23948sdkhjf

VTI undersöker svenska styrmedel

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Det svenska klimatarbetet har som mål att flytta gods från väg till andra typer av transporter. Nu ska VTI undersöka vilka styrmedel som kan klara målen.

Senast 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser i atmosfären, enligt ett beslut i riksdagen 2017. Ett etappmål till 2030 är att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent jämfört med 2010, flyget borträknat.

Olika utredningar och initiativ i Sverige och andra länder föreslår en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart för att nå miljö- och klimatmålen. Detta gäller speciellt långväga godstransporter inrikes och utrikes i Europa. Många av de styrmedel som finns har dock inte gett önskad effekt.

– I projektet ska vi analysera under vilka villkor överflyttningen från väg till järnväg och vattenburen transport kan bidra till att miljö- och klimatmålen nås, säger Inge Vierth, projektledare på VTI, i ett pressmeddelande.

Frågor som ska utredas är bland annat: Vilka styrmedel finns idag med målet att flytta godstrafik på väg till miljövänligare alternativ och hur effektiva är de? Hur mycket bidrar styrmedlen till att uppfylla miljö- och klimatmålen? Om de inte bidrar, vilka styrmedel behövs för att uppfylla målen?

– Det finns få studier gjorda om hur effektiva styrmedlen är och vilken potential de har att bidra till att uppfylla målen. Därför är vår studie viktig att göra, säger Inge Vierth.

Projektet Modal shift for an environmental lift, Mosel, genomförs tillsammans med Göteborgs universitet.

Mer om: forskning | VTI
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Arkiv

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Bakslag för DSV:s Panalpinaköp

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118