Domen får Transportbranschen att andas ut

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen i en rättegång om kör- och vilotidsreglerna.

Nyligen kom en prejudicerande dom som får transportbranschen att pusta ut – Byberg och Nordin buss vann mot Transportstyrelsen gällande kör- och vilotider. Men Transportstyrelsen, som förvisso håller med om att domen är prejudicerande, menar att det inte förändrar kommande fall.

Byberg och Nordin buss har, precis som de flesta företag i branschen, stångats med Transportstyrelsens sanktionsavgifter för felaktigheter gällande kör- och vilotider, som utläses av en så kallad färdskrivare. Färdskrivaren kontrollerar färden och tider som körs, för att minimera fusket i branschen. Svenskt näringsliv har tidigare skrivit om kritiken från branschens håll, som går ut på att tanken är god men att det är för krångligt.

Nu har en ny prejudicerande dom kommit, efter att Byberg och Nordin buss vann mot Transportstyrelsen i kammarrätten i Sundsvall, och därmed slapp sanktionsavgifterna för två minimala fel.

Felen bestod i att en förare av misstag tryckt ut sitt förarkort under färden, varför sträckan inte registrerades korrekt. En annan förare råkade sätta in kortet i fel fack, vilket även det innebar felregistrering för färdmätaren.

Läs också: Transportstyrelsen kräver nyordning av banavgifterna

– Det är en viktig seger för hela branschen, och det är första gången ett företag frias. Vi har efterfrågat en helhetsbedömning länge, äntligen är den här. Domen bevisar att vi som företag gjorde allt vi kunde för att informera och utbilda våra förare om reglerna, och att misstagen inte är på grund av vår bristande kontroll, säger Tomas Byberg, vd för Byberg och Nordin.

Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges bussföretag, är mycket nöjd med utfallet i kammarrätten:

– Domen är oerhört glädjande och har stor betydelse för branschen. Det här har vi efterfrågat länge, och domen visar att det vi frågat efter är högst rimligt. Vår förhoppning är att nu få en mer proportionell och verklighetsanpassad syn på kör- och vilotiderna i Sverige.

Och eftersom domen inte överklagades, så är den prejudicerande för kommande fall. Tomas Byberg hoppas nu att Transportstyrelsen börjar arbeta mer systematiskt och ”läser domen med rätt ögon”, som har uttrycker det.

– Reglerna är till för att inte snedvrida konkurrensen genom oschyssta villkor, inte utgöra en trafikfara och inte vara dåliga för förarens sociala situation. Ärliga misstag kan knappast uppfylla något av kriterierna. Nu hoppas vi få slut på fånigheterna, och att myndigheten fokuserar på de riktiga skurkarna, säger han.

Men Kenneth Eriksson, utredare på Transportstyrelsen, håller inte med Tomas Byströms tolkning av att domens revolutionerande ändring:

– Ja, domen är ju prejudicerande, men vi tycker inte att den förändrar särskilt mycket. Transportstyrelsen tycker att man ska arbeta förebyggande, det tycker domstolen också.

Han håller med om att det måste finnas utrymme för mänskliga faktorn vid felaktigheter.

– Även om man varit med på utbildningar så är det klart att man kan man begå misstag, så är det ju. Men då handlar det för oss om att göra bedömningen om hur bolaget har följt upp och försökt rätta till de misstag som sker.

Tomas Byberg tycker att Transportstyrelsen bör tolka domen noggrant, för hos branschen har man fått upp hoppet, säger han.

– Tidigare har vi gjort allt vi kunnat för att göra rätt, men aldrig nått hela vägen fram. Det höll på att smyga sig in en resignation, att man blev dömd oavsett hur hårt vi jobbade med att följa reglerna, säger Tomas Byberg. Han fortsätter:

– Jag tycker att domen borde leda till att Transportstyrelsen i framtiden, innan en sanktionsavgift skrivs ut, sätter sig in i bolagets arbete med kör- och vilotider. Det är ju endast om det finns brister i detta som en sanktionsavgift skall utdelas. I nuläget börjar man med sanktionsavgiften utan att undersöka om det finns verklig grund för en sådan.

Anna Grönlund håller med Tomas Byberg, och är förvånad över Transportstyrelsens reaktion över domen.

– Vi är inte emot kontroller eller regelverk, men det måste finnas rim och reson på det sätt man gör det. Det är något förvånande att Transportstyrelsen inte tillmäter domen större betydelse. Enligt min uppfattning är domstolsutslag viktiga för att etablera en rättssäker praxis i den här frågan, säger Anna Grönlund.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Best levererar för Plantagens nya e-handel

Efterfrågan på onlineköp av växter ökar. Nu startar Plantagen upp e-handel, med Best transport som leverantör.

Freja visar goda resultat

Det är en nöjd koncernledning som presenterar Frejas siffror för 2017. Men Sverige förväntas ge bättre resultat.

Jobb & Karriär
Han blir ny vd hos Scanlog

Styrelsen i Scandinavian logistics partners, Scanlog, har utsett Mattias Ljungberg till ny verkställande direktör.

Postnord och Jetshop i samarbete

VTD tar hem upphandling för 100 miljoner

Logicenters bygger nytt utanför Köpenhamn

Nyhetsbrev

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Arkiv

Debatt
Nu inleder vi dialog om kompetens-försörjningen

Transportföretagen söker konstruktiva samtal, skriver Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Finalisterna utsedda till Stora åkeripriset

BCA säkrar fordonsköpares transporter till och från Sverige

Scania står värd för Sustainable transport forum

Den 22 maj bjuder Scania in till Sustainable transport forum 2018. Al Gore är en av deltagarna.

Kalmar elektrifierar sortimentet

Senast 2021 ska alla Kalmars maskiner för godshantering gå att få med elektrisk drift.

Frakthistoriska fartyg får bidrag

Linde lanserar lätta truckar

Jobb & Karriär
Sportamore förändrar i ledningen – tappar logistikchef

Sporthandlaren letar marknadschef när vice vd:n ska fokusera på en roll. Logistikchefen lämnar.

DHL utökar sina leveranser med cykel

Efter ett lyckat halvår med cykelfrakt i Stockholm är DHL Express nu redo att leverera med fyrhjuliga fraktcyklar i Malmö.

Jobb & Karriär
Han går från Daimler till Iveco

Håkan Jönsson blir ny chef för Iveco Nordeuropa och Baltikum.

Drev.se väljer Orio för tredjepartslogistiken

Packbud når volym och söker nytt kapital

Lyko köper automation av Schäfer

Lyko satsar på en automationslösning från SSI Schäfer i sitt nya centrallager.

OCS gör rekordresultat – anställda får extra månadslön

Nextjet i konkurs

Efter flera år av tuff ekonomisk situation har Nexjet i dag ansökt om konkurs. Alla flygningar ställs in.

7-eleven och Pressbyrån i avtal med Postnord

Ny tågpendel till Tjeckien

Jobb & Karriär
Jan Ronnehed till Norrvidinge

TIP Trailer sålt till kapitalfond

OCS bygger webbresurs för framtidens industri

Sour industry väljer Onepartnergroup logistics

APM långsamt på väg tillbaka

Euroflorist väljer Airmee

Traigo80 är Toyotas nya 6-8-tonnare

Jobb & Karriär
Han tar över för Nagel i Sverige

Order Nordic går över till Autostore

Rekordomsättning för Reaxcer

Netonnet och Best samarbetar för samma dag-leverans

Unifaun i samarbete med Urb-it

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152