23948sdkhjf

Var tionde fartyg bryter mot svavelreglerna

Forskare avslöjade fuskare.

Efter att hårdare regler för svavelutsläpp infördes 2015 minskade utsläppen markant, vilket transportnet skrev om i förra veckan.

En förklaring till de uppnådda målen om utsläppsminskning är nog att 90 procent följer direktivet, en siffra som forskare på Chalmers universitet kommit fram till genom nya mätmetoder.

De har utvecklatmetod för fjärrmätning av utsläppen från fartyg, som de har använt för att undersöka effekten av de nya reglerna. Dels med hjälp av ett flygplan runt Danmark och över Engelska kanalen. Dels med fasta mätstationer i Göteborgs inlopp, på Öresundsbron och på Stora Bält-bron.

Det går dessutom att se klara mönster i fuskandet.

–Vi kan se tydliga skillnader i efterlevnad beroende på vem som äger fartygen, säger Johan Mellqvist, biträdande professor i optisk fjärranalys som leder arbetet i ett pressmeddelande.
– Vissa rederier verkar ha satt i system att fuska, säger han och fortsätter.

– Andra mönster vi kan se är att fartyg som kommer sällan, inklusive kryssningsfartyg, oftare bryter mot reglerna. Och att det är vanligare att fartyg släpper ut för mycket svavel på väg ut ur seca-området än på väg in, när de riskerar en ombordbesiktning

Det finns en stark ekonomisk drivkraft för rederierna att fortsätta använda det otillåtna högsvavliga bränslet, säger Johan Mellqvist. Till exempel kan man spara runt en miljon kronor på att använda det billigare högsvavliga bränslet under en enda resa mellan England och Sankt Petersburg tur och retur. Det är en sträcka som täcks in helt av seca-området.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078