23948sdkhjf

Sverige kan gå miste om tågmiljarder

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Finland och de norrländska länen vill få EU-stöd för att bli en del av Trans-European Transport Networks-nätet (TEN-T). Men svenska regeringen tvekar – något som kan göra att EU gör andra prioriteringar.

De norrländska länen och finska regeringen gör ett gemensamt försök att få del av EU-stöd för satsning på tåg. Det handlar om Botniska korridoren, det vill säga sträckan Stockholm till Helsingfors via Haparanda, samt Luleå till Narvik. Målet är att bli ett av EU:s högst prioriterade järnvägsnät – Trans-European Transport Networks (TEN-T).

Från svenska regeringen är dock intresset svalt och nu finns en risk att pengarna uteblir. Det handlar om miljardbelopp, skriver SVT Nyheter. Arbetet pågår nämligen parallellt med att svenska regeringen vill investera 700 miljarder i infrastruktur de kommande åren. Men konkurrensen om de pengarna stor.

– Vilka infrastrukturinvesteringar vi vill göra kommer att framgå av den nationella investeringsplanen vi lägger fram i april, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), till SVT Nyheter.

Järnvägssatsningen är dock helt avgörande för Norrlandsframtid, menar Joakim Berg som är projektledare för Botniska korridoren. Till SVT Nyheter säger han att det dels är för att knyta ihop städerna med snabba förbindelser, men dels för att den tunga basindustrin ska bättre kunna konkurrera med sina varor på europeiska marknaden.

Läs också: Lastbilstillverkarna eniga – ska utveckla självkörande lastbilar

– Det har funnits starka önskemål från norra Sverige att korridoren ska tas med, men vi ger besked först i den nationella planen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till SVT Nyheter.

Läs också: EU:s krishanteringslager till Kristinehamn

Regeringen vill dock avvakta och ge besked först när man presenterar 700 miljarderssatsningen. Därmed finns det en risk att TEN-T-nätet inte inkluderar Botniska korridoren då EU just nu håller på med ett revideringsarbete. Redan innan sommaren ska EU-kommissionen lägga fram sitt förslag och regeringens tvekan kan, enligt kritiker, göra att Sverige inte får del av pengarna.

– Då får Sverige betala själv för vi har inte råd med ett järnvägsnät som inte fungerar för vårt exporterande och världsledande näringsliv, säger Elvy Söderström (S), ordförande i styrgruppen för Botniska korridoren, till SVT Nyheter.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hogia digitaliserar Portsmouth

Storbritanniens näst största hamn i Engelska kanalen tar svensk hjälp att digitalisera verksamheten.

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Jobb & Karriär
Mattias Goldmann lämnar Fores

Blir hållbarhetschef hos jätten.

Nu blir de DSV Panalpina

En ny fraktjätte har bildats.

Mesta fordonsgasen är biogas

Airmee i partnerskap med Aditro

Ökar möjligheterna till snabba leveranser.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Från H&M till Gants logistik

Ska utveckla bolagets globala infrastruktur.

Arkiv

SLP bygger i Östra hamnen

Fiskarheden flyttar över till tåget

När Västerdalsbanan nu invigs öppnar det för att Fiskarheden kör trävaror, timmer och flis på järnväg.

Logic consulting hjälper Superfront

Nelly söker ny logistiklösning

Webbaktören måste flytta, och förnya sig.

Jobb & Karriär
Gordon värvar från Axfood

Var tidigare vd för Hemglass och Middagsfrid.

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Jobb & Karriär
Verkstadschefen blir vd

Generationsskifte hos Netrail.

Fortsatt trögt för Green cargo

Två nya uppköp för Norrvidinge

Aditro bärgar avtal med Zeta

Ska sköta logistiken för svenska medelhavsgrossisten.

Ica inför ny bränslestrategi

Så minskade APM kranarnas väntetid med 90 procent

Med lean kunde bolaget hitta effektivare metoder.

Izettles grundare investerar i Airmee

Nu rullar Älskade stad i Malmö

Två år efter starten i Stockholm går man in i skarpt läge i sin andra svenska stad.

Deras plattform ska ge snabbaste leveranserna

Svensk startup satsar på mobilapp för livsmedelsköp och leveranser.

Weland närmar sig Bito Lagersystem

”Våra bolag jobbar likvärdigt och med samma kategorier av kunder.”

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Onepartnergroup köper östgötabolag

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

Se alla Företagens egna nyheter

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Sänd till en kollega

0.389