23948sdkhjf

Anders Åkesson kommenterar 74-tons lastbilsekipage

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

På torsdag ska riksdagens trafikutskott besluta om införande av 74-tons lastbilsekipage. Centerpartiet framhåller att förslaget ska leda till utsläppsminskningar, men att en nysläppt rapport från Skogforsk visar att regeringens begränsningar på vägnät till fem begränsade områden kommer att ta bort den effekten.

- Ofattbart att Socialdemokraterna låter Miljöpartiet driva igenom detta trots påpekad och påvisad fakta om att klimatnyttan försvinner med regeringens förslag, säger Anders Åkesson, centerpartistisk riksdagsledamot i trafikutskott och infrastrukturpolitisk talesperson i Centerpartiet. Vi vill istället öppna upp hela vägnätet för 74-tonslastbilarna och låta vägarnas bärighet avgöra framkomligheten – för att få en maximal miljövinning.
Centerpartiet har länge förordat 74-tonlastbilar. Det finns stora miljö- och samhällsnyttor att tillvarata genom att möjliggöra transport av tyngre, längre och mer transporteffektiva fordon på det svenska väg- och järnvägsnätet.
- Dessa nyttor spiller över för företagen genom transporteffektivitet och lägre transportkostnader för företaget, säger Anders Åkesson. Men det mest positiva är miljöeffekten, där vi kan se minskade utsläpp med 74-tonlastbilar. Därför är det olyckligt och fullständigt obegripligt att regeringen vill begränsa var dessa lastbilar får köra.
En ny utredning från Skogforsk visar att regeringens begränsning på vägnät för 74-tonlastbilar får direkta konsekvenser.
- Vi får nu uppbackning av en tung rapport om att regeringens förslag inte håller måttet, säger Anders Åkesson. Ett begränsat vägnät enligt underlagsrapporten begränsar möjligheten att få full nytta av 74 ton. Det här kommer vi självklart påpeka på utskottet på torsdag och driva igenom vårt förslag istället. Det skulle leda till högre klimatnytta.
Trafikutskottet planerar komma med ett tillkännagivande där de kommer gå en annan väg än regeringen.
- Vi kommer helt enkelt att köra över regeringen i denna fråga, säger Anders Åkesson. Istället för deras avsnörpta geografi säger vi att det är vägarnas bärförmåga som ska avgöra vart och i vilken takt hela vägnätet öppnas upp för tyngre fordon. Där har vi både branschen och forskningen som stödjer oss.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Cramo förbättrar logistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Arkiv

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

”Den mest effektiva logistikanläggningen i Norden”

Nowaste bygger för omnikanal och e-handel. 

Jobb & Karriär
DHL-vd till Green cargo 

Efter åtta år som vd för DHL Express ska han nu lyfta tågbolaget.

Intervju
”Nu är tiden mogen för en expansion”

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Så vill Still och Jobsafe revolutionera truckutbildningen

Webbverktyg och praktikprov ute på arbetsplatserna ska göra det enklare och effektivare för både truckförare och arbetsgivare.

Nu går Einride in i skarpt läge

Schenker och Einride startar installationen av T-poden – ska köras i Jönköping.

Postnords jury är redo för din nominering

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14