23948sdkhjf

Klart för Mercedes el-lastbilar på vägarna

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Det gick snabbt från konceptbil till fullt fungerande modell. Nu rullar Mercedes ut eldrivna Eactros, som ska testas i skarpt läge hos kunderna.

2016 visade Mercedes-Benz världens första eldrivna tunga lastbil. Mindre än två år senare rullar de första exemplaren av Eactros ut på fullskaliga tester hos kunder i Tyskland och Schweiz. Om några år kommer de eldrivna lastbilarna i det ordinarie modellprogrammet.

Intresset har varit mycket stort både från allmänhet, politiker och kunder. Därför har Daimler på rekordtid tagit fram en fullt fungerande el-driven lastbil och de första tio exemplaren kommer inom kort att lämnas över till kunder för fullskaliga fälttester.



– Nu ska vi jobba med våra kunder för att utveckla Eactros så att den verkligen blir ett realistiskt alternativ för hårt vardagsjobb, säger Martin Daum som är chef för lastbilar i Daimlers ledning, i ett pressmeddelande.

Fokus kommer att vara på innerstadstransporter. Där är de räckvidder som krävs väl inom ramen för vad den nya bilen har kapacitet för. Det är också i dessa miljöer som minskade lokala utsläpp och minskat buller står högst på önskelistan.



– Tysta el-lastbilar gör också att det kan bli möjligt med distributionskörning i städerna nattetid. Det gör att vi kan få mindre trängsel i städerna på dagarna, säger Bengt-Ove Andersson, försäljningschef på Mercedes-Benz Sverige.

Eactros byggs nu i ett antal olika testutföranden med både två och tre axlar och totalvikter på 18 och 25 ton. Påbyggnader kommer att vara skåp, med och utan kyla, samt kapellflak och tank. Lastförmågan blir jämförbar med en motsvarande dieseldriven lastbil.

Jämfört med konceptlastbilen har Eactros genomgått en hel del förändringar. Totalt används elva batteripaket och man har i möjligaste mån använt komponenter som redan, eller snart, finns i serieproduktion.

Tio kunder i Tyskland och Schweiz kommer att använda lastbilarna för distribution av allt från livsmedel till råvaror och byggmaterial under ett år. Efter periodens slut kommer bilarna att lämnas över till tio nya kunder för ytterligare ett års tester och utvärderingar.



Resultaten kommer dels att användas för att optimera och utveckla lastbilarna, men de kommer även att publiceras så att intresserade kunder kan planera sin verksamhet och sina investeringar i god tid.

Målet är att serietillverka eldrivna tunga lastbilar med konkurrenskraftig prisbild till år 2021.

FAKTA: TEKNIKEN I EACTROS

Eactros baseras på samma chassi som Mercedes-Benz Actros, men har en helt ny arkitektur. Lastbilen drivs av två 400 volts elmotorer på tillsammans 250 kW, eller 335 hästkrafter, och vardera 485 Nm. Utväxlingen omvandlar detta till vardera 11000 Nm vilket ger prestanda väl i klass med en dieseldriven lastbil.

 Elva batteripaket på totalt 240 kWh ger en räckvidd på 20 mil. Även bilens 24 volts-system får sin energi från dessa batterier via en DC-DC omvandlare och två separata batterier. Det gör att bilens vitala system som bromsar, servo, ljus och annat fungerar, även om högspänningssystemet är avstängt eller ur funktion.

Vid laddning med 20 till 80 kW med CCS-system på terminal räknar man med en laddningstid på tre till elva timmar.

Mer om: Mercedes-Benz
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mindre andel fossilt i transportsektorn

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Frode Laursen blir 166 000 kvadratmeter i Åstorp

Har just påbörjat sin tredje stora lagerbyggnad vid terminalen.

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Lantmännen öppnade i Hargshamn 

Nyhetsbrev

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Arkiv

NCC får bygga höglagret i Gävle hamn

Premiär: Första förarlösa transporten i dag

15 maj rullade den första T-poden mellan DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

DFDS tar över Stora Ensos trafik till Zeebrygge

NCC lägger ner Loop industries

Den hyllade startupen saknar stöd av investerare.

Schenker gör staden fossilfri

Reducerar utsläppen med 100 procent redan nästa år.

Jobb & Karriär
Ny vd till Alltransport

Han blir vd och koncernchef när Jan Håkansson lämnar.

Scania i rikskampanj för servicetekniker

Plus

Intervju
”Jag ser jobbet som en undervärderad aktie”

Med Ted Söderholm som vd gör Green cargo ett avsteg från principen att sätta en järnvägare i toppen. Kan han bli den som sätter det statliga sorgebarnet på spåret igen? Transportnet har fått en intervju.

APM öppnar inlandsterminal i Gävle

En del i nya satsningen The Gothenburg gateway.

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Odd Molly väljer Norrköping

Satsar på e-handeln och flyttar all logistik och distribution.

MSC utökar sina svenska anlöp

Jobb & Karriär
Wibax värvar logistikchef från Metso

Ska utveckla driften av åkeriet och cisternparkerna.

DSV installerar alkobommar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Einride inleder nytt svenskt samarbete

Sätter upp pilotprojekt i Västerås.

Skanska säljer Postnords nya Helsingborgsanläggning

Ska stå klar under första kvartalet 2020.

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

De startar ny podcast om logistik

GDL vann Bergendahls upphandling

GN Transport bygger för utökad kapacitet

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Se alla Företagens egna nyheter

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.161