Därför lyckades Sverigeförhandlingen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Att leda projekt och processer anses vara en svensk specialitet – Vinnova har kartlagt hur Sverigeförhandlingen om höghastighetsjärnvägar blev en stor framgång.

Fungerar svensk samhällsplanering i en tid med avregleringar, striktare upphandlingsregler och uppdelning i beställare och utförare? Frågan är högaktuell – inte minst med tanke på investeringsbehoven inom infrastruktur och bostäder.

Mot den bakgrunden har Vinnova tagit fram studien "Slimmat, snabbt, svenskt - en studie av samverkan och ledarskap i Sverigeförhandlingen om höghastighetståg 2016-2017".

Rapporten kartlägger Sverigeförhandlingens arbete med kommuner och regioner runtom i södra Sverige.

Sverigeförhandlingen tillämpade en modell med så kallad förhandlad infrastrukturplanering. Efter endast 17 månader av förhandlingar slöts principavtal om höghastighetsjärnvägar inklusive stationer, spårvägslinjer, elbussnät och 300 000 bostäder. Senare i vår ska regeringen ta ställning till om banorna ska byggas. Oavsett om så sker eller inte anses Sverigeförhandlingen har presterat goda resultat.

Framgångsfaktorerna var enligt rapporten lång förberedelsetid, flexibilitet, regional samverkan, mobilisering av andras resurser, djärva visioner och maximalt utnyttjande av utredningens handlingsutrymme. Dessa framgångsfaktorer stämmer enligt forskningen väl överens med typbeteenden i svenskt ledarskap generellt.

Rapportförfattaren Pär Isaksson, med en bakgrund som journalist, utredare och kommunikationschef inom järnvägsindustrin, pekar även på möjliga tillämpningar av lärdomarna från Sverigeförhandlingen inom andra områden, exempelvis när det gäller utveckling och främjande av svenskt ledarskap och innovationsförmåga.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Håkan Norén
Sverigeförhandlingens arbete har mer eller mindre varit prov utan värde. Medfinansieringen är en helt enkelt omöjlig konstruktion framgår av den statliga utredningen Finansiering av infrastruktur med skatt eller avgift? (SOU 2018:13), som gått obemärkt förbi.

Tanken var att kommunerna skulle finansiera sin del av järnvägen genom att ta ut avgifter i någon form för den värdestegring av marken som skulle uppstå med bättre kommunikationer. Nu säger utredningen ”att en eventuell värdeökning till följd av en infrastrukturinvestering inte kan fastställas på ett tillförlitligt sätt”.

Det skulle vara någon form av statlig skatt som kommunerna tog ut. Men utredarna har kommit fram till att det ”inte är möjligt att införa en särskild statlig skatt som direkt kopplar till den värdeökning som skett på enskilda fastigheter till följd av en infrastrukturinvestering”. Hela idén har därmed fallit.

Håkan Norén
Ostlänkendebattör Nyköping

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Best levererar för Plantagens nya e-handel

Efterfrågan på onlineköp av växter ökar. Nu startar Plantagen upp e-handel, med Best transport som leverantör.

Freja visar goda resultat

Det är en nöjd koncernledning som presenterar Frejas siffror för 2017. Men Sverige förväntas ge bättre resultat.

Jobb & Karriär
Han blir ny vd hos Scanlog

Styrelsen i Scandinavian logistics partners, Scanlog, har utsett Mattias Ljungberg till ny verkställande direktör.

Postnord och Jetshop i samarbete

VTD tar hem upphandling för 100 miljoner

Logicenters bygger nytt utanför Köpenhamn

Nyhetsbrev

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Arkiv

Debatt
Nu inleder vi dialog om kompetens-försörjningen

Transportföretagen söker konstruktiva samtal, skriver Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Finalisterna utsedda till Stora åkeripriset

BCA säkrar fordonsköpares transporter till och från Sverige

Scania står värd för Sustainable transport forum

Den 22 maj bjuder Scania in till Sustainable transport forum 2018. Al Gore är en av deltagarna.

Kalmar elektrifierar sortimentet

Senast 2021 ska alla Kalmars maskiner för godshantering gå att få med elektrisk drift.

Frakthistoriska fartyg får bidrag

Linde lanserar lätta truckar

Jobb & Karriär
Sportamore förändrar i ledningen – tappar logistikchef

Sporthandlaren letar marknadschef när vice vd:n ska fokusera på en roll. Logistikchefen lämnar.

DHL utökar sina leveranser med cykel

Efter ett lyckat halvår med cykelfrakt i Stockholm är DHL Express nu redo att leverera med fyrhjuliga fraktcyklar i Malmö.

Jobb & Karriär
Han går från Daimler till Iveco

Håkan Jönsson blir ny chef för Iveco Nordeuropa och Baltikum.

Drev.se väljer Orio för tredjepartslogistiken

Packbud når volym och söker nytt kapital

Lyko köper automation av Schäfer

Lyko satsar på en automationslösning från SSI Schäfer i sitt nya centrallager.

OCS gör rekordresultat – anställda får extra månadslön

Nextjet i konkurs

Efter flera år av tuff ekonomisk situation har Nexjet i dag ansökt om konkurs. Alla flygningar ställs in.

7-eleven och Pressbyrån i avtal med Postnord

Ny tågpendel till Tjeckien

Jobb & Karriär
Jan Ronnehed till Norrvidinge

TIP Trailer sålt till kapitalfond

OCS bygger webbresurs för framtidens industri

Sour industry väljer Onepartnergroup logistics

APM långsamt på väg tillbaka

Euroflorist väljer Airmee

Traigo80 är Toyotas nya 6-8-tonnare

Jobb & Karriär
Han tar över för Nagel i Sverige

Order Nordic går över till Autostore

Rekordomsättning för Reaxcer

Netonnet och Best samarbetar för samma dag-leverans

Unifaun i samarbete med Urb-it

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174