23948sdkhjf

Safer testar självkörande släp

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I Viared industripark kommer projektet iDolly att leverera lastbilssläp till företagen. Helt utan mänskliga förare.

Safer trafiksäkerhetscentrum fortsätter att skapa projekt för säkrare transporter genom automation. I projektet iDolly, kommer forskare från Chalmers och Volvokoncernen i samverkan med flera andra företag att utveckla teknik för att transportera containers på allmänna vägar, helt autonomt utan förare.

En knapp halvtimmes bilfärd på motorvägen öster om Göteborg ligger Viared industripark. Här ska inom kort självkörande lastbilssläp köra från en omlastningsterminal ut till de olika företagen i parken. Lastbilssläpen ska transporteras helt utan förare med hjälp av en så kallad dolly.

En dolly kan kopplas till främre delen av en trailer så den ger trailern en framaxel. Vanligtvis drar en lastbil dollyn och trailern som ett tillkopplat släp. I det här fallet utrustas dollyn med egen elektrisk motor och olika typer av sensorer, samt ett styrsystem. Det gör att ekipaget kan köra själv, utan en mänsklig förare. Det gör att Safer kan undersöka om det är möjligt att helt automatiskt transportera containrar kortare sträckor på allmänna vägar.

Man tror att säkerheten på vägarna i industriparken och på terminalen kan öka med en förarlös dolly, eftersom de tekniska systemen för autonom körning sannolikt kan köra säkrare än en genomsnittlig förare. Den elektriska motorn kommer bidra till sänkta lokala utsläpp av avgaser. Kostnaden kommer dessutom att bli lägre då inga förare behövs, vilket också gör att transporten kan utföras när som helst på dygnet utan att kostnaden påverkas.

– Projektet är väldigt spännande, det är inte omöjligt att vi blir först ut med att testa transporter av helt förarlösa containers på allmänna svenska vägar, säger Safers infrastrukturledare Fredrik Von Corswant i ett pressmeddelande.

Testerna kommer att genomföras på provbanan Astazero och i Viared Industripark. En lastbil med dubbla trailers, sammankopplade med en dolly, kör godset från hamnen i Göteborg. På omlastningscentralen i Viared kopplas dollyn och det bakre släpet loss. Även detta momentet är tänkt att genomföras helt automatiskt. Den automatiska dollyn kommer därefter köra ut godset till den aktuella kunden i Viareds industripark.

Safer beräknar att man ska kunna påbörja testerna under hösten 2019.

Mer om: SAFER
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Arkiv

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Bakslag för DSV:s Panalpinaköp

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168