Safer testar självkörande släp

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I Viared industripark kommer projektet iDolly att leverera lastbilssläp till företagen. Helt utan mänskliga förare.

Safer trafiksäkerhetscentrum fortsätter att skapa projekt för säkrare transporter genom automation. I projektet iDolly, kommer forskare från Chalmers och Volvokoncernen i samverkan med flera andra företag att utveckla teknik för att transportera containers på allmänna vägar, helt autonomt utan förare.

En knapp halvtimmes bilfärd på motorvägen öster om Göteborg ligger Viared industripark. Här ska inom kort självkörande lastbilssläp köra från en omlastningsterminal ut till de olika företagen i parken. Lastbilssläpen ska transporteras helt utan förare med hjälp av en så kallad dolly.

En dolly kan kopplas till främre delen av en trailer så den ger trailern en framaxel. Vanligtvis drar en lastbil dollyn och trailern som ett tillkopplat släp. I det här fallet utrustas dollyn med egen elektrisk motor och olika typer av sensorer, samt ett styrsystem. Det gör att ekipaget kan köra själv, utan en mänsklig förare. Det gör att Safer kan undersöka om det är möjligt att helt automatiskt transportera containrar kortare sträckor på allmänna vägar.

Man tror att säkerheten på vägarna i industriparken och på terminalen kan öka med en förarlös dolly, eftersom de tekniska systemen för autonom körning sannolikt kan köra säkrare än en genomsnittlig förare. Den elektriska motorn kommer bidra till sänkta lokala utsläpp av avgaser. Kostnaden kommer dessutom att bli lägre då inga förare behövs, vilket också gör att transporten kan utföras när som helst på dygnet utan att kostnaden påverkas.

– Projektet är väldigt spännande, det är inte omöjligt att vi blir först ut med att testa transporter av helt förarlösa containers på allmänna svenska vägar, säger Safers infrastrukturledare Fredrik Von Corswant i ett pressmeddelande.

Testerna kommer att genomföras på provbanan Astazero och i Viared Industripark. En lastbil med dubbla trailers, sammankopplade med en dolly, kör godset från hamnen i Göteborg. På omlastningscentralen i Viared kopplas dollyn och det bakre släpet loss. Även detta momentet är tänkt att genomföras helt automatiskt. Den automatiska dollyn kommer därefter köra ut godset till den aktuella kunden i Viareds industripark.

Safer beräknar att man ska kunna påbörja testerna under hösten 2019.

Mer om: SAFER


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

TIP och NTG utvidgar sitt samarbete

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Den 30 januari invigdes Södertälje science park. Men den unga institutionen har redan flera projekt uppstartade på temat lean och hållbar produktion.

Mio i stort avtal med LGT Logistics

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Nyhetsbrev

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Arkiv

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Jobb & Karriär
Han tar över i Helsingborgs hamn

Blir ny vd efter Niels Vallø.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Jobb & Karriär
Ny vd för Daf i Norden 

Michiel Kuijs tar över Daf i Nederländerna och Norden.

Ny vd för Jula Logistics - ska utveckla tågterminalen

Han tar över rodret i Julas logistikbolag.

Coop levererar mat med el

Först ut med elbil från Volvo.

Ny check-in i Trelleborg ger lastbilar egen fil

Postnord + Wish = sant

Nu försvinner hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Jobb & Karriär
Adnavem växer vidare

Andreas Gustavsson går från TTS Marine till startup.

Best köper upp Malmöbolag 

Best fortsätter sin expansion och förvärvar Netline xpress. 

Bring fortsätter satsning på handbollen

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161