Anders Åkesson kommenterar 74-tons lastbilsekipage

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

På torsdag ska riksdagens trafikutskott besluta om införande av 74-tons lastbilsekipage. Centerpartiet framhåller att förslaget ska leda till utsläppsminskningar, men att en nysläppt rapport från Skogforsk visar att regeringens begränsningar på vägnät till fem begränsade områden kommer att ta bort den effekten.

- Ofattbart att Socialdemokraterna låter Miljöpartiet driva igenom detta trots påpekad och påvisad fakta om att klimatnyttan försvinner med regeringens förslag, säger Anders Åkesson, centerpartistisk riksdagsledamot i trafikutskott och infrastrukturpolitisk talesperson i Centerpartiet. Vi vill istället öppna upp hela vägnätet för 74-tonslastbilarna och låta vägarnas bärighet avgöra framkomligheten – för att få en maximal miljövinning.
Centerpartiet har länge förordat 74-tonlastbilar. Det finns stora miljö- och samhällsnyttor att tillvarata genom att möjliggöra transport av tyngre, längre och mer transporteffektiva fordon på det svenska väg- och järnvägsnätet.
- Dessa nyttor spiller över för företagen genom transporteffektivitet och lägre transportkostnader för företaget, säger Anders Åkesson. Men det mest positiva är miljöeffekten, där vi kan se minskade utsläpp med 74-tonlastbilar. Därför är det olyckligt och fullständigt obegripligt att regeringen vill begränsa var dessa lastbilar får köra.
En ny utredning från Skogforsk visar att regeringens begränsning på vägnät för 74-tonlastbilar får direkta konsekvenser.
- Vi får nu uppbackning av en tung rapport om att regeringens förslag inte håller måttet, säger Anders Åkesson. Ett begränsat vägnät enligt underlagsrapporten begränsar möjligheten att få full nytta av 74 ton. Det här kommer vi självklart påpeka på utskottet på torsdag och driva igenom vårt förslag istället. Det skulle leda till högre klimatnytta.
Trafikutskottet planerar komma med ett tillkännagivande där de kommer gå en annan väg än regeringen.
- Vi kommer helt enkelt att köra över regeringen i denna fråga, säger Anders Åkesson. Istället för deras avsnörpta geografi säger vi att det är vägarnas bärförmåga som ska avgöra vart och i vilken takt hela vägnätet öppnas upp för tyngre fordon. Där har vi både branschen och forskningen som stödjer oss.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Gå kostnadsfritt på CeMAT

Industrispåret från Norviks hamn byggs i år

Klart med nya E4 Kongberget–Gnarp

Nu blir sista delen av E4 mellan Stockholm och Sundsvall mötesseparerad.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

HVO 100 driver upp användningen av biobränslen

Biodrivmedlen ökade med 12 procent under 2017 och det är HVO som fortsätter att dominera marknaden.

Så ska E4 dras genom Örnsköldsvik

Nya E4 genom Örnsköldsvik ska leda trafiken ska bort från stadskärnan, enligt Trafikverkets förslag.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Ny på Dachser

Carl-Johan Westas tar över efter Peter Hut på Dachser i Göteborg.

Arkiv

Långsiktig satsning ger rekord i Norrköping

Högkonjunktur och tillväxt i regionen bidrar till Norrköpings hamns rekordnivåer.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Australiska pengar kan finansiera Inlandsbanan

Två finansieringslösningar för Inlandsbanan ska presenteras under året.

Klart för 74-tonsbilar i sommar

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Eslöv hett när truckbranschen expanderar

VS Truck köper upp Grönvalls truck och maskin i Eslöv. Nu planerar man för framtiden och fler jobbtillfällen.

Tält i hamnen för mellanlagring av skogsråvara

Helsingborgs hamn upprättar ett 2 000 kvadratmeter stort tält där gods från bland annat Södra, Elof Hansson och Billerud Korsnäs kommer att lagras.

Nytt samarbete ger smidig e-handel

Domen får Transportbranschen att andas ut

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen i en rättegång om kör- och vilotidsreglerna.

Tillväxten fortsätter för Trelleborgs hamn

Trafiken via Trelleborgs hamn slog nya rekord under 2017, lastbilar, trailers och personbilar slog tidigare nivåer och mer än en miljon enheter.

Acrinova köper fastighet i Ängelholm

Vuxenutbildning för lastbilsförare

Enligt TYA kommer det att behövas cirka 50 000 nya lastbilsförare de närmaste tio åren. För att möta behovet satsar nu Skolverket på ett 30-tal kluster med sammanlagt 338 utbildningsplatser spridda över Sverige för vuxenutbildning av lastbilsförare.

Trafikverket öppnar för fyrfilig E4

En upprustning av E4 mellan Söderhamn och Gävle är nödvändigt. Det är dock ingen billig historia.

Starkt år för svenska truckmarknaden

Försäljningen ökade med 26 procent.

Jobb & Karriär
Han blir e-handelschef på DHL Express

Green cargo tuffar på

Det går allt bättre för Green cargo, som ökar omsättningen och förbättrar resultatet för 2017. Men orosmoln finns i Norge.

Åkeri körde på fuldiesel – krävs på miljoner

Förlusttyngt år för Postnord

Jobb & Karriär
Stora projekt för Johan Bill

Bra sommarmöbler till nytt huvudlager

Bring öppnar sin nya terminal

Edmolift generalagent för Movexx

Trafikverket kan få tillbaka ansvaret för järnvägen

Jobb & Karriär
Bergman tar över

Postnord bygger ut lager med Bauhaus

Fler reklamerar paket

Cargo IT lanserar modul för aktiv förädling

De ska leverera biobränsle till norden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175