23948sdkhjf

Malmporten får klartecken av Mark- och miljödomstolen

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Mark- och miljödomstolen tillstyrker farledsprojektet Malmporten i Luleå. Våren 2018 tar regeringen ställning till vilka objekt som ska finnas med i den Nationella planen för transportsystemet 2018-2029 – ett av dem är Malmporten.

Sjöfartsverket vill bredda och fördjupa farleden in till Luleå medan Luleå hamn i sin tur vill bygga en ny djuphamn med tre permanenta kajer. Både farled och djuphamn dimensioneras för Östersjömax, 15 meters djup. Om regeringen ger klartecken väntas arbetet kunna starta om något år. Totalkostnaden beräknas till cirka 3 miljarder kronor.
- Domen är viktig och innebär att vi kan inleda planeringen för genomförandet, säger Tage Edvardsson, projektledare i Malmporten.
Förhandlingen ägde rum i Luleå i slutet av förra året. Utifrån tidigare inlämnade ansökningar och Miljökonsekvensbeskrivningar, MKB, argumenterade Sjöfartsverket och Luleå hamn då för att de delvis förorenade muddermassorna om cirka 500 000 kubikmeter kunde läggas i djuphålan efter Stålverk 80-projektet. Övertäckning skulle ske med rena muddermassor vilket är absolut bäst för miljön. Totalt handlar det om upp emot 22 miljoner kubikmeter som ska muddras.
Mark och miljödomstolen godkänner miljökonsekvensbeskrivningarna för Sjöfartsverket respektive Luleå hamn. Sjöfartsverket får rätt att muddra, borra och spränga inom aktuella områden. De delvis förorenad massorna får också dumpas i den föreslagna djuphålan, dock med sänkt föroreningshalt gentemot ansökan. Domstolen tillstyrker också Luleå hamns ansökan om att få anlägga en ny djuphamn samt öka den årliga godsvolymen jämfört med dagens tillstånd. Domen kan överklagas till och med den 9 maj 2017.
Malmporten innebär bland annat att större fartyg kan anlöpa vilket leder till lägre bränsleförbrukning och mindre utsläpp från fartygen med 40 procent, medan konkurrenssituationen förbättras för näringslivet. Luleå är också strategiskt prioriterad hamn av EU eftersom 90 procent av unionens järnmalm kommer från malmfälten.
- Djupare och bredare farled in till Luleå innebär effektivare transporter med fartyg men också mindre miljöpåverkan, säger Birgitta Ahlqvist, ordförande i Luleå Hamn.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111