Safer testar självkörande släp

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I Viared industripark kommer projektet iDolly att leverera lastbilssläp till företagen. Helt utan mänskliga förare.

Safer trafiksäkerhetscentrum fortsätter att skapa projekt för säkrare transporter genom automation. I projektet iDolly, kommer forskare från Chalmers och Volvokoncernen i samverkan med flera andra företag att utveckla teknik för att transportera containers på allmänna vägar, helt autonomt utan förare.

En knapp halvtimmes bilfärd på motorvägen öster om Göteborg ligger Viared industripark. Här ska inom kort självkörande lastbilssläp köra från en omlastningsterminal ut till de olika företagen i parken. Lastbilssläpen ska transporteras helt utan förare med hjälp av en så kallad dolly.

En dolly kan kopplas till främre delen av en trailer så den ger trailern en framaxel. Vanligtvis drar en lastbil dollyn och trailern som ett tillkopplat släp. I det här fallet utrustas dollyn med egen elektrisk motor och olika typer av sensorer, samt ett styrsystem. Det gör att ekipaget kan köra själv, utan en mänsklig förare. Det gör att Safer kan undersöka om det är möjligt att helt automatiskt transportera containrar kortare sträckor på allmänna vägar.

Man tror att säkerheten på vägarna i industriparken och på terminalen kan öka med en förarlös dolly, eftersom de tekniska systemen för autonom körning sannolikt kan köra säkrare än en genomsnittlig förare. Den elektriska motorn kommer bidra till sänkta lokala utsläpp av avgaser. Kostnaden kommer dessutom att bli lägre då inga förare behövs, vilket också gör att transporten kan utföras när som helst på dygnet utan att kostnaden påverkas.

– Projektet är väldigt spännande, det är inte omöjligt att vi blir först ut med att testa transporter av helt förarlösa containers på allmänna svenska vägar, säger Safers infrastrukturledare Fredrik Von Corswant i ett pressmeddelande.

Testerna kommer att genomföras på provbanan Astazero och i Viared Industripark. En lastbil med dubbla trailers, sammankopplade med en dolly, kör godset från hamnen i Göteborg. På omlastningscentralen i Viared kopplas dollyn och det bakre släpet loss. Även detta momentet är tänkt att genomföras helt automatiskt. Den automatiska dollyn kommer därefter köra ut godset till den aktuella kunden i Viareds industripark.

Safer beräknar att man ska kunna påbörja testerna under hösten 2019.

Mer om: SAFER


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Toyotas fabrik i Mjölby går över till flytande biogas

Ersätter den fossila gasolen och skriver tioårigt avtal med Svensk biogas i Linköping om gasleveranser.

Jobb & Karriär
Best startar förarutbildning

Northern offshore expanderar till Tyskland

Nu öppnar man kontor i Hamburg.

Reportage
Liten lastare löser logistiken

Smidiga maskiner, specialanpassade med skevning, kamerafästen och avgasrening, är ett måste när Umekan sköter logistiken på ett miljardprojekt mitt i stan.

Jobb & Karriär
Peter Fahlén blir flygplatschef

Blir ny flygplatschef för Åre Östersund airport.

Rekordomsättning för Dachser

Nyhetsbrev

Luleå hamn får klartecken från domstolen

Arkiv
1

Schenker tar självkörande T-pod ut på svensk väg

I höst sjösätter DB Schenker och svenska Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem på allmän väg.

Prologis hyr ut till KGA i Örebro

Logistikfastighetsbolaget Prologis har tecknat ett hyresavtal med KGA logistik för en 33000 kvadratmeter stor distributionsanläggning i Örebro.

Sex nya Transmontana för Green cargo

NCC satsar på smart byggmateriallogistik

NCC:s nya bolag Loop industries, ska förändra marknaden för resursutnyttjande och smarta transportlösningar.

Startup lovar snabba leveranser med realtidsoptimering av fordonsflottan

Lyckade branschdagar för yrkesutbildning

Transportrådet kommenterar vårbudgeten

Det saknas verkliga nyheter om infrastruktur och transporter i vårbudgeten, menar Näringslivets transportråd.

Corem köper lager i Malmö

Jobb & Karriär
Ny kommunikationsansvarig på Maritimt forum

Volvos elektriska lastbil får 30 mils räckvidd

I förra veckan presenterades Volvos helt elektriska sopbil, byggd på nya modellen FL Electric. Så här ser Volvos satsning på el ut framöver.

Svenska självkörande el-lastbilen snart produktionsklar

Lidl har redan avtalat om att använda den för sina transporter när den är klar för trafik.

Historiskt beslut av IMO – Internationell sjöfart ska halvera sina utsläpp till 2050

Den internationella sjöfarten ska sträva efter att vara fossilfri så snart som möjligt, en efterlängtad överenskommelse.

Reportage
Vuxenpussel i Södras hamn

För Karl Fransson har det aldrig varit något snack om att han ska arbeta med maskiner. Nu ägnar han dagarna åt att pussla timmer i Södras hamn i Mönsterås.

Fler elvägar kan bli verklighet

Premiär för Göteborgs eldrivna sopbil

Renova, Volvo lastvagnar och Göteborgs kommuns samarbete har gett resultat.

DHL i partnerskap med SOS Barnbyar

Nu kör Viking Grace med rotorsegel

Med hjälp av ett rotorsegel kan M/S Viking Grace minska sina koldioxidutsläpp med upp till 900 ton per år.

Ecotrans i konkurs

Svenskt tenn flyttar in hos Castellum

Ramboll köper tysk sjukhuslogistiker

Tallink ökar frakten i första kvarten

UPS ser genombrott för eldrift

Scania vann Green truck award

Widrikssons expanderar för Ikealeveranser

EU ger klartecken till IBM och Maersk

Ett rekordår för Scania

Plus

God konjunktur skapar brist på personal

DHL sponsrar svensk elitfotboll

Självkörande Toyota gör debut till OS

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162