Teslas lastbil drar el som en by

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Enligt beräkningar kräver den nya lastbilen kräver rejäla mängder el.

Enligt beräkningar som energikonsulten Aurora Energy Finance gjort kommer den nyligen annonserade lastbilen från Tesla att kräva lika mycket energi som motsvarande 4000 bostadshus, det rapporter Financial Times.

Läs också: Tesla bromsas av norsk logistik

Med hjälp av en så kallad ”megacharger” ska lastbilen ha räckvidd på 650 kilometer och kunna laddas på drygt 30 minuter, något som Aurora Energy Finance uppger att den effekt som då krävs uppgår till 1.600 kilowatt, vilket är motsvarar ungefär mellan 3.000 och 4.000 genomsnittliga bostadshus.

Teslas nuvarande nätverk av laddare klarar idag av ungefär en tiondel av den kapaciteten och för att lastbilen ska kunna användas fullt ut kommer en utbyggnad av infrastrukturen att krävas.

– Det finns smarta och dumma sätt att inkorporera den här nivån av kapacitetskrav i systemet, men oavsett hur så kräver fullt elektrifierad vägtransport en stor del ny infrastruktur, uppger John Feddersen på Aurora Energy till Financial Times

Mer om: Tesla


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Johan T.
Ja mängden energi som krävs för att föra ett fordon framåt är densamma. Rubriken försöker göra sensation av något som inte är särskilt fantastiskt utan ett faktum.

Vad skulle ni föredra? En lastbil som drar ren el som en by eller en by som drivs av en smutsig lastbilsmotor/generator som går på bensin / diesel?...

Hans Sternlycke
En eldriven lastbil är energieffektivare än en driven av förbränningsmotor. Men den ger också klimatutsläpp om än inte i samma grad. Det är fel att skapa fossilfrihet genom att öka vägtrafiken och göra den elektrisk. När det finns eldriven järnväg som kräver bråkdelen av energi och infrastrukturslitage.
Hans Sternlycke

Hans Sternlycke
Se ovan

Hans Sternlycke
En eldriven lastbil är energieffektivare än en driven av förbränningsmotor. Men den ger också klimatutsläpp om än inte i samma grad. Det är fel att skapa fossilfrihet genom att öka vägtrafiken och göra den elektrisk. När det finns eldriven järnväg som kräver bråkdelen av energi och infrastrukturslitage.
Hans Sternlycke

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Alexander Söderberg ska leda Consafe

Han ska ta lagerstyrningen mot framtidens teknik.

Här är Sveriges femte motorbranschkollege

Best firar sitt första år i Danmark

Kan bli tal om förvärv för att expandera verksamheten.

Venue retail väljer Aditro

“Volvo Vera är vårt sätt att ta oss in i framtiden”

Volvo utvecklar elektrisk, självkörande lastbil. 

Jobb & Karriär
Onepartnergroup förstärker ledningen

Ny tjänst ska stärka bolagets lokala närvaro ytterligare.

Nyhetsbrev

Husbyggaren som väljer sjövägen

Lindbäcks valde platsen för sin nya anläggning med omsorg. Det skulle vara nära till Piteå hamn.

Arkiv

Jobb & Karriär
MTD får ny ordförande

Johan Lundin tar över klubban efter Jan Persson.

Branschen tror på ökad sysselsättning

Lyko bygger nytt centrallager

Logistic contractor ska bygga åt Lyko som satsar på högautomatisering.

MAN testkör eldriven TGM

Nio företag ska köra MAN:s nya ellastbil i skarpt läge.

Jobb & Karriär
Här är Airmees jättevärvning från Postnord

Tillväxtbolaget stärker upp med tung erfarenhet från Postnord och DHL.

Catena köper mark i Stockholm syd

Nu är vätgastågen verklighet

Alstoms vätgaståg blev världens första att tas i passagerartrafik.

Jobb & Karriär
Ny tjänst som marknadsansvarig på Intereast

Han ska spetsa marknadsföringen på nya marknader.

Swedol samlar logistiken

Koncernen stänger sitt logistikcenter i Göteborg. 

Jobb & Karriär
Han ska sälja flyg- och sjöfrakt 

Martin Nilsson är ny chef hos Postnord.

Scania i samarbete med Handelshögskolan

Jollyroom bygger egen terminal för paketsortering

Minskat antal mellanhänder i distributionsledet ger kortad leveranstid med två dygn.

Karlshamn, Örebro eller Gävle kan få Sveriges nya elvägssystem

Trafikverket har presenterat sin rapport över en möjlig pilotverksamhet för elväg i större skala.

MAN satsar på el för stadsbuden

Gasum bygger 50 tankstationer

Widrikssons testar kinesisk elbil

Åkeriet ska leverera Ikeamöbler med sin första eltransportbil.

Jobb & Karriär
Efter två decennier – ny styrelseordförande i Hogia

Jan Rudberg drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget. Reino Johansson tar över.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Klart med Postnords nya ordförande

LGT ska köra Actonas möbler

TIP Trailer services får nya ägare

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.339