Därför lyckades Sverigeförhandlingen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Att leda projekt och processer anses vara en svensk specialitet – Vinnova har kartlagt hur Sverigeförhandlingen om höghastighetsjärnvägar blev en stor framgång.

Fungerar svensk samhällsplanering i en tid med avregleringar, striktare upphandlingsregler och uppdelning i beställare och utförare? Frågan är högaktuell – inte minst med tanke på investeringsbehoven inom infrastruktur och bostäder.

Mot den bakgrunden har Vinnova tagit fram studien "Slimmat, snabbt, svenskt - en studie av samverkan och ledarskap i Sverigeförhandlingen om höghastighetståg 2016-2017".

Rapporten kartlägger Sverigeförhandlingens arbete med kommuner och regioner runtom i södra Sverige.

Sverigeförhandlingen tillämpade en modell med så kallad förhandlad infrastrukturplanering. Efter endast 17 månader av förhandlingar slöts principavtal om höghastighetsjärnvägar inklusive stationer, spårvägslinjer, elbussnät och 300 000 bostäder. Senare i vår ska regeringen ta ställning till om banorna ska byggas. Oavsett om så sker eller inte anses Sverigeförhandlingen har presterat goda resultat.

Framgångsfaktorerna var enligt rapporten lång förberedelsetid, flexibilitet, regional samverkan, mobilisering av andras resurser, djärva visioner och maximalt utnyttjande av utredningens handlingsutrymme. Dessa framgångsfaktorer stämmer enligt forskningen väl överens med typbeteenden i svenskt ledarskap generellt.

Rapportförfattaren Pär Isaksson, med en bakgrund som journalist, utredare och kommunikationschef inom järnvägsindustrin, pekar även på möjliga tillämpningar av lärdomarna från Sverigeförhandlingen inom andra områden, exempelvis när det gäller utveckling och främjande av svenskt ledarskap och innovationsförmåga.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Håkan Norén
Sverigeförhandlingens arbete har mer eller mindre varit prov utan värde. Medfinansieringen är en helt enkelt omöjlig konstruktion framgår av den statliga utredningen Finansiering av infrastruktur med skatt eller avgift? (SOU 2018:13), som gått obemärkt förbi.

Tanken var att kommunerna skulle finansiera sin del av järnvägen genom att ta ut avgifter i någon form för den värdestegring av marken som skulle uppstå med bättre kommunikationer. Nu säger utredningen ”att en eventuell värdeökning till följd av en infrastrukturinvestering inte kan fastställas på ett tillförlitligt sätt”.

Det skulle vara någon form av statlig skatt som kommunerna tog ut. Men utredarna har kommit fram till att det ”inte är möjligt att införa en särskild statlig skatt som direkt kopplar till den värdeökning som skett på enskilda fastigheter till följd av en infrastrukturinvestering”. Hela idén har därmed fallit.

Håkan Norén
Ostlänkendebattör Nyköping

Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Amazon har förberett Postnord - "Kontaktat oss"

Postnord har fått en förfrågan av e-handelstitanen.

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Ica fortsätter med Postnord

Första nationella godstransportstrategin

Regeringen har presenterat en strategi för hur fossilberoendet i transportsektorn ska brytas.

Nyhetsbrev

Färjan vann över bron

Arkiv

Hogia digitaliserar brittisk terminal

De ska ta över Postnord

Föreslås till "självmordsuppdraget".

TIP och NTG utvidgar sitt samarbete

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Den 30 januari invigdes Södertälje science park. Men den unga institutionen har redan flera projekt uppstartade på temat lean och hållbar produktion.

Mio i stort avtal med LGT Logistics

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Bring fortsätter satsning på handbollen

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.195