Wanted – 40 000 kvinnor och män sökes!

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Företrädare från Transportföretagen och Transportindustriförbundet vill se en dialog om hur framtidens kompetens ska säkras.

I allt snabbare takt beställer vi med ett klick hem varorna på nätet – mode, livsmedel, skönhetsprodukter och vitvaror, hobbyprylar och allt möjligt tänkbart. Idag är det dessutom Cyber Monday, ett amerikanskt fenomen som har tagit sig till Sverige och som innebär sänkta priser och erbjudanden på nätet för att få igång e-julhandeln. Den ökade e-handeln innebär givetvis fler transporter. Det är bra. Vi gillar transporter, särskilt smarta sådana. Men vi måste finna kvinnor och män till att utföra transporterna!   

Vi tar transporterna för givet. I så pass hög grad att vi inte tänker på dem. Inte förrän de står still. Vi färdas med dem till skola, jobb och fritid. Hela vår tillvaro är uppbyggd kring transporter. De är en förutsättning för ett land med Sveriges geografiska utmaningar, för att vårt näringsliv ska fungera och för att vi ska kunna hälsa på nära och kära från norr till söder.

Vad få känner till är att bristen på personal är transporternas största utmaning. Om bara några år, fram till 2030, kommer uppemot 40 000 jobb att kunna gå förlorade om branschen inte lyckas anställa i den takt efterfrågan kräver. Det visar en rapport som Transportföretagen har låtit ta fram med hjälp av HUI Research. 

Orsakerna till att behovet sticker ut just i transportbranschen är delvis ett svikande elevantal på gymnasieskolans yrkesutbildningar, minskat körkortstagande och stora pensionsavgångar parallellt med växande efterfrågan på transporttjänster, inte minst till följd av den ökade e-handeln.

För att transportnäringen ska kunna växa och utvecklas och för att jobb inte ska gå förlorade måste bransch, skola och beslutsfattare i samverkan skapa förutsättningar för att locka fler till branschens yrken. Vi vet att en fungerande och långsiktig dialog mellan företag, politik och utbildningsarrangörer är positivt för utbildningskvaliteten. Och vi vet att det i sin tur leder till attraktiva utbildningar. Vi efterlyser därför det vi kallar regionala stödstrukturer, det vill säga offentligt finansierade stödpersoner som ser till att den lokala och regionala dialogen kommer till stånd och långsiktigt utvecklas.

Samtidigt som vi efterlyser dessa åtgärder välkomnar vi regeringens satsning på fler platser inom vuxenutbildningen och vi är positiva till att regeringen inte väljer att lyfta bort tid från yrkesämnen i den pågående översynen av den gymnasiala yrkesutbildningen. Men i ljuset av transportnäringens stora rekryteringsbehov och med vetskapen om att transporterna är en förutsättning för vår vardag och för hela Sveriges ekonomi vet vi att ett underdimensionerat utbildningssystem får stora konsekvenser för hela landet.

Vi vill därför lyfta fram transporternas betydelse och det långsiktiga arbete som branschens kompetensförsörjning fordrar. Vår bransch är en framtidsbransch som vill kunna möta efterfrågan – inte minst den ökade e-handeln – och som vill kunna bidra till vår välfärd som vi känner den. Vi finns tillgängliga för dialog om hur vi kan stärka kompetensförsörjningen till transportnäringen.

Caj Luoma, chef utbildning och kompetensförsörjning, Transportföretagen
Göran Arkler, vd Transportindustriförbundet



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Malmö invigde kombiterminalens nya kranar

De är ett nytt landmärke i Malmö, med sina 19 meter. Men kranarna på kombiterminalen kan mycket mer än så.

Postnord levererar till bilen

I ett gemensamt projekt lämnar Postnord reservdelar direkt till bilen åt Electrolux tekniker.

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Plus

”Vi måste våga ta ett nationellt grepp om transportflödena”

En tredjedel av svensk utrikeshandel passerar genom Göteborgs hamn. Transportnet bestämde sig för att ta tempen på hamnens och Sveriges utsikter inför framtiden. Vi har pratat med vd Magnus Kårestedt.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Nyhetsbrev

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

Arkiv

Sekab i centrum när EU satsar på bioflygbränsle

EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram biobränsle från skogsråvara.

Bockasjö expanderar och satsar i Eskilstuna

Eskilstuna kommun har tecknat ett optionsavtal med Bockasjö på mark i Eskilstuna logistikpark.

Forskarfabriken väljer Onepartnergroup

Svenska handelsflottan minst någonsin

Logiwaste löser avfalls- och tvätthanteringen på Nya Karolinska

På Nya Karolinska är modern teknologi ett signum. Inte minst när det gäller avfalls- och tvätthantering.

PoG Woody har invigt sitt nya centrallager

Lastbilstrafiken ökar mest i Västra Götaland

Best levererar för Plantagens nya e-handel

Efterfrågan på onlineköp av växter ökar. Nu startar Plantagen upp e-handel, med Best transport som leverantör.

Freja visar goda resultat

Det är en nöjd koncernledning som presenterar Frejas siffror för 2017. Men Sverige förväntas ge bättre resultat.

Jobb & Karriär
Han blir ny vd hos Scanlog

Styrelsen i Scandinavian logistics partners, Scanlog, har utsett Mattias Ljungberg till ny verkställande direktör.

Postnord och Jetshop i samarbete

VTD tar hem upphandling för 100 miljoner

Logicenters bygger nytt utanför Köpenhamn

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Debatt
Nu inleder vi dialog om kompetens-försörjningen

Transportföretagen söker konstruktiva samtal, skriver Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Finalisterna utsedda till Stora åkeripriset

BCA säkrar fordonsköpares transporter till och från Sverige

Frakthistoriska fartyg får bidrag

Linde lanserar lätta truckar

Packbud når volym och söker nytt kapital

7-eleven och Pressbyrån i avtal med Postnord

Ny tågpendel till Tjeckien

Jobb & Karriär
Jan Ronnehed till Norrvidinge

TIP Trailer sålt till kapitalfond

OCS bygger webbresurs för framtidens industri

Sour industry väljer Onepartnergroup logistics

APM långsamt på väg tillbaka

Euroflorist väljer Airmee

Traigo80 är Toyotas nya 6-8-tonnare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182