Regeringen inför förenklingar för sjöfarten

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

På torsdagen beslutade regeringen om en lagrådsremiss i syfte att underlätta för sjöfartsnäringen.

- Regeringen vill utveckla den svenska sjöfarten, säger infrastrukturminister Anna Johansson. Det handlar både om jobben, transporteffektiviteten och klimatet. De regelförenklingar som nu föreslås i lagrådsremissen är ytterligare en bit i regeringens arbete för att främja sjöfarten.
I lagrådsremissen föreslås att registreringen av mindre skepp förenklas. Genom att storleksmåtten för indelningen av fartyg i skepp och båtar ändras så att fartyg bara kommer att räknas som skepp om deras skrovlängd är över 24 meter. I dag gäller att ett skepp ska ha en längd på minst 12 meter och en bredd på minst 4 meter. Detta innebär att pantsättningen av skepp genom pantbrev och inteckningar bara kommer gälla de lite större fartygen som fortfarande kommer att klassas som skepp. Detta underlättar ägande och användande av mindre fartyg i de maritima näringarna.
Registreringsskyldigheten för båtar utökas till att inte bara omfatta båtar som används i vissa yrkesmässiga syften utan även andra båtar, men då bara om skrovlängden är 15-24 meter.
Regeringen föreslår också att det införs en möjlighet till en villkorad tillfällig registrering i fartygsregistret för att underlätta överföringen av skepp som köpts i utlandet och ett utländskt fartygsregister kräver registrering i Sverige innan slutlig avregistrering kan ske i det gamla hemlandet. . Den otidsenliga rätten till särskiljande skeppsnamn avvecklas också eftersom skepp i dag identifieras genom sitt så kallade IMO-nummer från FN:s sjöfartsorganisation.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 februari 2018.
Att genomföra förenklingar för sjöfarten är en av flera aktiviteter som pågår i sjöfartsdelen av regeringens maritima strategi. Regeringen vill stärka den svenska sjöfartens konkurrenskraft och arbetar för en överflyttning av gods från väg till sjöfart. Tidigare har regeringen infört den så kallade tonnageskatt som innebär att svenska rederier nu har samma typ av beskattning som rederier i andra kustländer i EU. Regeringen har även gett myndigheten Trafikanalys i uppdrag att utreda ett svenskt så kallat ECO-bonussystem som skulle kunna främja överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Yilport köper nya kranar till Gävle hamn

Målet är att fördubbla kapaciteten.

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Seger för Transportföretagen i kampen om bibehållen tid för yrkesämnena.

DHL fyrdubblar sin kapacitet i Bryssel

Lyko satsar på automation i nytt centrallager

Hårvårds- och skönhetspecialisten Lyko siktar på lansering i Finland, nytt lager och stora investeringar i automation.

VTI undersöker svenska styrmedel

Sverige kan gå miste om tågmiljarder

Finland och de norrländska länen vill få EU-stöd för att bli en del av Trans-European Transport Networks-nätet (TEN-T). Men svenska regeringen tvekar – något som kan göra att EU gör andra prioriteringar.

Nyhetsbrev

Gå kostnadsfritt på CeMAT

Arkiv

Industrispåret från Norviks hamn byggs i år

1

Klart med nya E4 Kongberget–Gnarp

Nu blir sista delen av E4 mellan Stockholm och Sundsvall mötesseparerad.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

HVO 100 driver upp användningen av biobränslen

Biodrivmedlen ökade med 12 procent under 2017 och det är HVO som fortsätter att dominera marknaden.

Så ska E4 dras genom Örnsköldsvik

Nya E4 genom Örnsköldsvik ska leda trafiken ska bort från stadskärnan, enligt Trafikverkets förslag.

Jobb & Karriär
Ny på Dachser

Carl-Johan Westas tar över efter Peter Hut på Dachser i Göteborg.

Långsiktig satsning ger rekord i Norrköping

Högkonjunktur och tillväxt i regionen bidrar till Norrköpings hamns rekordnivåer.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Australiska pengar kan finansiera Inlandsbanan

Två finansieringslösningar för Inlandsbanan ska presenteras under året.

Klart för 74-tonsbilar i sommar

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Eslöv hett när truckbranschen expanderar

VS Truck köper upp Grönvalls truck och maskin i Eslöv. Nu planerar man för framtiden och fler jobbtillfällen.

Tält i hamnen för mellanlagring av skogsråvara

Helsingborgs hamn upprättar ett 2 000 kvadratmeter stort tält där gods från bland annat Södra, Elof Hansson och Billerud Korsnäs kommer att lagras.

Nytt samarbete ger smidig e-handel

Domen får Transportbranschen att andas ut

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen i en rättegång om kör- och vilotidsreglerna.

Tillväxten fortsätter för Trelleborgs hamn

Trafiken via Trelleborgs hamn slog nya rekord under 2017, lastbilar, trailers och personbilar slog tidigare nivåer och mer än en miljon enheter.

Acrinova köper fastighet i Ängelholm

Åkeri körde på fuldiesel – krävs på miljoner

Förlusttyngt år för Postnord

Jobb & Karriär
Stora projekt för Johan Bill

Bra sommarmöbler till nytt huvudlager

Bring öppnar sin nya terminal

Edmolift generalagent för Movexx

Trafikverket kan få tillbaka ansvaret för järnvägen

Jobb & Karriär
Bergman tar över

Postnord bygger ut lager med Bauhaus

Fler reklamerar paket

Cargo IT lanserar modul för aktiv förädling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136