23948sdkhjf

Ostkusthamnar tycker till om 74-tons lastbilsekipage

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Ostkusthamnar i samverkan är positiva till ambitionen om att tillåta 74-tons lastbilar. Enligt dem är det dock olyckligt om lastbilarna skulle tillåtas även där sjöfart och järnväg är ett alternativ.

På torsdag ska riksdagen besluta om införandet av en ny bärighetsklass på våra vägar, BK4, som ska möjliggöra tyngre fordon än vad som är tillåtet i dag. Trafikutskottet föreslår att riksdagen röstar ja till regeringens förslag att höja den tillåtna vikten för lastbilar på vägnätet från 64 till 74 ton. Dock ställer sig Trafikutskottet emot regeringens förslag att lastbilarna bara ska tillåtas på vägar där godstransport via järnväg och sjöfart inte är möjlig.
Genom att tillåta tyngre lastbilar kan mängden gods per lastbil öka vilket innebär färre lastbilar på vägarna. Regeringen föreslog öppning för högre viktklass i propositionen Godstrafikfrågor i februari i år. Dock var regeringen tydlig med att Sverige, i enlighet med EU:s HCT-direktiv, måste arbeta för att flytta över gods från lastbil till järnväg och sjöfart. Därför föreslogs att de tyngre lastbilarna inte skulle tillåtas på sträckor där järnväg och sjöfart fanns som alternativ.
Ostkusthamnar i samverkan är positiva till ambitionen om att tillåta 74-tons lastbilar. Det är viktigt för Sveriges näringsliv, industri och miljö att lastbilar tillåts ta större godsmängder där sjöfart och järnväg inte finns tillgängligt. Det är dock olyckligt om lastbilarna skulle tillåtas även där sjöfart och järnväg är ett alternativ. Vid ett sådant beslut finns risk för att överflyttning till sjöfart och järnväg inte sker, utan att antalet lastbilar på landets vägar bara ökar.
Sveriges godstransporter beräknas öka med 50 procent fram till år 2030, vilket enligt Ostkusthamnar i samverkan kräver nya idéer från politiken. Om lastbilarna ges ökade möjligheter, utan att villkoras, kommer ökning att fortsätta. Ostkusthamnar i samverkan hoppas att riksdagen inser att den kapacitet som finns måste tillvaratas och få till en överflyttning av gods från lastbil till sjöfart och järnväg. Att inte styra gods från vägar har varken Sveriges plånbok, miljö eller klimat råd med.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108