23948sdkhjf

DB Schenker, Scania och Volvo i unikt samarbete

Testar konvojkörning tillsammans.

Syftet med det nya forskningsprojektet är att minska koldioxidutsläppen och öka transporteffektiviteten genom konvojkörning.

När lastbilar kör tätt bakom varandra i en konvoj förbättras bränsleekonomin genom minskat luftmotstånd. Genom kommunikation mellan lastbilarna kan de köra efter varandra med bara en sekunds mellanrum. Men för att konvojkörning ska fungera i praktiken måste alla lastbilstillverkares system harmoniseras.

Förutom Scania, Volvo och DB Schenker ingår även Kungliga Tekniska Högskolan, RISE (Research Institutes of Sweden) och Trafikverket i projektet Sweden4Platooning.

– Förutom en viktig möjlighet att minska koldioxidutsläppen, vill vi se hur konvojkörning kan påverka trafikflöden och utnyttjandet av infrastruktur, säger Mats Grundius, vd på DB Schenker Sverige i ett pressmeddelande.

Luftmotstånd står för 25 procent av lastbilens bränsleförbrukning och ju mindre avstånd mellan lastbilarna desto större potential för bränslebesparing.

– Tidiga tester visar att potentialen i bränslebesparing med en sekunds mellanrum i en hastighet av 80 km/tim landar på tre till sju procent beroende på var i konvojen lastbilen kör. Konvojkörning kan förbättra trafikflödet på motorvägar och minska miljöpåverkan från godstransporter, men för att det ska fungera måste lastbilar från olika tillverkare kunna hitta varandra, säger Gunnar Tornmalm, ansvarig för den tidiga utvecklingen av system på Scania i ett pressmeddelande.

Sweden4Platooning kommer att pågå under tre år och bland annat ska möjligheterna för trådlös kommunikation och molnbaserade lösningar undersökas.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11