Wanted – 40 000 kvinnor och män sökes!

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Företrädare från Transportföretagen och Transportindustriförbundet vill se en dialog om hur framtidens kompetens ska säkras.

I allt snabbare takt beställer vi med ett klick hem varorna på nätet – mode, livsmedel, skönhetsprodukter och vitvaror, hobbyprylar och allt möjligt tänkbart. Idag är det dessutom Cyber Monday, ett amerikanskt fenomen som har tagit sig till Sverige och som innebär sänkta priser och erbjudanden på nätet för att få igång e-julhandeln. Den ökade e-handeln innebär givetvis fler transporter. Det är bra. Vi gillar transporter, särskilt smarta sådana. Men vi måste finna kvinnor och män till att utföra transporterna!   

Vi tar transporterna för givet. I så pass hög grad att vi inte tänker på dem. Inte förrän de står still. Vi färdas med dem till skola, jobb och fritid. Hela vår tillvaro är uppbyggd kring transporter. De är en förutsättning för ett land med Sveriges geografiska utmaningar, för att vårt näringsliv ska fungera och för att vi ska kunna hälsa på nära och kära från norr till söder.

Vad få känner till är att bristen på personal är transporternas största utmaning. Om bara några år, fram till 2030, kommer uppemot 40 000 jobb att kunna gå förlorade om branschen inte lyckas anställa i den takt efterfrågan kräver. Det visar en rapport som Transportföretagen har låtit ta fram med hjälp av HUI Research. 

Orsakerna till att behovet sticker ut just i transportbranschen är delvis ett svikande elevantal på gymnasieskolans yrkesutbildningar, minskat körkortstagande och stora pensionsavgångar parallellt med växande efterfrågan på transporttjänster, inte minst till följd av den ökade e-handeln.

För att transportnäringen ska kunna växa och utvecklas och för att jobb inte ska gå förlorade måste bransch, skola och beslutsfattare i samverkan skapa förutsättningar för att locka fler till branschens yrken. Vi vet att en fungerande och långsiktig dialog mellan företag, politik och utbildningsarrangörer är positivt för utbildningskvaliteten. Och vi vet att det i sin tur leder till attraktiva utbildningar. Vi efterlyser därför det vi kallar regionala stödstrukturer, det vill säga offentligt finansierade stödpersoner som ser till att den lokala och regionala dialogen kommer till stånd och långsiktigt utvecklas.

Samtidigt som vi efterlyser dessa åtgärder välkomnar vi regeringens satsning på fler platser inom vuxenutbildningen och vi är positiva till att regeringen inte väljer att lyfta bort tid från yrkesämnen i den pågående översynen av den gymnasiala yrkesutbildningen. Men i ljuset av transportnäringens stora rekryteringsbehov och med vetskapen om att transporterna är en förutsättning för vår vardag och för hela Sveriges ekonomi vet vi att ett underdimensionerat utbildningssystem får stora konsekvenser för hela landet.

Vi vill därför lyfta fram transporternas betydelse och det långsiktiga arbete som branschens kompetensförsörjning fordrar. Vår bransch är en framtidsbransch som vill kunna möta efterfrågan – inte minst den ökade e-handeln – och som vill kunna bidra till vår välfärd som vi känner den. Vi finns tillgängliga för dialog om hur vi kan stärka kompetensförsörjningen till transportnäringen.

Caj Luoma, chef utbildning och kompetensförsörjning, Transportföretagen
Göran Arkler, vd Transportindustriförbundet



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu kommer metoo till sjöfarten

Scania skeptiska till Tesla

Bästa arbetsplatsen utsedd

Castellum hyr ut 10 000 kvadratmeter

Hyr ut lokal till e-handelsbolag på Hisingen.

20 år gammal algoritm kan optimera Malmbanan

Efter 50 år – Göteborg tappar direktlinje till USA

Nyhetsbrev

Han är ny vd för Norrköpings Hamn

Arkiv

Framgång för Mercedes drönare

GDL tar över åkeri i Varberg

Förvärvar välkänt västsvenskt åkeri.

Sverige invald i FN:s sjöfartsorganisation

Utsläppen från tunga fordon minskar kraftigt

Biodiesel uppges vara en starkt bidragande orsak.

DHL testar tio av Teslas lastbilar

Matjätten kör på etanol från Sekab

Fler logistikföretag ska lockas till Enköping

Scaniaåterförsäljare etablerar lastbilsanläggning i Eskilstuna

Bauhaus öppnar eget lager

IRU kräver öppet Storbritannien

Vill se fortsatt öppna gränser efter Brexit.

4

Teslas lastbil drar el som en by

DHL Express levererar paket med elcyklar

Tre kommuner säger upp avtalet med Renonorden

Ryskt bolag bygger jättedrönare

Ska kunna bära flera hundra kilo.

Kommer Scania att börsnoteras?

Debatt
Wanted – 40 000 kvinnor och män sökes!

Företrädare från Transportföretagen och Transportindustriförbundet vill se en dialog om hur framtidens kompetens ska säkras.

Trafikverket förlänger underhållskontrakt för 26 miljoner

EU-kommissionen vill ha koldioxidtak för lastbilar

Förarlösa bilar på vägarna 2021

På nytt jobb
Ny branschchef för Svenska Flygbranschen

De vill expandera i Nässjö

Amazon släpper app för lastbilsförare

Best Transport ska börja med futuristiska brevlådor

Sjöfartsverket inför ny avgiftsmodell - höjer avgifterna

DFDS köper holländskt bolag

De tecknar hyresavtal med Hemtex

Corem hyr ut i Borås

Stena Bulk öppnar nytt kontor

Fordon kan komma att klampas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132