23948sdkhjf

Ostkusthamnar tycker till om 74-tons lastbilsekipage

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Ostkusthamnar i samverkan är positiva till ambitionen om att tillåta 74-tons lastbilar. Enligt dem är det dock olyckligt om lastbilarna skulle tillåtas även där sjöfart och järnväg är ett alternativ.

På torsdag ska riksdagen besluta om införandet av en ny bärighetsklass på våra vägar, BK4, som ska möjliggöra tyngre fordon än vad som är tillåtet i dag. Trafikutskottet föreslår att riksdagen röstar ja till regeringens förslag att höja den tillåtna vikten för lastbilar på vägnätet från 64 till 74 ton. Dock ställer sig Trafikutskottet emot regeringens förslag att lastbilarna bara ska tillåtas på vägar där godstransport via järnväg och sjöfart inte är möjlig.
Genom att tillåta tyngre lastbilar kan mängden gods per lastbil öka vilket innebär färre lastbilar på vägarna. Regeringen föreslog öppning för högre viktklass i propositionen Godstrafikfrågor i februari i år. Dock var regeringen tydlig med att Sverige, i enlighet med EU:s HCT-direktiv, måste arbeta för att flytta över gods från lastbil till järnväg och sjöfart. Därför föreslogs att de tyngre lastbilarna inte skulle tillåtas på sträckor där järnväg och sjöfart fanns som alternativ.
Ostkusthamnar i samverkan är positiva till ambitionen om att tillåta 74-tons lastbilar. Det är viktigt för Sveriges näringsliv, industri och miljö att lastbilar tillåts ta större godsmängder där sjöfart och järnväg inte finns tillgängligt. Det är dock olyckligt om lastbilarna skulle tillåtas även där sjöfart och järnväg är ett alternativ. Vid ett sådant beslut finns risk för att överflyttning till sjöfart och järnväg inte sker, utan att antalet lastbilar på landets vägar bara ökar.
Sveriges godstransporter beräknas öka med 50 procent fram till år 2030, vilket enligt Ostkusthamnar i samverkan kräver nya idéer från politiken. Om lastbilarna ges ökade möjligheter, utan att villkoras, kommer ökning att fortsätta. Ostkusthamnar i samverkan hoppas att riksdagen inser att den kapacitet som finns måste tillvaratas och få till en överflyttning av gods från lastbil till sjöfart och järnväg. Att inte styra gods från vägar har varken Sveriges plånbok, miljö eller klimat råd med.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

De kan få Hållbarhetspriset

Nu presenterar Transportföretagen de tre företag som nominerats till årets Hållbarhetspris.

Jobb & Karriär
Allan Wolter stannar på sin post

Fortsätter som permanent chef för Sverigekontoret.

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

De bygger megaanläggning för logistik

Viared utanför Borås får ett rejält tillskott av logistikyta när den 83 000 kvadratmeter stora terminalen står klar.

Första månaden med eldrift på Jutlandica

Stena Jutlandica ska gå på el mellan Danmark och Sverige. Nu har man kört en månad i skarpt läge.

Apotea inför avgaskrav för fraktbolagen

Nyhetsbrev

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Arkiv

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Multidocker tar in nytt kapital 

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18