23948sdkhjf

Åkeriföretagen kräver säkrare rastplatser

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Långtradare står oskyddade även om de är lastade med farligt gods när föraren tar sin lagstadgade vila. Nu vill Sveriges Åkeriföretag ha en ändring – och det snabbt!


I en debattartikel i tidningen Dagens Samhälle efterlyser Mikael Nilsson, ordförande för Sveriges Åkeriföretag, och Patrick Magnusson,transport- och trafiksäkerhetsexpert, Sveriges Åkeriföretag en nationell strategi för att öka antalet säkra uppställningsplatser för lastbilar längs Sveriges vägar och definiera vad en sådan uppställningsplats ska uppfylla för krav.

De framhåller att de säkra uppställningsplatserna ska finnas vid alla strategiska knutpunkter för vägtransporter av farligt gods över hela landet.
I dag lägger regeringen och Trafikverket  över ansvaret för uppställningsplatserna på kommunerna, något som de två debattörerna anser orimligt.

Den första november 2012 gav försvarsdepartementet ett uppdrag till Transportstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)  ”att identifiera, analysera och föreslå åtgärder för att stärka och utveckla transportskyddet vid transport av farligt gods.”
I slutrapporten till regeringskansliet föreslogs ett antal åtgärder för att stärka transportskyddet. Bland annat att en studie bör genomföras för att titta på förutsättningarna för att uppgradera ett antal parkeringsplatser utefter huvudvägnätet.
Syftet med detta var att försvåra stöld av fordon och last.

Inget har hänt
Fyra år senare genomförde Sveriges Åkeriföretag en undersökning som visade att en tydlig majoritet av de svarande  chaufförerna vill ha fler rast- och uppställningsplatser. Mer än 50 procent uppger att de även vill se fler uppställningsplatser med kameraövervakning. 
Debattörerna hänvisar också till ytterligare en undersökning som genomfördes förra året på uppdrag av Näringsdepartementet.
Enligt Mikael Nilsson och Patrick Magnusson har ingenting hänt och nu brådskar åtgärder.
De skriver att Nationella transportsäkerhetsrådet, en plattform för bransch och myndigheter har bjudit in näringsdepartementet till samtal, men de har inte fått något svar.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.232