23948sdkhjf

Riksdagen röstade ja till utökat vägnät för 74 ton

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

På onsdagen röstade riksdagen ja till en ny bärighetsklass för 74 tons lastbilsekipage – BK 4.

Riksdagen antar regeringens lagförslag men med en annan motivering än den som finns i regeringens proposition för hur Trafikverket ska besluta om vilka vägar som lämpar sig för den nya viktklassen.
Regeringen ville kraftigt begränsa reformen och bara öppna cirka åtta procent av det statliga vägnätet. På initiativ av alliansen ger riksdagen nu tydligt andra direktiv till Trafikverket i det arbetet, där alla vägar med erforderlig bärighet ska med.
- Regeringens begränsade förslag till vägnät är bara en tummetott av en viktig reform och skulle inte ge några verkliga effekter, säger Jessica Rosencrantz, moderat riksdagsledamot och vice ordförande i riksdagens trafikutskott. Därför antar riksdagen nu lagen med en annan motivering än regeringens.
Riksdagen ändrar direktivet till Trafikverket för att öppna hela det statliga vägnätet med tillräcklig bärighet för de tyngre lastbilarna.
- Det är bra för svensk konkurrenskraft, svensk åkerinäring och för våra svenska företag att nu en majoritet i riksdagen har sett till att vi kan köra tyngre lastbilar på alla de vägar i Sverige som klarar detta, säger Sten Bergheden, moderat riksdagsledamot i trafikutskottet.
Skogsindustrierna välkomnar riksdagsbeslutet om 74 ton.
- Skogsindustrierna arbetar för effektivare och hållbara transporter, säger Karolina Boholm, transportdirektör i Skogsindustrierna. Genom beslutet att tillåta 74-tons lastbilar kommer vi att kunna lasta mer gods vid varje körning. Det leder till minskade utsläpp, färre tunga fordon på vägarna och högre trafiksäkerhet. Vi förutsätter nu naturligtvis att Trafikverket lyssnar på riksdagen i den här frågan och upplåter ett vägnät i överensstämmelse med deras uttalande och låter vägarnas bärighet vara avgörande för det vägnät som upplåts.
74-tons lastbilar är tyngre, men inte längre, än vanliga lastbilar och eftersom de är utrustade med fler hjulaxlar blir slitaget på vägen samma eller lägre än med vanliga lastbilar.
- Samtidigt välkomnar vi också att riksdagen uppmanar regeringen att se över hur även längre fordon i högre utsträckning ska kunna tillåtas på det svenska vägnätet, eftersom det skulle effektivisera våra transporter ytterligare, säger Karolina Boholm.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157