23948sdkhjf

Wanted – 40 000 kvinnor och män sökes!

| Av Caj Luoma och Göran Arkler | Tipsa redaktionen

Företrädare från Transportföretagen och Transportindustriförbundet vill se en dialog om hur framtidens kompetens ska säkras.

I allt snabbare takt beställer vi med ett klick hem varorna på nätet – mode, livsmedel, skönhetsprodukter och vitvaror, hobbyprylar och allt möjligt tänkbart. Idag är det dessutom Cyber Monday, ett amerikanskt fenomen som har tagit sig till Sverige och som innebär sänkta priser och erbjudanden på nätet för att få igång e-julhandeln. Den ökade e-handeln innebär givetvis fler transporter. Det är bra. Vi gillar transporter, särskilt smarta sådana. Men vi måste finna kvinnor och män till att utföra transporterna!   

Vi tar transporterna för givet. I så pass hög grad att vi inte tänker på dem. Inte förrän de står still. Vi färdas med dem till skola, jobb och fritid. Hela vår tillvaro är uppbyggd kring transporter. De är en förutsättning för ett land med Sveriges geografiska utmaningar, för att vårt näringsliv ska fungera och för att vi ska kunna hälsa på nära och kära från norr till söder.

Vad få känner till är att bristen på personal är transporternas största utmaning. Om bara några år, fram till 2030, kommer uppemot 40 000 jobb att kunna gå förlorade om branschen inte lyckas anställa i den takt efterfrågan kräver. Det visar en rapport som Transportföretagen har låtit ta fram med hjälp av HUI Research. 

Orsakerna till att behovet sticker ut just i transportbranschen är delvis ett svikande elevantal på gymnasieskolans yrkesutbildningar, minskat körkortstagande och stora pensionsavgångar parallellt med växande efterfrågan på transporttjänster, inte minst till följd av den ökade e-handeln.

För att transportnäringen ska kunna växa och utvecklas och för att jobb inte ska gå förlorade måste bransch, skola och beslutsfattare i samverkan skapa förutsättningar för att locka fler till branschens yrken. Vi vet att en fungerande och långsiktig dialog mellan företag, politik och utbildningsarrangörer är positivt för utbildningskvaliteten. Och vi vet att det i sin tur leder till attraktiva utbildningar. Vi efterlyser därför det vi kallar regionala stödstrukturer, det vill säga offentligt finansierade stödpersoner som ser till att den lokala och regionala dialogen kommer till stånd och långsiktigt utvecklas.

Samtidigt som vi efterlyser dessa åtgärder välkomnar vi regeringens satsning på fler platser inom vuxenutbildningen och vi är positiva till att regeringen inte väljer att lyfta bort tid från yrkesämnen i den pågående översynen av den gymnasiala yrkesutbildningen. Men i ljuset av transportnäringens stora rekryteringsbehov och med vetskapen om att transporterna är en förutsättning för vår vardag och för hela Sveriges ekonomi vet vi att ett underdimensionerat utbildningssystem får stora konsekvenser för hela landet.

Vi vill därför lyfta fram transporternas betydelse och det långsiktiga arbete som branschens kompetensförsörjning fordrar. Vår bransch är en framtidsbransch som vill kunna möta efterfrågan – inte minst den ökade e-handeln – och som vill kunna bidra till vår välfärd som vi känner den. Vi finns tillgängliga för dialog om hur vi kan stärka kompetensförsörjningen till transportnäringen.

Caj Luoma, chef utbildning och kompetensförsörjning, Transportföretagen
Göran Arkler, vd Transportindustriförbundet

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Infrastrukturen får eget departement

Tomas Eneroth blir kvar som infrastrukturminister men får förstärkning av Anders Ygeman.

Best köper upp verksamhet i Jönköping

Martin och Servera ansluter till Älskade stad

Med gasfordon och ny citylogistik ska Martin och Servera bli mer klimatvänliga.

Klart med medlare i hamnkonflikten

Jobb & Karriär
De startar Sveriges nya transport management-bolag

Värvar vd från Aditro.

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Nyhetsbrev

Sämre punktlighet för godstågen

När Trafikverket presenterar punktligheten för tågen under 2018 ser godstrafiken en stark försämring för 2018.

Arkiv

MISAB blir ABT Väst

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.091