23948sdkhjf

Audi satsar på förnybar diesel

Producerar syntetiskt diesel med vattenkraft för första gången.

Tillsammans med partnerföretagen Ineratec och Energiedienst planerar Augi en ny pilotanläggning i Schweiz för tillverkning av förnybar diesel.

För första gången används dessutom vattenkraft som energikälla. Den planerade anläggningen kommer att ha en kapacitet på ca 400 000 liter per år.

– Tack vare ny teknik kan vi producera e-diesel effektivt i små volymer, vilket gör det ekonomiskt. Pilotanläggningen gör det dessutom möjligt att lagra förnybar energi, förklarar Reiner Mangold, Head of Sustainable Product Development vid Audi i ett pressmeddelande.

Audi e-diesel har potential att driva förbränningsmotorer nära koldioxidneutralt. Med den s.k. power-to-liquid-metoden konverteras överskottsel från vattenkraft till syntetiskt bränsle. Med hjälp av vattenkraften separeras vatten till väte och syre genom elektrolys.

I nästa steg reagerar vätet med koldioxid som kan hämtas från atmosfären eller som rester från bioanläggingar, vilka är de enda kolkällorna som används. Detta sker genom en innovativ och väldigt kompakt microprocessteknik. I det slutliga processteget separeras de långa kolväteskedjorna till slutprodukten, Audi e-diesel, samt en vax som kan användas industriellt.

De första litrarna e-diesel planeras tillverkas redan nästa år. Audi och partnerföretagen Ineratec och Energiedienst räknar med att påbörja byggnationen av pilotanläggningen i Laufenburg i Schweiz i början av 2018.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094