23948sdkhjf

Domen får Transportbranschen att andas ut

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen i en rättegång om kör- och vilotidsreglerna.

Nyligen kom en prejudicerande dom som får transportbranschen att pusta ut – Byberg och Nordin buss vann mot Transportstyrelsen gällande kör- och vilotider. Men Transportstyrelsen, som förvisso håller med om att domen är prejudicerande, menar att det inte förändrar kommande fall.

Byberg och Nordin buss har, precis som de flesta företag i branschen, stångats med Transportstyrelsens sanktionsavgifter för felaktigheter gällande kör- och vilotider, som utläses av en så kallad färdskrivare. Färdskrivaren kontrollerar färden och tider som körs, för att minimera fusket i branschen. Svenskt näringsliv har tidigare skrivit om kritiken från branschens håll, som går ut på att tanken är god men att det är för krångligt.

Nu har en ny prejudicerande dom kommit, efter att Byberg och Nordin buss vann mot Transportstyrelsen i kammarrätten i Sundsvall, och därmed slapp sanktionsavgifterna för två minimala fel.

Felen bestod i att en förare av misstag tryckt ut sitt förarkort under färden, varför sträckan inte registrerades korrekt. En annan förare råkade sätta in kortet i fel fack, vilket även det innebar felregistrering för färdmätaren.

Läs också: Transportstyrelsen får överdirektör

– Det är en viktig seger för hela branschen, och det är första gången ett företag frias. Vi har efterfrågat en helhetsbedömning länge, äntligen är den här. Domen bevisar att vi som företag gjorde allt vi kunde för att informera och utbilda våra förare om reglerna, och att misstagen inte är på grund av vår bristande kontroll, säger Tomas Byberg, vd för Byberg och Nordin.

Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges bussföretag, är mycket nöjd med utfallet i kammarrätten:

– Domen är oerhört glädjande och har stor betydelse för branschen. Det här har vi efterfrågat länge, och domen visar att det vi frågat efter är högst rimligt. Vår förhoppning är att nu få en mer proportionell och verklighetsanpassad syn på kör- och vilotiderna i Sverige.

Och eftersom domen inte överklagades, så är den prejudicerande för kommande fall. Tomas Byberg hoppas nu att Transportstyrelsen börjar arbeta mer systematiskt och ”läser domen med rätt ögon”, som har uttrycker det.

– Reglerna är till för att inte snedvrida konkurrensen genom oschyssta villkor, inte utgöra en trafikfara och inte vara dåliga för förarens sociala situation. Ärliga misstag kan knappast uppfylla något av kriterierna. Nu hoppas vi få slut på fånigheterna, och att myndigheten fokuserar på de riktiga skurkarna, säger han.

Men Kenneth Eriksson, utredare på Transportstyrelsen, håller inte med Tomas Byströms tolkning av att domens revolutionerande ändring:

– Ja, domen är ju prejudicerande, men vi tycker inte att den förändrar särskilt mycket. Transportstyrelsen tycker att man ska arbeta förebyggande, det tycker domstolen också.

Han håller med om att det måste finnas utrymme för mänskliga faktorn vid felaktigheter.

– Även om man varit med på utbildningar så är det klart att man kan man begå misstag, så är det ju. Men då handlar det för oss om att göra bedömningen om hur bolaget har följt upp och försökt rätta till de misstag som sker.

Tomas Byberg tycker att Transportstyrelsen bör tolka domen noggrant, för hos branschen har man fått upp hoppet, säger han.

– Tidigare har vi gjort allt vi kunnat för att göra rätt, men aldrig nått hela vägen fram. Det höll på att smyga sig in en resignation, att man blev dömd oavsett hur hårt vi jobbade med att följa reglerna, säger Tomas Byberg. Han fortsätter:

– Jag tycker att domen borde leda till att Transportstyrelsen i framtiden, innan en sanktionsavgift skrivs ut, sätter sig in i bolagets arbete med kör- och vilotider. Det är ju endast om det finns brister i detta som en sanktionsavgift skall utdelas. I nuläget börjar man med sanktionsavgiften utan att undersöka om det finns verklig grund för en sådan.

Anna Grönlund håller med Tomas Byberg, och är förvånad över Transportstyrelsens reaktion över domen.

– Vi är inte emot kontroller eller regelverk, men det måste finnas rim och reson på det sätt man gör det. Det är något förvånande att Transportstyrelsen inte tillmäter domen större betydelse. Enligt min uppfattning är domstolsutslag viktiga för att etablera en rättssäker praxis i den här frågan, säger Anna Grönlund.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mindre andel fossilt i transportsektorn

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Frode Laursen blir 166 000 kvadratmeter i Åstorp

Har just påbörjat sin tredje stora lagerbyggnad vid terminalen.

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Lantmännen öppnade i Hargshamn 

Nyhetsbrev

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Arkiv

NCC får bygga höglagret i Gävle hamn

Premiär: Första förarlösa transporten i dag

15 maj rullade den första T-poden mellan DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

DFDS tar över Stora Ensos trafik till Zeebrygge

NCC lägger ner Loop industries

Den hyllade startupen saknar stöd av investerare.

Schenker gör staden fossilfri

Reducerar utsläppen med 100 procent redan nästa år.

Jobb & Karriär
Ny vd till Alltransport

Han blir vd och koncernchef när Jan Håkansson lämnar.

Scania i rikskampanj för servicetekniker

Plus

Intervju
”Jag ser jobbet som en undervärderad aktie”

Med Ted Söderholm som vd gör Green cargo ett avsteg från principen att sätta en järnvägare i toppen. Kan han bli den som sätter det statliga sorgebarnet på spåret igen? Transportnet har fått en intervju.

APM öppnar inlandsterminal i Gävle

En del i nya satsningen The Gothenburg gateway.

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Odd Molly väljer Norrköping

Satsar på e-handeln och flyttar all logistik och distribution.

MSC utökar sina svenska anlöp

Jobb & Karriär
Wibax värvar logistikchef från Metso

Ska utveckla driften av åkeriet och cisternparkerna.

DSV installerar alkobommar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Einride inleder nytt svenskt samarbete

Sätter upp pilotprojekt i Västerås.

Skanska säljer Postnords nya Helsingborgsanläggning

Ska stå klar under första kvartalet 2020.

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

De startar ny podcast om logistik

GDL vann Bergendahls upphandling

GN Transport bygger för utökad kapacitet

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Se alla Företagens egna nyheter

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.172