23948sdkhjf

Riksdagen röstade ja till utökat vägnät för 74 ton

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

På onsdagen röstade riksdagen ja till en ny bärighetsklass för 74 tons lastbilsekipage – BK 4.

Riksdagen antar regeringens lagförslag men med en annan motivering än den som finns i regeringens proposition för hur Trafikverket ska besluta om vilka vägar som lämpar sig för den nya viktklassen.
Regeringen ville kraftigt begränsa reformen och bara öppna cirka åtta procent av det statliga vägnätet. På initiativ av alliansen ger riksdagen nu tydligt andra direktiv till Trafikverket i det arbetet, där alla vägar med erforderlig bärighet ska med.
- Regeringens begränsade förslag till vägnät är bara en tummetott av en viktig reform och skulle inte ge några verkliga effekter, säger Jessica Rosencrantz, moderat riksdagsledamot och vice ordförande i riksdagens trafikutskott. Därför antar riksdagen nu lagen med en annan motivering än regeringens.
Riksdagen ändrar direktivet till Trafikverket för att öppna hela det statliga vägnätet med tillräcklig bärighet för de tyngre lastbilarna.
- Det är bra för svensk konkurrenskraft, svensk åkerinäring och för våra svenska företag att nu en majoritet i riksdagen har sett till att vi kan köra tyngre lastbilar på alla de vägar i Sverige som klarar detta, säger Sten Bergheden, moderat riksdagsledamot i trafikutskottet.
Skogsindustrierna välkomnar riksdagsbeslutet om 74 ton.
- Skogsindustrierna arbetar för effektivare och hållbara transporter, säger Karolina Boholm, transportdirektör i Skogsindustrierna. Genom beslutet att tillåta 74-tons lastbilar kommer vi att kunna lasta mer gods vid varje körning. Det leder till minskade utsläpp, färre tunga fordon på vägarna och högre trafiksäkerhet. Vi förutsätter nu naturligtvis att Trafikverket lyssnar på riksdagen i den här frågan och upplåter ett vägnät i överensstämmelse med deras uttalande och låter vägarnas bärighet vara avgörande för det vägnät som upplåts.
74-tons lastbilar är tyngre, men inte längre, än vanliga lastbilar och eftersom de är utrustade med fler hjulaxlar blir slitaget på vägen samma eller lägre än med vanliga lastbilar.
- Samtidigt välkomnar vi också att riksdagen uppmanar regeringen att se över hur även längre fordon i högre utsträckning ska kunna tillåtas på det svenska vägnätet, eftersom det skulle effektivisera våra transporter ytterligare, säger Karolina Boholm.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Nyhetsbrev

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Arkiv

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

Världens största reachstacker till dansk hamn

Ett danskt bolag har skapat ett monster som lyfter 152 ton. Den blir nu ett flexibelt alternativ till kranarna i hamnen.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115