatter och avgifter på transporter höjs”, skriver Näringslivets transportråd.

Att nivåerna på skatten är en viktig del håller Sveriges åkeriföretag med om.

– För att kunna utforma ett lämpligt differentieringssystem så måste skattenivåerna vara kända och dessutom rimliga för att inte skada näringslivet. Vi vill fortsätta medverka till ett så bra förslag som möjligt eftersom detta kan bidra till att stärka svensk åkerinäring, säger Rickard Gegö.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Amazon har förberett Postnord - "Kontaktat oss"

Postnord har fått en förfrågan av e-handelstitanen.

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Ica fortsätter med Postnord

Första nationella godstransportstrategin

Regeringen har presenterat en strategi för hur fossilberoendet i transportsektorn ska brytas.

Nyhetsbrev

Färjan vann över bron

Arkiv

Hogia digitaliserar brittisk terminal

De ska ta över Postnord

Föreslås till "självmordsuppdraget".

TIP och NTG utvidgar sitt samarbete

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Den 30 januari invigdes Södertälje science park. Men den unga institutionen har redan flera projekt uppstartade på temat lean och hållbar produktion.

Mio i stort avtal med LGT Logistics

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Bring fortsätter satsning på handbollen

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166