23948sdkhjf

Klart för Mercedes el-lastbilar på vägarna

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Det gick snabbt från konceptbil till fullt fungerande modell. Nu rullar Mercedes ut eldrivna Eactros, som ska testas i skarpt läge hos kunderna.

2016 visade Mercedes-Benz världens första eldrivna tunga lastbil. Mindre än två år senare rullar de första exemplaren av Eactros ut på fullskaliga tester hos kunder i Tyskland och Schweiz. Om några år kommer de eldrivna lastbilarna i det ordinarie modellprogrammet.

Intresset har varit mycket stort både från allmänhet, politiker och kunder. Därför har Daimler på rekordtid tagit fram en fullt fungerande el-driven lastbil och de första tio exemplaren kommer inom kort att lämnas över till kunder för fullskaliga fälttester.



– Nu ska vi jobba med våra kunder för att utveckla Eactros så att den verkligen blir ett realistiskt alternativ för hårt vardagsjobb, säger Martin Daum som är chef för lastbilar i Daimlers ledning, i ett pressmeddelande.

Fokus kommer att vara på innerstadstransporter. Där är de räckvidder som krävs väl inom ramen för vad den nya bilen har kapacitet för. Det är också i dessa miljöer som minskade lokala utsläpp och minskat buller står högst på önskelistan.



– Tysta el-lastbilar gör också att det kan bli möjligt med distributionskörning i städerna nattetid. Det gör att vi kan få mindre trängsel i städerna på dagarna, säger Bengt-Ove Andersson, försäljningschef på Mercedes-Benz Sverige.

Eactros byggs nu i ett antal olika testutföranden med både två och tre axlar och totalvikter på 18 och 25 ton. Påbyggnader kommer att vara skåp, med och utan kyla, samt kapellflak och tank. Lastförmågan blir jämförbar med en motsvarande dieseldriven lastbil.

Jämfört med konceptlastbilen har Eactros genomgått en hel del förändringar. Totalt används elva batteripaket och man har i möjligaste mån använt komponenter som redan, eller snart, finns i serieproduktion.

Tio kunder i Tyskland och Schweiz kommer att använda lastbilarna för distribution av allt från livsmedel till råvaror och byggmaterial under ett år. Efter periodens slut kommer bilarna att lämnas över till tio nya kunder för ytterligare ett års tester och utvärderingar.



Resultaten kommer dels att användas för att optimera och utveckla lastbilarna, men de kommer även att publiceras så att intresserade kunder kan planera sin verksamhet och sina investeringar i god tid.

Målet är att serietillverka eldrivna tunga lastbilar med konkurrenskraftig prisbild till år 2021.

FAKTA: TEKNIKEN I EACTROS

Eactros baseras på samma chassi som Mercedes-Benz Actros, men har en helt ny arkitektur. Lastbilen drivs av två 400 volts elmotorer på tillsammans 250 kW, eller 335 hästkrafter, och vardera 485 Nm. Utväxlingen omvandlar detta till vardera 11000 Nm vilket ger prestanda väl i klass med en dieseldriven lastbil.

 Elva batteripaket på totalt 240 kWh ger en räckvidd på 20 mil. Även bilens 24 volts-system får sin energi från dessa batterier via en DC-DC omvandlare och två separata batterier. Det gör att bilens vitala system som bromsar, servo, ljus och annat fungerar, även om högspänningssystemet är avstängt eller ur funktion.

Vid laddning med 20 till 80 kW med CCS-system på terminal räknar man med en laddningstid på tre till elva timmar.

Mer om: Mercedes-Benz
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164