Riksdagen röstade ja till utökat vägnät för 74 ton

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

På onsdagen röstade riksdagen ja till en ny bärighetsklass för 74 tons lastbilsekipage – BK 4.

Riksdagen antar regeringens lagförslag men med en annan motivering än den som finns i regeringens proposition för hur Trafikverket ska besluta om vilka vägar som lämpar sig för den nya viktklassen.
Regeringen ville kraftigt begränsa reformen och bara öppna cirka åtta procent av det statliga vägnätet. På initiativ av alliansen ger riksdagen nu tydligt andra direktiv till Trafikverket i det arbetet, där alla vägar med erforderlig bärighet ska med.
- Regeringens begränsade förslag till vägnät är bara en tummetott av en viktig reform och skulle inte ge några verkliga effekter, säger Jessica Rosencrantz, moderat riksdagsledamot och vice ordförande i riksdagens trafikutskott. Därför antar riksdagen nu lagen med en annan motivering än regeringens.
Riksdagen ändrar direktivet till Trafikverket för att öppna hela det statliga vägnätet med tillräcklig bärighet för de tyngre lastbilarna.
- Det är bra för svensk konkurrenskraft, svensk åkerinäring och för våra svenska företag att nu en majoritet i riksdagen har sett till att vi kan köra tyngre lastbilar på alla de vägar i Sverige som klarar detta, säger Sten Bergheden, moderat riksdagsledamot i trafikutskottet.
Skogsindustrierna välkomnar riksdagsbeslutet om 74 ton.
- Skogsindustrierna arbetar för effektivare och hållbara transporter, säger Karolina Boholm, transportdirektör i Skogsindustrierna. Genom beslutet att tillåta 74-tons lastbilar kommer vi att kunna lasta mer gods vid varje körning. Det leder till minskade utsläpp, färre tunga fordon på vägarna och högre trafiksäkerhet. Vi förutsätter nu naturligtvis att Trafikverket lyssnar på riksdagen i den här frågan och upplåter ett vägnät i överensstämmelse med deras uttalande och låter vägarnas bärighet vara avgörande för det vägnät som upplåts.
74-tons lastbilar är tyngre, men inte längre, än vanliga lastbilar och eftersom de är utrustade med fler hjulaxlar blir slitaget på vägen samma eller lägre än med vanliga lastbilar.
- Samtidigt välkomnar vi också att riksdagen uppmanar regeringen att se över hur även längre fordon i högre utsträckning ska kunna tillåtas på det svenska vägnätet, eftersom det skulle effektivisera våra transporter ytterligare, säger Karolina Boholm.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Eslöv hett när truckbranschen expanderar

VS Truck köper upp Grönvalls truck och maskin i Eslöv. Nu planerar man för framtiden och fler jobbtillfällen.

Tält i hamnen för mellanlagring av skogsråvara

Helsingborgs hamn upprättar ett 2 000 kvadratmeter stort tält där gods från bland annat Södra, Elof Hansson och Billerud Korsnäs kommer att lagras.

Nytt samarbete ger smidig e-handel

Domen får Transportbranschen att andas ut

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen i en rättegång om kör- och vilotidsreglerna.

Nyhetsbrev

Gå med Transportnet på CeMAT

Arkiv

Tillväxten fortsätter för Trelleborgs hamn

Trafiken via Trelleborgs hamn slog nya rekord under 2017, lastbilar, trailers och personbilar slog tidigare nivåer och mer än en miljon enheter.

Acrinova köper fastighet i Ängelholm

Vuxenutbildning för lastbilsförare

Enligt TYA kommer det att behövas cirka 50 000 nya lastbilsförare de närmaste tio åren. För att möta behovet satsar nu Skolverket på ett 30-tal kluster med sammanlagt 338 utbildningsplatser spridda över Sverige för vuxenutbildning av lastbilsförare.

Trafikverket öppnar för fyrfilig E4

En upprustning av E4 mellan Söderhamn och Gävle är nödvändigt. Det är dock ingen billig historia.

Starkt år för svenska truckmarknaden

Försäljningen ökade med 26 procent.

Jobb & Karriär
Han blir e-handelschef på DHL Express

Green cargo tuffar på

Det går allt bättre för Green cargo, som ökar omsättningen och förbättrar resultatet för 2017. Men orosmoln finns i Norge.

Här är årets finalister i Postnord logistics award

Företagssamverkan för hållbar logistik

Örebro universitet inrättar ett nytt forskningscenter för hållbar logistik.

Åkeri körde på fuldiesel – krävs på miljoner

Förlusttyngt år för Postnord

Jobb & Karriär
Stora projekt för Johan Bill

Så ska höghastighetsjärnvägen finansieras

Staten ska stå för lejonparten av kostnaden för höghastighetsjärnvägen men i de avtal som tecknats med berörda kommuner och regionala parter tar dessa på sig att vara med och betala.

Linde lanserar nytt

Linde material handling lanserar nya låglyftare och staplare för sittande förare.

Nya paketavgifter kan dröja

Även Ystads hamn slår rekord

Tillsammans med flera andra svenska hamnar i Östersjön ökade Ystads hamn sina godsvolymer under 2017.

Stora vinster med nya kombiterminalen i Göteborgs hamn

100 lastbilar om dagen försvinner från centrala staden.

Bra sommarmöbler till nytt huvudlager

Bring öppnar sin nya terminal

Edmolift generalagent för Movexx

Trafikverket kan få tillbaka ansvaret för järnvägen

Jobb & Karriär
Bergman tar över

Postnord bygger ut lager med Bauhaus

Fler reklamerar paket

Cargo IT lanserar modul för aktiv förädling

De ska leverera biobränsle till norden

Jobb & Karriär
Världens största fraktbolag får ny chef

Två nya kranar ska få godshanteringen i Malmö att gå som på räls

Bring köper Teslas elbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133