23948sdkhjf

Scania i finskt avtal om platooning

Scania undertecknar det första kundavtalet i Europa för självkörande lastbilskonvojer på allmän väg.

Avtalet innebär ett samarbete med Ahola transport, som kommer att använda lastbilar och teknik från Scania för att testa halvautonom konvojkörning med tre eller fler självkörande lastbilar på finska motorvägar. Under försöksperioden kommer alla lastbilarna att ha förare. Men föraren i den första lastbilen styr hela konvojen medan övriga lastbilar körs automatiskt.

För att nya transporttekniker ska kunna införas i stor skala är det viktigt att skapa acceptans från allmänheten och lagstiftningen. Det är därför viktigt med försök i verkliga trafiksituationer och växlande väderförhållanden. Avtalet är ett viktigt steg på vägen mot kommersiellt gångbar halvautonom konvojkörning.

– För oss är det viktigt att förbättra förarnas arbetsförhållanden med hjälp av ny teknik. De planerade lösningarna hjälper oss även att uppfylla kundernas förväntningar vad gäller snabbare leveranser och miljömål. Vår relation med Scania inleddes med den första lastbilen 1959 och vi är glada att kunna utöka samarbetet med nya lösningar, säger Hans Ahola, vd för Ahola transport, i ett pressmeddelande.

Det här är Scanias andra avtal om självkörande lastbilskonvojer. Det första ingicks för ett drygt år sedan med transportministeriet och hamnmyndigheten i Singapore, tillsammans med Toyota. Målet är att transportera godscontainrar på allmän väg mellan två hamnterminaler i Singapore och att automatisera lastning och lossning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.174