23948sdkhjf

Sverige kan gå miste om tågmiljarder

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Finland och de norrländska länen vill få EU-stöd för att bli en del av Trans-European Transport Networks-nätet (TEN-T). Men svenska regeringen tvekar – något som kan göra att EU gör andra prioriteringar.

De norrländska länen och finska regeringen gör ett gemensamt försök att få del av EU-stöd för satsning på tåg. Det handlar om Botniska korridoren, det vill säga sträckan Stockholm till Helsingfors via Haparanda, samt Luleå till Narvik. Målet är att bli ett av EU:s högst prioriterade järnvägsnät – Trans-European Transport Networks (TEN-T).

Från svenska regeringen är dock intresset svalt och nu finns en risk att pengarna uteblir. Det handlar om miljardbelopp, skriver SVT Nyheter. Arbetet pågår nämligen parallellt med att svenska regeringen vill investera 700 miljarder i infrastruktur de kommande åren. Men konkurrensen om de pengarna stor.

– Vilka infrastrukturinvesteringar vi vill göra kommer att framgå av den nationella investeringsplanen vi lägger fram i april, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), till SVT Nyheter.

Järnvägssatsningen är dock helt avgörande för Norrlandsframtid, menar Joakim Berg som är projektledare för Botniska korridoren. Till SVT Nyheter säger han att det dels är för att knyta ihop städerna med snabba förbindelser, men dels för att den tunga basindustrin ska bättre kunna konkurrera med sina varor på europeiska marknaden.

Läs också: Lastbilstillverkarna eniga – ska utveckla självkörande lastbilar

– Det har funnits starka önskemål från norra Sverige att korridoren ska tas med, men vi ger besked först i den nationella planen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till SVT Nyheter.

Läs också: Ny check-in i Trelleborg ger lastbilar egen fil

Regeringen vill dock avvakta och ge besked först när man presenterar 700 miljarderssatsningen. Därmed finns det en risk att TEN-T-nätet inte inkluderar Botniska korridoren då EU just nu håller på med ett revideringsarbete. Redan innan sommaren ska EU-kommissionen lägga fram sitt förslag och regeringens tvekan kan, enligt kritiker, göra att Sverige inte får del av pengarna.

– Då får Sverige betala själv för vi har inte råd med ett järnvägsnät som inte fungerar för vårt exporterande och världsledande näringsliv, säger Elvy Söderström (S), ordförande i styrgruppen för Botniska korridoren, till SVT Nyheter.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagab invigde sitt nya Jönköpingslager

Nya färskvarulagret får fokus på färdigmat.

Jobb & Karriär
Här är Volvos nya vd

Volvo Lastvagnar lyfter upp sin chef för Europadivisionen till vd-stolen.

Maersk koldioxidneutrala till 2050

Nya tester med tyngre malmtåg

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Intervju
På spaning efter logistiken i tiden

Med utgångspunkt i den nya upplagan av Logistik – Grunder och möjligheter, berättar Nils G Storhagen om logistikens historia, samtid och framtid.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Full fart framåt för Märsta förenade

Arkiv

De ska erbjuda samma dag-leveranser i 36 svenska städer

Easyfairs logistikmässa närmar sig

Projektledare Emelie Törn berättar om Easyfairs mässa Logistics and distribution i Malmö den 6-7 februari.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Scania satsar på vätgas

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Castellum renodlar logistikverksamheten

De senaste åren har de tredubblat sitt fastighetsvärde inom logistik och kontor. Nu renodlar Castellum logistikverksamheten i en ny enhet. 

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.249