23948sdkhjf

Sverige kan gå miste om tågmiljarder

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Finland och de norrländska länen vill få EU-stöd för att bli en del av Trans-European Transport Networks-nätet (TEN-T). Men svenska regeringen tvekar – något som kan göra att EU gör andra prioriteringar.

De norrländska länen och finska regeringen gör ett gemensamt försök att få del av EU-stöd för satsning på tåg. Det handlar om Botniska korridoren, det vill säga sträckan Stockholm till Helsingfors via Haparanda, samt Luleå till Narvik. Målet är att bli ett av EU:s högst prioriterade järnvägsnät – Trans-European Transport Networks (TEN-T).

Från svenska regeringen är dock intresset svalt och nu finns en risk att pengarna uteblir. Det handlar om miljardbelopp, skriver SVT Nyheter. Arbetet pågår nämligen parallellt med att svenska regeringen vill investera 700 miljarder i infrastruktur de kommande åren. Men konkurrensen om de pengarna stor.

– Vilka infrastrukturinvesteringar vi vill göra kommer att framgå av den nationella investeringsplanen vi lägger fram i april, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), till SVT Nyheter.

Järnvägssatsningen är dock helt avgörande för Norrlandsframtid, menar Joakim Berg som är projektledare för Botniska korridoren. Till SVT Nyheter säger han att det dels är för att knyta ihop städerna med snabba förbindelser, men dels för att den tunga basindustrin ska bättre kunna konkurrera med sina varor på europeiska marknaden.

Läs också: Lastbilstillverkarna eniga – ska utveckla självkörande lastbilar

– Det har funnits starka önskemål från norra Sverige att korridoren ska tas med, men vi ger besked först i den nationella planen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till SVT Nyheter.

Läs också: Ny check-in i Trelleborg ger lastbilar egen fil

Regeringen vill dock avvakta och ge besked först när man presenterar 700 miljarderssatsningen. Därmed finns det en risk att TEN-T-nätet inte inkluderar Botniska korridoren då EU just nu håller på med ett revideringsarbete. Redan innan sommaren ska EU-kommissionen lägga fram sitt förslag och regeringens tvekan kan, enligt kritiker, göra att Sverige inte får del av pengarna.

– Då får Sverige betala själv för vi har inte råd med ett järnvägsnät som inte fungerar för vårt exporterande och världsledande näringsliv, säger Elvy Söderström (S), ordförande i styrgruppen för Botniska korridoren, till SVT Nyheter.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Arkiv

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Bakslag för DSV:s Panalpinaköp

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149