IRU kräver öppet Storbritannien

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Vill se fortsatt öppna gränser efter Brexit.

Den internationella organisationen International Road Transport Union (IRU) anser att det är av högsta prioritet att när Storbritannien lämnar EU ska det påverka transporterna mellan Storbritannien och kontinenten så litet som möjligt, det skriver sajten worldcargonews.

– Vår sektor behöver juridisk säkerhet och förutsägbarhet. Man får inte glömma att vår industri består till stor del av små till medelstora företag och att en omfattande byråkrati, som kan bli resultatet av Brexit-förhandlingarna skulle ha en negativ effekt på vår industris effektivitet och konkurrenskraft, sa Daniel Kern från IRU vid en offentlig utfrågning i Europarlamentet

IRU släppte nyligen en rapport där de beskrev vikten av en smidig övergång efter Brexit.

Förutom förutsebarheten för företagen är det enligt UK Food Storage & Distribution Federation också av största vikt att transporterna inte sinkas ner eftersom det utgör ett hot med den brittiska matförsörjningen.

– När man räknar in att en timmas försening i en hamn eller vid en terminal kan kosta upp till 15 000 pund, endast för vägtransporterna så utgör varje försening en potentiell katastrof för vår matförsörjning, eller i alla fall en stor kostnad. Och allt det här kommer att röra sig nedåt i kedjan, vilket i slutändan kommer att öka priset på importerad mat, säger Chris Sturman, vd för FSDF i en rapport från organisationen.

Mer om: IRU


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu kommer metoo till sjöfarten

Scania skeptiska till Tesla

Bästa arbetsplatsen utsedd

Castellum hyr ut 10 000 kvadratmeter

Hyr ut lokal till e-handelsbolag på Hisingen.

20 år gammal algoritm kan optimera Malmbanan

Efter 50 år – Göteborg tappar direktlinje till USA

Nyhetsbrev

Han är ny vd för Norrköpings Hamn

Arkiv

Framgång för Mercedes drönare

GDL tar över åkeri i Varberg

Förvärvar välkänt västsvenskt åkeri.

Sverige invald i FN:s sjöfartsorganisation

Utsläppen från tunga fordon minskar kraftigt

Biodiesel uppges vara en starkt bidragande orsak.

DHL testar tio av Teslas lastbilar

Matjätten kör på etanol från Sekab

Fler logistikföretag ska lockas till Enköping

Scaniaåterförsäljare etablerar lastbilsanläggning i Eskilstuna

Bauhaus öppnar eget lager

IRU kräver öppet Storbritannien

Vill se fortsatt öppna gränser efter Brexit.

4

Teslas lastbil drar el som en by

DHL Express levererar paket med elcyklar

Tre kommuner säger upp avtalet med Renonorden

Ryskt bolag bygger jättedrönare

Ska kunna bära flera hundra kilo.

Kommer Scania att börsnoteras?

Debatt
Wanted – 40 000 kvinnor och män sökes!

Företrädare från Transportföretagen och Transportindustriförbundet vill se en dialog om hur framtidens kompetens ska säkras.

Trafikverket förlänger underhållskontrakt för 26 miljoner

EU-kommissionen vill ha koldioxidtak för lastbilar

Förarlösa bilar på vägarna 2021

På nytt jobb
Ny branschchef för Svenska Flygbranschen

De vill expandera i Nässjö

Amazon släpper app för lastbilsförare

Best Transport ska börja med futuristiska brevlådor

Sjöfartsverket inför ny avgiftsmodell - höjer avgifterna

DFDS köper holländskt bolag

De tecknar hyresavtal med Hemtex

Corem hyr ut i Borås

Stena Bulk öppnar nytt kontor

Fordon kan komma att klampas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.232