Klart för Mercedes el-lastbilar på vägarna

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Det gick snabbt från konceptbil till fullt fungerande modell. Nu rullar Mercedes ut eldrivna Eactros, som ska testas i skarpt läge hos kunderna.

2016 visade Mercedes-Benz världens första eldrivna tunga lastbil. Mindre än två år senare rullar de första exemplaren av Eactros ut på fullskaliga tester hos kunder i Tyskland och Schweiz. Om några år kommer de eldrivna lastbilarna i det ordinarie modellprogrammet.

Intresset har varit mycket stort både från allmänhet, politiker och kunder. Därför har Daimler på rekordtid tagit fram en fullt fungerande el-driven lastbil och de första tio exemplaren kommer inom kort att lämnas över till kunder för fullskaliga fälttester.



– Nu ska vi jobba med våra kunder för att utveckla Eactros så att den verkligen blir ett realistiskt alternativ för hårt vardagsjobb, säger Martin Daum som är chef för lastbilar i Daimlers ledning, i ett pressmeddelande.

Fokus kommer att vara på innerstadstransporter. Där är de räckvidder som krävs väl inom ramen för vad den nya bilen har kapacitet för. Det är också i dessa miljöer som minskade lokala utsläpp och minskat buller står högst på önskelistan.



– Tysta el-lastbilar gör också att det kan bli möjligt med distributionskörning i städerna nattetid. Det gör att vi kan få mindre trängsel i städerna på dagarna, säger Bengt-Ove Andersson, försäljningschef på Mercedes-Benz Sverige.

Eactros byggs nu i ett antal olika testutföranden med både två och tre axlar och totalvikter på 18 och 25 ton. Påbyggnader kommer att vara skåp, med och utan kyla, samt kapellflak och tank. Lastförmågan blir jämförbar med en motsvarande dieseldriven lastbil.

Jämfört med konceptlastbilen har Eactros genomgått en hel del förändringar. Totalt används elva batteripaket och man har i möjligaste mån använt komponenter som redan, eller snart, finns i serieproduktion.

Tio kunder i Tyskland och Schweiz kommer att använda lastbilarna för distribution av allt från livsmedel till råvaror och byggmaterial under ett år. Efter periodens slut kommer bilarna att lämnas över till tio nya kunder för ytterligare ett års tester och utvärderingar.



Resultaten kommer dels att användas för att optimera och utveckla lastbilarna, men de kommer även att publiceras så att intresserade kunder kan planera sin verksamhet och sina investeringar i god tid.

Målet är att serietillverka eldrivna tunga lastbilar med konkurrenskraftig prisbild till år 2021.

FAKTA: TEKNIKEN I EACTROS

Eactros baseras på samma chassi som Mercedes-Benz Actros, men har en helt ny arkitektur. Lastbilen drivs av två 400 volts elmotorer på tillsammans 250 kW, eller 335 hästkrafter, och vardera 485 Nm. Utväxlingen omvandlar detta till vardera 11000 Nm vilket ger prestanda väl i klass med en dieseldriven lastbil.

 Elva batteripaket på totalt 240 kWh ger en räckvidd på 20 mil. Även bilens 24 volts-system får sin energi från dessa batterier via en DC-DC omvandlare och två separata batterier. Det gör att bilens vitala system som bromsar, servo, ljus och annat fungerar, även om högspänningssystemet är avstängt eller ur funktion.

Vid laddning med 20 till 80 kW med CCS-system på terminal räknar man med en laddningstid på tre till elva timmar.

Mer om: Mercedes-Benz


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Självkörande Mercedeslastbil till Elmia

Daimlers innovationslab tar med sig sin Arocs för att visa och diskutera självkörande fordon med svenska företag.

Jobb & Karriär
Han blir vd på Lindholmen 

Tord Hermansson tar över på Lindholmen science park.

Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

Vd:n: "Det är förstås glädjande att mark- och miljödomstolens granskning har ett positivt utfall"

Klart med Postnords nya ordförande

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Nyhetsbrev

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Arkiv

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Snart invigs Osby industripark

Osby satsar stort med direktanslutning till stambanan och nytt terminalområde.

Jobb & Karriär
Ny operativ chef i Södertälje hamn

Patrik Rotkvist ska se till att man behåller konkurrenskraften.

Hemfosa köper logistikfastigheter för 3,6 miljarder

Fyller på innehavet i nystartade Nyfosa inför en uppdelning av koncernen.

Ica har stora planer för Upplands-Bro

Unik fortbildning för fordonslärare under Elmia

Fordonslärare har bjudits in till en unik konferens med fortbildning och branschinformation på Elmia lastbil i slutet av augusti.

Corem expanderar i Göteborg

Avhandling ger stöd för logistiktänk i vården

I en ny doktorsavhandling har Malin Wiger tittat närmare på hur vården kan effektiviseras genom optimerade patientflöden.

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Softlogs satsar på Sverige 

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174