23948sdkhjf

Därför lyckades Sverigeförhandlingen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Att leda projekt och processer anses vara en svensk specialitet – Vinnova har kartlagt hur Sverigeförhandlingen om höghastighetsjärnvägar blev en stor framgång.

Fungerar svensk samhällsplanering i en tid med avregleringar, striktare upphandlingsregler och uppdelning i beställare och utförare? Frågan är högaktuell – inte minst med tanke på investeringsbehoven inom infrastruktur och bostäder.

Mot den bakgrunden har Vinnova tagit fram studien "Slimmat, snabbt, svenskt - en studie av samverkan och ledarskap i Sverigeförhandlingen om höghastighetståg 2016-2017".

Rapporten kartlägger Sverigeförhandlingens arbete med kommuner och regioner runtom i södra Sverige.

Sverigeförhandlingen tillämpade en modell med så kallad förhandlad infrastrukturplanering. Efter endast 17 månader av förhandlingar slöts principavtal om höghastighetsjärnvägar inklusive stationer, spårvägslinjer, elbussnät och 300 000 bostäder. Senare i vår ska regeringen ta ställning till om banorna ska byggas. Oavsett om så sker eller inte anses Sverigeförhandlingen har presterat goda resultat.

Framgångsfaktorerna var enligt rapporten lång förberedelsetid, flexibilitet, regional samverkan, mobilisering av andras resurser, djärva visioner och maximalt utnyttjande av utredningens handlingsutrymme. Dessa framgångsfaktorer stämmer enligt forskningen väl överens med typbeteenden i svenskt ledarskap generellt.

Rapportförfattaren Pär Isaksson, med en bakgrund som journalist, utredare och kommunikationschef inom järnvägsindustrin, pekar även på möjliga tillämpningar av lärdomarna från Sverigeförhandlingen inom andra områden, exempelvis när det gäller utveckling och främjande av svenskt ledarskap och innovationsförmåga.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Håkan Norén
Sverigeförhandlingens arbete har mer eller mindre varit prov utan värde. Medfinansieringen är en helt enkelt omöjlig konstruktion framgår av den statliga utredningen Finansiering av infrastruktur med skatt eller avgift? (SOU 2018:13), som gått obemärkt förbi.

Tanken var att kommunerna skulle finansiera sin del av järnvägen genom att ta ut avgifter i någon form för den värdestegring av marken som skulle uppstå med bättre kommunikationer. Nu säger utredningen ”att en eventuell värdeökning till följd av en infrastrukturinvestering inte kan fastställas på ett tillförlitligt sätt”.

Det skulle vara någon form av statlig skatt som kommunerna tog ut. Men utredarna har kommit fram till att det ”inte är möjligt att införa en särskild statlig skatt som direkt kopplar till den värdeökning som skett på enskilda fastigheter till följd av en infrastrukturinvestering”. Hela idén har därmed fallit.

Håkan Norén
Ostlänkendebattör Nyköping

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Cramo förbättrar logistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Arkiv

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

”Den mest effektiva logistikanläggningen i Norden”

Nowaste bygger för omnikanal och e-handel. 

Jobb & Karriär
DHL-vd till Green cargo 

Efter åtta år som vd för DHL Express ska han nu lyfta tågbolaget.

Intervju
”Nu är tiden mogen för en expansion”

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Så vill Still och Jobsafe revolutionera truckutbildningen

Webbverktyg och praktikprov ute på arbetsplatserna ska göra det enklare och effektivare för både truckförare och arbetsgivare.

Nu går Einride in i skarpt läge

Schenker och Einride startar installationen av T-poden – ska köras i Jönköping.

Postnords jury är redo för din nominering

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153