23948sdkhjf

Åkeriföretagen kräver säkrare rastplatser

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Långtradare står oskyddade även om de är lastade med farligt gods när föraren tar sin lagstadgade vila. Nu vill Sveriges Åkeriföretag ha en ändring – och det snabbt!


I en debattartikel i tidningen Dagens Samhälle efterlyser Mikael Nilsson, ordförande för Sveriges Åkeriföretag, och Patrick Magnusson,transport- och trafiksäkerhetsexpert, Sveriges Åkeriföretag en nationell strategi för att öka antalet säkra uppställningsplatser för lastbilar längs Sveriges vägar och definiera vad en sådan uppställningsplats ska uppfylla för krav.

De framhåller att de säkra uppställningsplatserna ska finnas vid alla strategiska knutpunkter för vägtransporter av farligt gods över hela landet.
I dag lägger regeringen och Trafikverket  över ansvaret för uppställningsplatserna på kommunerna, något som de två debattörerna anser orimligt.

Den första november 2012 gav försvarsdepartementet ett uppdrag till Transportstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)  ”att identifiera, analysera och föreslå åtgärder för att stärka och utveckla transportskyddet vid transport av farligt gods.”
I slutrapporten till regeringskansliet föreslogs ett antal åtgärder för att stärka transportskyddet. Bland annat att en studie bör genomföras för att titta på förutsättningarna för att uppgradera ett antal parkeringsplatser utefter huvudvägnätet.
Syftet med detta var att försvåra stöld av fordon och last.

Inget har hänt
Fyra år senare genomförde Sveriges Åkeriföretag en undersökning som visade att en tydlig majoritet av de svarande  chaufförerna vill ha fler rast- och uppställningsplatser. Mer än 50 procent uppger att de även vill se fler uppställningsplatser med kameraövervakning. 
Debattörerna hänvisar också till ytterligare en undersökning som genomfördes förra året på uppdrag av Näringsdepartementet.
Enligt Mikael Nilsson och Patrick Magnusson har ingenting hänt och nu brådskar åtgärder.
De skriver att Nationella transportsäkerhetsrådet, en plattform för bransch och myndigheter har bjudit in näringsdepartementet till samtal, men de har inte fått något svar.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Arkiv

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Bakslag för DSV:s Panalpinaköp

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11