Därför lyckades Sverigeförhandlingen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Att leda projekt och processer anses vara en svensk specialitet – Vinnova har kartlagt hur Sverigeförhandlingen om höghastighetsjärnvägar blev en stor framgång.

Fungerar svensk samhällsplanering i en tid med avregleringar, striktare upphandlingsregler och uppdelning i beställare och utförare? Frågan är högaktuell – inte minst med tanke på investeringsbehoven inom infrastruktur och bostäder.

Mot den bakgrunden har Vinnova tagit fram studien "Slimmat, snabbt, svenskt - en studie av samverkan och ledarskap i Sverigeförhandlingen om höghastighetståg 2016-2017".

Rapporten kartlägger Sverigeförhandlingens arbete med kommuner och regioner runtom i södra Sverige.

Sverigeförhandlingen tillämpade en modell med så kallad förhandlad infrastrukturplanering. Efter endast 17 månader av förhandlingar slöts principavtal om höghastighetsjärnvägar inklusive stationer, spårvägslinjer, elbussnät och 300 000 bostäder. Senare i vår ska regeringen ta ställning till om banorna ska byggas. Oavsett om så sker eller inte anses Sverigeförhandlingen har presterat goda resultat.

Framgångsfaktorerna var enligt rapporten lång förberedelsetid, flexibilitet, regional samverkan, mobilisering av andras resurser, djärva visioner och maximalt utnyttjande av utredningens handlingsutrymme. Dessa framgångsfaktorer stämmer enligt forskningen väl överens med typbeteenden i svenskt ledarskap generellt.

Rapportförfattaren Pär Isaksson, med en bakgrund som journalist, utredare och kommunikationschef inom järnvägsindustrin, pekar även på möjliga tillämpningar av lärdomarna från Sverigeförhandlingen inom andra områden, exempelvis när det gäller utveckling och främjande av svenskt ledarskap och innovationsförmåga.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Håkan Norén
Sverigeförhandlingens arbete har mer eller mindre varit prov utan värde. Medfinansieringen är en helt enkelt omöjlig konstruktion framgår av den statliga utredningen Finansiering av infrastruktur med skatt eller avgift? (SOU 2018:13), som gått obemärkt förbi.

Tanken var att kommunerna skulle finansiera sin del av järnvägen genom att ta ut avgifter i någon form för den värdestegring av marken som skulle uppstå med bättre kommunikationer. Nu säger utredningen ”att en eventuell värdeökning till följd av en infrastrukturinvestering inte kan fastställas på ett tillförlitligt sätt”.

Det skulle vara någon form av statlig skatt som kommunerna tog ut. Men utredarna har kommit fram till att det ”inte är möjligt att införa en särskild statlig skatt som direkt kopplar till den värdeökning som skett på enskilda fastigheter till följd av en infrastrukturinvestering”. Hela idén har därmed fallit.

Håkan Norén
Ostlänkendebattör Nyköping

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

De driver logistikbemanning för nyanlända

Jobb & Karriär
Kenny tar över Kerry

Kerry logistics får ny Sverige-vd.

Axfood börjar köra på flytande gas

Med fyra bilar från Volvo och en från Scania är Axfood först med att testa flytande gas som bränsle inom dagligvaruhandeln.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

AI-assisterade fartyg för Stena

Freja i turkiskt partnerskap

Nyhetsbrev

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Arkiv

Jobb & Karriär
Alexander Söderberg ska leda Consafe

Han ska ta lagerstyrningen mot framtidens teknik.

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Best firar sitt första år i Danmark

Kan bli tal om förvärv för att expandera verksamheten.

Venue retail väljer Aditro

“Volvo Vera är vårt sätt att ta oss in i framtiden”

Volvo utvecklar elektrisk, självkörande lastbil. 

Jobb & Karriär
Onepartnergroup förstärker ledningen

Ny tjänst ska stärka bolagets lokala närvaro ytterligare.

Husbyggaren som väljer sjövägen

Lindbäcks valde platsen för sin nya anläggning med omsorg. Det skulle vara nära till Piteå hamn.

Jobb & Karriär
MTD får ny ordförande

Johan Lundin tar över klubban efter Jan Persson.

Branschen tror på ökad sysselsättning

Lyko bygger nytt centrallager

Logistic contractor ska bygga åt Lyko som satsar på högautomatisering.

MAN testkör eldriven TGM

Nio företag ska köra MAN:s nya ellastbil i skarpt läge.

Jobb & Karriär
Här är Airmees jättevärvning från Postnord

Tillväxtbolaget stärker upp med tung erfarenhet från Postnord och DHL.

Catena köper mark i Stockholm syd

Nu är vätgastågen verklighet

Alstoms vätgaståg blev världens första att tas i passagerartrafik.

Jobb & Karriär
Ny tjänst som marknadsansvarig på Intereast

Han ska spetsa marknadsföringen på nya marknader.

Swedol samlar logistiken

Koncernen stänger sitt logistikcenter i Göteborg. 

Jobb & Karriär
Han ska sälja flyg- och sjöfrakt 

Martin Nilsson är ny chef hos Postnord.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Klart med Postnords nya ordförande

LGT ska köra Actonas möbler

TIP Trailer services får nya ägare

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182