23948sdkhjf

Örebro: Viktiga framtidssatningar saknas

Trafikverkets förslag på hur drygt 700 miljarder kronor ska användas för att förbättra infrastrukturen i Sverige fram till år 2029. har inte landat så väl i Örebroregionen.

– Mycket i förslaget är bra, inte minst fokus på ett ökat underhåll, men vi hade hoppats att de mest betydelsefulla investeringarna för svenska företag och jobben skulle finnas med i denna stora satsning. Tyvärr föreslår Trafikverket att den sista etappen av dubbelspår på järnvägen mellan Mjölby och Hallsberg senareläggs till efter 2026. Behoven är så stora att projektet borde byggas tidigare och absolut inte som nu föreslås försenas i många år. De skjuter också på arbetet med att bygga ut kapaciteten på Sveriges viktigaste godsbangård, den i Hallsberg, säger Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.

– Näringslivets transportråd och sju länen i Stockholm-Mälardalen är överens om att bygga färdigt dubbelspåret Hallsberg-Mjölby och därefter bygga ut godsbangården i Hallsberg är högprioriterat. Regeringen har dessutom i sitt direktiv tydligt sagt att mer gods ska flytta från lastbil till järnväg. Jag är därför oerhört besviken, säger Magnus Andersson (S), kommunstyrelsens ordförande i Hallsbergs kommun.

– Vi kommer inte ge oss. Regionen tillsammans med Hallsbergs kommun, våra grannlän och många andra kommer kämpa för att regeringen ska förstå vikten av att prioritera godstrafiken på järnvägen. Det handlar om jobben men inte minst om att minska klimatpåverkan från lastbilstrafiken, avslutar regionstyrelsens ordförande Andreas Svahn (S).

Trafikverket förslag skickas nu på remiss där kommuner, regioner och andra intressenter kommer lämna sina synpunkter. Därefter arbetar regeringen om förslaget och fattar beslut under våren.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063