Anders Åkesson kommenterar 74-tons lastbilsekipage

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

På torsdag ska riksdagens trafikutskott besluta om införande av 74-tons lastbilsekipage. Centerpartiet framhåller att förslaget ska leda till utsläppsminskningar, men att en nysläppt rapport från Skogforsk visar att regeringens begränsningar på vägnät till fem begränsade områden kommer att ta bort den effekten.

- Ofattbart att Socialdemokraterna låter Miljöpartiet driva igenom detta trots påpekad och påvisad fakta om att klimatnyttan försvinner med regeringens förslag, säger Anders Åkesson, centerpartistisk riksdagsledamot i trafikutskott och infrastrukturpolitisk talesperson i Centerpartiet. Vi vill istället öppna upp hela vägnätet för 74-tonslastbilarna och låta vägarnas bärighet avgöra framkomligheten – för att få en maximal miljövinning.
Centerpartiet har länge förordat 74-tonlastbilar. Det finns stora miljö- och samhällsnyttor att tillvarata genom att möjliggöra transport av tyngre, längre och mer transporteffektiva fordon på det svenska väg- och järnvägsnätet.
- Dessa nyttor spiller över för företagen genom transporteffektivitet och lägre transportkostnader för företaget, säger Anders Åkesson. Men det mest positiva är miljöeffekten, där vi kan se minskade utsläpp med 74-tonlastbilar. Därför är det olyckligt och fullständigt obegripligt att regeringen vill begränsa var dessa lastbilar får köra.
En ny utredning från Skogforsk visar att regeringens begränsning på vägnät för 74-tonlastbilar får direkta konsekvenser.
- Vi får nu uppbackning av en tung rapport om att regeringens förslag inte håller måttet, säger Anders Åkesson. Ett begränsat vägnät enligt underlagsrapporten begränsar möjligheten att få full nytta av 74 ton. Det här kommer vi självklart påpeka på utskottet på torsdag och driva igenom vårt förslag istället. Det skulle leda till högre klimatnytta.
Trafikutskottet planerar komma med ett tillkännagivande där de kommer gå en annan väg än regeringen.
- Vi kommer helt enkelt att köra över regeringen i denna fråga, säger Anders Åkesson. Istället för deras avsnörpta geografi säger vi att det är vägarnas bärförmåga som ska avgöra vart och i vilken takt hela vägnätet öppnas upp för tyngre fordon. Där har vi både branschen och forskningen som stödjer oss.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bosch ska elektrifiera budbilarna

Regeringen utreder järnvägsunderhållet

Vill föra över verksamheten från Infranord till Trafikverket.

“Vi är stolta över vår relation”

Svenska Handheld förlänger storkontrakt med världens största paketleverantör.

Jobb & Karriär
Transportstyrelsen får överdirektör

– Nu stärker vi myndighetens ledning, säger Tomas Eneroth.

Norskt samarbete bygger elektriskt och självkörande containerfartyg 

Yara automatiserar sina transporter mellan fabriken och hamnarna i Brevik och Larvik.

Logistic contractor bygger för Ebrex och Ford

Nyhetsbrev

Lastbilstrafiken över Öresundsbron ökar

Frakttrafiken ökade med 3,6 procent under första halvåret 2018.

Arkiv

Självkörande Mercedeslastbil till Elmia

Daimlers innovationslab tar med sig sin Arocs för att visa och diskutera självkörande fordon med svenska företag.

Jobb & Karriär
Han blir vd på Lindholmen 

Tord Hermansson tar över på Lindholmen science park.

Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

Vd:n: "Det är förstås glädjande att mark- och miljödomstolens granskning har ett positivt utfall"

Klart med Postnords nya ordförande

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138