23948sdkhjf

Sverige kan gå miste om tågmiljarder

Finland och de norrländska länen vill få EU-stöd för att bli en del av Trans-European Transport Networks-nätet (TEN-T). Men svenska regeringen tvekar – något som kan göra att EU gör andra prioriteringar.
De norrländska länen och finska regeringen gör ett gemensamt försök att få del av EU-stöd för satsning på tåg. Det handlar om Botniska korridoren, det vill säga sträckan Stockholm till Helsingfors via Haparanda, samt Luleå till Narvik. Målet är att bli ett av EU:s högst prioriterade järnvägsnät – Trans-European Transport Networks (TEN-T).

Från svenska regeringen är dock intresset svalt och nu finns en risk att pengarna uteblir. Det handlar om miljardbelopp, skriver SVT Nyheter . Arbetet pågår nämligen parallellt med att svenska regeringen vill investera 700 miljarder i infrastruktur de kommande åren. Men konkurrensen om de pengarna stor.

– Vilka infrastrukturinvesteringar vi vill göra kommer att framgå av den nationella investeringsplanen vi lägger fram i april, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), till SVT Nyheter.

Järnvägssatsningen är dock helt avgörande för Norrlandsframtid, menar Joakim Berg som är projektledare för Botniska korridoren. Till SVT Nyheter säger han att det dels är för att knyta ihop städerna med snabba förbindelser, men dels för att den tunga basindustrin ska bättre kunna konkurrera med sina varor på europeiska marknaden.

– Det har funnits starka önskemål från norra Sverige att korridoren ska tas med, men vi ger besked först i den nationella planen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till SVT Nyheter.

Regeringen vill dock avvakta och ge besked först när man presenterar 700 miljarderssatsningen. Därmed finns det en risk att TEN-T-nätet inte inkluderar Botniska korridoren då EU just nu håller på med ett revideringsarbete. Redan innan sommaren ska EU-kommissionen lägga fram sitt förslag och regeringens tvekan kan, enligt kritiker, göra att Sverige inte får del av pengarna.

– Då får Sverige betala själv för vi har inte råd med ett järnvägsnät som inte fungerar för vårt exporterande och världsledande näringsliv, säger Elvy Söderström (S), ordförande i styrgruppen för Botniska korridoren, till SVT Nyheter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.116