23948sdkhjf

Svaveldirektivet framgångsrikt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

De positiva effekterna infriades – de negativa uteblev.

Enligt en utvärdering av det svaveldirektiv som infördes 2015 om en minskning av svavel i fartygsbränsle från 1 procent till 0,1 procent som utförts av myndigheten Trafikanalys har de uppsatta miljömålen uppnåtts, samtidigt som de befarat negativa ekonomiska konsekvenserna uteblev.

Läs också: Lastbilstrafiken ökar mest i Västra Götaland

Luftkvaliteten har påtagligt förbättrats i kustnära miljöer i både Nordeuropa och Nordamerika.

Uppmätta lufthalter av svaveldioxid i regionala bakgrundsmiljöer har i flera fall halverats. Lufthalter av sulfat och PM2.5 har sjunkit i storleksordningen tiotals procent.

Kostnaderna för Sverige uppskattas till 1,4–1,8 miljarder kronor 2015, varav 200–600 miljoner kronor avser kostnadsökningar för skogs- och metallindustrin.

Det kraftiga prisfallet på råolja och fartygsbränslen 2014–2016 innebar lägre kostnader än befarat. Chockeffekter uteblev.

Sjöfarten valde som regel det enklaste sättet att möta de nya kraven, ett skifte från restolja till destillatolja.

Inga regionala effekter på sjötransporter har identifieras, varken överflyttning till andra trafikslag, ändrade fartygshastigheter eller rutter. Statistik om företagens ekonomi visar inte heller på några effekter på lönsamhets- och marknadsutvecklingen för Sverige.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Arkiv

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Bakslag för DSV:s Panalpinaköp

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13