7 procent godsökning i Norrköpings hamn

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Under 2016 ökade godsmängderna över Norrköpings kajer med 7 procent jämfört med 2015. Norrköpings hamn känner därmed av goda vindar i utrikeshandeln och trafiken. Man märker av det genom en stabil utveckling inom flera av de godsslag som hanteras i hamnen.

Under 2016 ökade godsmängderna över Norrköpings kajer med 7 procent jämfört med 2015. En god tillväxt vid en jämförelse med landets totala hamnvolymer, där ökningen var relativt marginell. Särskilt syns framgången inom containerhanteringen, där Norrköpings hamn ökade med hela 60 procent under 2016, och med en oförminskad tillväxttakt under det här årets första månader.
- Tillväxten är resultatet av en långsiktig containersatsning som gynnat både import- och exportföretagen i vår region, säger Norrköpings Hamns vd Patrik Åman. Vi har också fått flera etableringar och investeringar i Norrköping som skapar nya godsvolymer. Detta stärker hamnens attraktionskraft, och under senaste åren har trafikutbudet ökat.
Den markanta ökningen av containers på kort tid har givetvis också inneburit att delar av verksamheten i hamnen har påverkats. Under inledningen av året har bolaget därför stärkt kapaciteten med nyrekryteringar och investeringar i en utökad maskinpark, för att stå rustade för den fortsatta volymtillväxten.
De stora containerrederierna satsar på ökad trafik i det växande östersjöområdet. Där ligger Norrköping väl till, som ett starkt hamn- och logistikläge med kapacitet att ta emot stora fartyg, och flera av de ledande containerrederierna trafikerar nu hamnen.
- Vi har en bra balans mellan import och export, säger Patrik Åman. Det gynnar containerrederierna som kan gå välfyllda i båda riktningarna. När rederierna satsar här, så växer vårt upptagningsområde, samtidigt som vi kan erbjuda en effektiv containerhamn med stor kapacitet och flexibilitet.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Eslöv hett när truckbranschen expanderar

VS Truck köper upp Grönvalls truck och maskin i Eslöv. Nu planerar man för framtiden och fler jobbtillfällen.

Tält i hamnen för mellanlagring av skogsråvara

Helsingborgs hamn upprättar ett 2 000 kvadratmeter stort tält där gods från bland annat Södra, Elof Hansson och Billerud Korsnäs kommer att lagras.

Nytt samarbete ger smidig e-handel

Domen får Transportbranschen att andas ut

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen i en rättegång om kör- och vilotidsreglerna.

Nyhetsbrev

Gå med Transportnet på CeMAT

Arkiv

Tillväxten fortsätter för Trelleborgs hamn

Trafiken via Trelleborgs hamn slog nya rekord under 2017, lastbilar, trailers och personbilar slog tidigare nivåer och mer än en miljon enheter.

Acrinova köper fastighet i Ängelholm

Vuxenutbildning för lastbilsförare

Enligt TYA kommer det att behövas cirka 50 000 nya lastbilsförare de närmaste tio åren. För att möta behovet satsar nu Skolverket på ett 30-tal kluster med sammanlagt 338 utbildningsplatser spridda över Sverige för vuxenutbildning av lastbilsförare.

Trafikverket öppnar för fyrfilig E4

En upprustning av E4 mellan Söderhamn och Gävle är nödvändigt. Det är dock ingen billig historia.

Starkt år för svenska truckmarknaden

Försäljningen ökade med 26 procent.

Jobb & Karriär
Han blir e-handelschef på DHL Express

Green cargo tuffar på

Det går allt bättre för Green cargo, som ökar omsättningen och förbättrar resultatet för 2017. Men orosmoln finns i Norge.

Här är årets finalister i Postnord logistics award

Företagssamverkan för hållbar logistik

Örebro universitet inrättar ett nytt forskningscenter för hållbar logistik.

Åkeri körde på fuldiesel – krävs på miljoner

Förlusttyngt år för Postnord

Jobb & Karriär
Stora projekt för Johan Bill

Så ska höghastighetsjärnvägen finansieras

Staten ska stå för lejonparten av kostnaden för höghastighetsjärnvägen men i de avtal som tecknats med berörda kommuner och regionala parter tar dessa på sig att vara med och betala.

Linde lanserar nytt

Linde material handling lanserar nya låglyftare och staplare för sittande förare.

Nya paketavgifter kan dröja

Även Ystads hamn slår rekord

Tillsammans med flera andra svenska hamnar i Östersjön ökade Ystads hamn sina godsvolymer under 2017.

Stora vinster med nya kombiterminalen i Göteborgs hamn

100 lastbilar om dagen försvinner från centrala staden.

Bra sommarmöbler till nytt huvudlager

Bring öppnar sin nya terminal

Edmolift generalagent för Movexx

Trafikverket kan få tillbaka ansvaret för järnvägen

Jobb & Karriär
Bergman tar över

Postnord bygger ut lager med Bauhaus

Fler reklamerar paket

Cargo IT lanserar modul för aktiv förädling

De ska leverera biobränsle till norden

Jobb & Karriär
Världens största fraktbolag får ny chef

Två nya kranar ska få godshanteringen i Malmö att gå som på räls

Bring köper Teslas elbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134