23948sdkhjf

20 år gammal algoritm kan optimera Malmbanan

Matematisk lösning kan ersätta manuell tågtabell.

Ökad trafik på Malmbanan har gjort att kraven på ökad kapacitet ökat. Förslag om ett dubbelspår har lagts fram av bland annat LKBA. Men nu kan en 20 år gammal algoritm kanske vara lösningen, det skriver Ny Teknik.

Tabellerna som hittills justerats manuellt varje år ska kunna optimeras med en så kallad lagrange-relaxering, en metod som las fram i en artikel för 20 år sedan. Just nu testas algoritmen och tanken är att nya tidtabeller ska finnas färdiga till 2019.

– Finessen med den nya metoden är att vi kan testa nästan hur många tidtabeller som helst. Vi har tillgång till stordatorer och får vi bara algoritmen att fungera kan vi köra en om dagen, säger Jan-Eric Nilsson till Ny teknik.

I projektet ingår även LKAB, Trafikverket, Rise Sics, SJ, IBM och Järnvägsbranschens samverkansförbund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094