Ostkusthamnar tycker till om 74-tons lastbilsekipage

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Ostkusthamnar i samverkan är positiva till ambitionen om att tillåta 74-tons lastbilar. Enligt dem är det dock olyckligt om lastbilarna skulle tillåtas även där sjöfart och järnväg är ett alternativ.

På torsdag ska riksdagen besluta om införandet av en ny bärighetsklass på våra vägar, BK4, som ska möjliggöra tyngre fordon än vad som är tillåtet i dag. Trafikutskottet föreslår att riksdagen röstar ja till regeringens förslag att höja den tillåtna vikten för lastbilar på vägnätet från 64 till 74 ton. Dock ställer sig Trafikutskottet emot regeringens förslag att lastbilarna bara ska tillåtas på vägar där godstransport via järnväg och sjöfart inte är möjlig.
Genom att tillåta tyngre lastbilar kan mängden gods per lastbil öka vilket innebär färre lastbilar på vägarna. Regeringen föreslog öppning för högre viktklass i propositionen Godstrafikfrågor i februari i år. Dock var regeringen tydlig med att Sverige, i enlighet med EU:s HCT-direktiv, måste arbeta för att flytta över gods från lastbil till järnväg och sjöfart. Därför föreslogs att de tyngre lastbilarna inte skulle tillåtas på sträckor där järnväg och sjöfart fanns som alternativ.
Ostkusthamnar i samverkan är positiva till ambitionen om att tillåta 74-tons lastbilar. Det är viktigt för Sveriges näringsliv, industri och miljö att lastbilar tillåts ta större godsmängder där sjöfart och järnväg inte finns tillgängligt. Det är dock olyckligt om lastbilarna skulle tillåtas även där sjöfart och järnväg är ett alternativ. Vid ett sådant beslut finns risk för att överflyttning till sjöfart och järnväg inte sker, utan att antalet lastbilar på landets vägar bara ökar.
Sveriges godstransporter beräknas öka med 50 procent fram till år 2030, vilket enligt Ostkusthamnar i samverkan kräver nya idéer från politiken. Om lastbilarna ges ökade möjligheter, utan att villkoras, kommer ökning att fortsätta. Ostkusthamnar i samverkan hoppas att riksdagen inser att den kapacitet som finns måste tillvaratas och få till en överflyttning av gods från lastbil till sjöfart och järnväg. Att inte styra gods från vägar har varken Sveriges plånbok, miljö eller klimat råd med.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Malmö invigde kombiterminalens nya kranar

De är ett nytt landmärke i Malmö, med sina 19 meter. Men kranarna på kombiterminalen kan mycket mer än så.

Postnord levererar till bilen

I ett gemensamt projekt lämnar Postnord reservdelar direkt till bilen åt Electrolux tekniker.

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Plus

”Vi måste våga ta ett nationellt grepp om transportflödena”

En tredjedel av svensk utrikeshandel passerar genom Göteborgs hamn. Transportnet bestämde sig för att ta tempen på hamnens och Sveriges utsikter inför framtiden. Vi har pratat med vd Magnus Kårestedt.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Nyhetsbrev

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

Arkiv

Sekab i centrum när EU satsar på bioflygbränsle

EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram biobränsle från skogsråvara.

Bockasjö expanderar och satsar i Eskilstuna

Eskilstuna kommun har tecknat ett optionsavtal med Bockasjö på mark i Eskilstuna logistikpark.

Forskarfabriken väljer Onepartnergroup

Svenska handelsflottan minst någonsin

Logiwaste löser avfalls- och tvätthanteringen på Nya Karolinska

På Nya Karolinska är modern teknologi ett signum. Inte minst när det gäller avfalls- och tvätthantering.

PoG Woody har invigt sitt nya centrallager

Lastbilstrafiken ökar mest i Västra Götaland

Best levererar för Plantagens nya e-handel

Efterfrågan på onlineköp av växter ökar. Nu startar Plantagen upp e-handel, med Best transport som leverantör.

Freja visar goda resultat

Det är en nöjd koncernledning som presenterar Frejas siffror för 2017. Men Sverige förväntas ge bättre resultat.

Jobb & Karriär
Han blir ny vd hos Scanlog

Styrelsen i Scandinavian logistics partners, Scanlog, har utsett Mattias Ljungberg till ny verkställande direktör.

Postnord och Jetshop i samarbete

VTD tar hem upphandling för 100 miljoner

Logicenters bygger nytt utanför Köpenhamn

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Debatt
Nu inleder vi dialog om kompetens-försörjningen

Transportföretagen söker konstruktiva samtal, skriver Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Finalisterna utsedda till Stora åkeripriset

BCA säkrar fordonsköpares transporter till och från Sverige

Frakthistoriska fartyg får bidrag

Linde lanserar lätta truckar

Packbud når volym och söker nytt kapital

7-eleven och Pressbyrån i avtal med Postnord

Ny tågpendel till Tjeckien

Jobb & Karriär
Jan Ronnehed till Norrvidinge

TIP Trailer sålt till kapitalfond

OCS bygger webbresurs för framtidens industri

Sour industry väljer Onepartnergroup logistics

APM långsamt på väg tillbaka

Euroflorist väljer Airmee

Traigo80 är Toyotas nya 6-8-tonnare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13