23948sdkhjf

Teslas lastbil drar el som en by

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Enligt beräkningar kräver den nya lastbilen kräver rejäla mängder el.

Enligt beräkningar som energikonsulten Aurora Energy Finance gjort kommer den nyligen annonserade lastbilen från Tesla att kräva lika mycket energi som motsvarande 4000 bostadshus, det rapporter Financial Times.

Läs också: Tesla bromsas av norsk logistik

Med hjälp av en så kallad ”megacharger” ska lastbilen ha räckvidd på 650 kilometer och kunna laddas på drygt 30 minuter, något som Aurora Energy Finance uppger att den effekt som då krävs uppgår till 1.600 kilowatt, vilket är motsvarar ungefär mellan 3.000 och 4.000 genomsnittliga bostadshus.

Teslas nuvarande nätverk av laddare klarar idag av ungefär en tiondel av den kapaciteten och för att lastbilen ska kunna användas fullt ut kommer en utbyggnad av infrastrukturen att krävas.

– Det finns smarta och dumma sätt att inkorporera den här nivån av kapacitetskrav i systemet, men oavsett hur så kräver fullt elektrifierad vägtransport en stor del ny infrastruktur, uppger John Feddersen på Aurora Energy till Financial Times

Mer om: Tesla


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Johan T.
Ja mängden energi som krävs för att föra ett fordon framåt är densamma. Rubriken försöker göra sensation av något som inte är särskilt fantastiskt utan ett faktum.

Vad skulle ni föredra? En lastbil som drar ren el som en by eller en by som drivs av en smutsig lastbilsmotor/generator som går på bensin / diesel?...

Hans Sternlycke
En eldriven lastbil är energieffektivare än en driven av förbränningsmotor. Men den ger också klimatutsläpp om än inte i samma grad. Det är fel att skapa fossilfrihet genom att öka vägtrafiken och göra den elektrisk. När det finns eldriven järnväg som kräver bråkdelen av energi och infrastrukturslitage.
Hans Sternlycke

Hans Sternlycke
Se ovan

Hans Sternlycke
En eldriven lastbil är energieffektivare än en driven av förbränningsmotor. Men den ger också klimatutsläpp om än inte i samma grad. Det är fel att skapa fossilfrihet genom att öka vägtrafiken och göra den elektrisk. När det finns eldriven järnväg som kräver bråkdelen av energi och infrastrukturslitage.
Hans Sternlycke

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Cramo förbättrar logistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Arkiv

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

”Den mest effektiva logistikanläggningen i Norden”

Nowaste bygger för omnikanal och e-handel. 

Jobb & Karriär
DHL-vd till Green cargo 

Efter åtta år som vd för DHL Express ska han nu lyfta tågbolaget.

Intervju
”Nu är tiden mogen för en expansion”

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Så vill Still och Jobsafe revolutionera truckutbildningen

Webbverktyg och praktikprov ute på arbetsplatserna ska göra det enklare och effektivare för både truckförare och arbetsgivare.

Nu går Einride in i skarpt läge

Schenker och Einride startar installationen av T-poden – ska köras i Jönköping.

Postnords jury är redo för din nominering

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159