Delade meningar om förslaget till vägslitageskatt

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Regeringen föreslår en ny inriktning för beskattningen av tung lastbilstrafik. Sveriges åkeriföretag är försiktigt positiva, medan Näringslivets transportråd saknar det mesta av vikt i förslaget.

Tanken från regeringens sida är att beskattningen ska gå ifrån att vara tidsbaserad till att bli avståndsbaserad. Den skulle omfatta europavägar, riksvägar och primära länsvägar, men vägar som inte belastas så mycket av tung trafik undantas från beskattning. Den ska också differentieras geografiskt och efter fordonsegenskaper. Ett av målen är att skatten ska jämna ut konkurrensvillkoren mellan svenska och utländska åkare genom att de får betala samma skatt på lika villkor. Men än så länge finns inget förslag på vilken nivå skatten skulle kunna hamna på.

Sveriges åkeriföretag välkomnar förslaget, som ligger i linje med organisationens rekommendationer.

– Det är ett framsynt förslag, och differentieringen utefter trafikintensitet och geografi gör att timmertransporter och stora delar av Norrlands inland kan undantas. Det är också bra att skatten ska gälla redan för fordon över 3,5 ton och inte enbart tas ut på tyngre lastbilar som varit aktuellt tidigare, säger Rickard Gegö, vd vid Sveriges åkeriföretag, i ett pressmeddelande.

I en kommentar från Näringslivets transportråd framgår det dock att det finns en hel del kritik mot förslaget inom transportbranschen. Man tycker att det är ett tunt dokument som presenteras, där alltför många viktiga delar saknas, till exempel skattesatser, närmare specificering av vägnätet och tidsplan. Det utgör med tanke på frågans dignitet för näringslivet ett alldeles för ofullständigt förslag, enligt organisationen.

“Näringslivets Transportråd menar att de ofullständiga förslagen i promemorian inte kan ligga till grund för en inriktningsproposition och ett inriktningsbeslut av riksdagen. Det saknas i promemorian en samlad konsekvensanalys av effekterna för näringslivets konkurrenskraft av en avståndsbaserad vägslitageskatt. En samlad konsekvensanalys är angelägen i rådande läge där en rad skatter och avgifter på transporter höjs”, skriver Näringslivets transportråd.

Att nivåerna på skatten är en viktig del håller Sveriges åkeriföretag med om.

– För att kunna utforma ett lämpligt differentieringssystem så måste skattenivåerna vara kända och dessutom rimliga för att inte skada näringslivet. Vi vill fortsätta medverka till ett så bra förslag som möjligt eftersom detta kan bidra till att stärka svensk åkerinäring, säger Rickard Gegö.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Best levererar för Plantagens nya e-handel

Efterfrågan på onlineköp av växter ökar. Nu startar Plantagen upp e-handel, med Best transport som leverantör.

Freja visar goda resultat

Det är en nöjd koncernledning som presenterar Frejas siffror för 2017. Men Sverige förväntas ge bättre resultat.

Jobb & Karriär
Han blir ny vd hos Scanlog

Styrelsen i Scandinavian logistics partners, Scanlog, har utsett Mattias Ljungberg till ny verkställande direktör.

Postnord och Jetshop i samarbete

VTD tar hem upphandling för 100 miljoner

Logicenters bygger nytt utanför Köpenhamn

Nyhetsbrev

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Arkiv

Debatt
Nu inleder vi dialog om kompetens-försörjningen

Transportföretagen söker konstruktiva samtal, skriver Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Finalisterna utsedda till Stora åkeripriset

BCA säkrar fordonsköpares transporter till och från Sverige

Scania står värd för Sustainable transport forum

Den 22 maj bjuder Scania in till Sustainable transport forum 2018. Al Gore är en av deltagarna.

Kalmar elektrifierar sortimentet

Senast 2021 ska alla Kalmars maskiner för godshantering gå att få med elektrisk drift.

Frakthistoriska fartyg får bidrag

Linde lanserar lätta truckar

Jobb & Karriär
Sportamore förändrar i ledningen – tappar logistikchef

Sporthandlaren letar marknadschef när vice vd:n ska fokusera på en roll. Logistikchefen lämnar.

DHL utökar sina leveranser med cykel

Efter ett lyckat halvår med cykelfrakt i Stockholm är DHL Express nu redo att leverera med fyrhjuliga fraktcyklar i Malmö.

Jobb & Karriär
Han går från Daimler till Iveco

Håkan Jönsson blir ny chef för Iveco Nordeuropa och Baltikum.

Drev.se väljer Orio för tredjepartslogistiken

Packbud når volym och söker nytt kapital

Lyko köper automation av Schäfer

Lyko satsar på en automationslösning från SSI Schäfer i sitt nya centrallager.

OCS gör rekordresultat – anställda får extra månadslön

Nextjet i konkurs

Efter flera år av tuff ekonomisk situation har Nexjet i dag ansökt om konkurs. Alla flygningar ställs in.

7-eleven och Pressbyrån i avtal med Postnord

Ny tågpendel till Tjeckien

Jobb & Karriär
Jan Ronnehed till Norrvidinge

TIP Trailer sålt till kapitalfond

OCS bygger webbresurs för framtidens industri

Sour industry väljer Onepartnergroup logistics

APM långsamt på väg tillbaka

Euroflorist väljer Airmee

Traigo80 är Toyotas nya 6-8-tonnare

Jobb & Karriär
Han tar över för Nagel i Sverige

Order Nordic går över till Autostore

Rekordomsättning för Reaxcer

Netonnet och Best samarbetar för samma dag-leverans

Unifaun i samarbete med Urb-it

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16