23948sdkhjf

VTI studerar olyckor med elfordon

En ökande andel elfordon av olika slag är en del av trafiken idag. Tekniken innebär nya faktorer att ta hänsyn till vid en räddningsoperation, exempelvis hur man undviker risken för elchocker. Hur förberedda är räddningstjänst och kommuner om det händer en olycka.
I en artikel i European Transport Research Review presenterades nyligen en studie där forskare från VTI gjort djupintervjuer med räddningstjänsten och tjänstemän i tre kommuner i Sverige angående säkerhet vid olyckor med elfordon.
- Resultaten visar att räddningspersonalen har liten erfarenhet när det gäller olyckor med elfordon och att de lär sig efter hand som de stöter på problemen, säger Christina Stave, forskare på VTI.
Riskerna är inte klarlagda och det behövs mer kunskap om hur man ska identifiera ett fordon som drivs helt eller delvis av el. Det behövs också lättillgänglig kunskap om hur man kopplar bort elen i olika typer av fordon vid en olycka utan att riskera säkerheten, oavsett om fordonet brinner, har hamnat i vatten eller krockat.
- För att kunna utföra säkra räddningsoperationer med elfordon är det av största vikt att information om nya fordon och fordonstyper finns tillgänglig för räddningstjänsten, säger Christina Stave.
Nivån av kunskap varierade mellan de olika räddningskårerna. De svarande vara oklara över vem som har ansvaret för att sprida information om hur man handhar elfordon på ett säkert sätt.
Räddningstjänsten skulle behöva mer resurser för utbildning och träning för att hålla sig à jour med den tekniska utvecklingen och för att kunna vara proaktiva. Forskarna rekommenderar i artikeln att man på olika nivåer i samhället samarbetar för att ta ansvar för att introduktionen av elfordon blir säker och att säkerhetsinformation samlas in och sprids på ett systematiskt vis.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062