Anders Åkesson kommenterar 74-tons lastbilsekipage

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

På torsdag ska riksdagens trafikutskott besluta om införande av 74-tons lastbilsekipage. Centerpartiet framhåller att förslaget ska leda till utsläppsminskningar, men att en nysläppt rapport från Skogforsk visar att regeringens begränsningar på vägnät till fem begränsade områden kommer att ta bort den effekten.

- Ofattbart att Socialdemokraterna låter Miljöpartiet driva igenom detta trots påpekad och påvisad fakta om att klimatnyttan försvinner med regeringens förslag, säger Anders Åkesson, centerpartistisk riksdagsledamot i trafikutskott och infrastrukturpolitisk talesperson i Centerpartiet. Vi vill istället öppna upp hela vägnätet för 74-tonslastbilarna och låta vägarnas bärighet avgöra framkomligheten – för att få en maximal miljövinning.
Centerpartiet har länge förordat 74-tonlastbilar. Det finns stora miljö- och samhällsnyttor att tillvarata genom att möjliggöra transport av tyngre, längre och mer transporteffektiva fordon på det svenska väg- och järnvägsnätet.
- Dessa nyttor spiller över för företagen genom transporteffektivitet och lägre transportkostnader för företaget, säger Anders Åkesson. Men det mest positiva är miljöeffekten, där vi kan se minskade utsläpp med 74-tonlastbilar. Därför är det olyckligt och fullständigt obegripligt att regeringen vill begränsa var dessa lastbilar får köra.
En ny utredning från Skogforsk visar att regeringens begränsning på vägnät för 74-tonlastbilar får direkta konsekvenser.
- Vi får nu uppbackning av en tung rapport om att regeringens förslag inte håller måttet, säger Anders Åkesson. Ett begränsat vägnät enligt underlagsrapporten begränsar möjligheten att få full nytta av 74 ton. Det här kommer vi självklart påpeka på utskottet på torsdag och driva igenom vårt förslag istället. Det skulle leda till högre klimatnytta.
Trafikutskottet planerar komma med ett tillkännagivande där de kommer gå en annan väg än regeringen.
- Vi kommer helt enkelt att köra över regeringen i denna fråga, säger Anders Åkesson. Istället för deras avsnörpta geografi säger vi att det är vägarnas bärförmåga som ska avgöra vart och i vilken takt hela vägnätet öppnas upp för tyngre fordon. Där har vi både branschen och forskningen som stödjer oss.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Scania levererar bilar till tyska elvägar

Tyska regeringen delfinansierar ett projekt för att utveckla elvägsteknik. Scania får uppdraget att tillhandahålla lastbilar.

Plus

Spännande utveckling för fastighetsmarknaden

Nytt byggrekord och mer flexibilitet, det är vad Colliers ser i sin rapport över marknaden för logistikfastigheter i Sverige.

TIP och DSV i storaffär

Smart startspärr för färdskrivaren

Ett vanligt misstag är att glömma sätta förarkortet i färdskrivaren. Stoneridge kommer med lösningen.

Malmö invigde kombiterminalens nya kranar

De är ett nytt landmärke i Malmö, med sina 19 meter. Men kranarna på kombiterminalen kan mycket mer än så.

Postnord levererar till bilen

I ett gemensamt projekt lämnar Postnord reservdelar direkt till bilen åt Electrolux tekniker.

Nyhetsbrev

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Arkiv

Hüllert blir agent för Arccon

Plus

”Vi måste våga ta ett nationellt grepp om transportflödena”

En tredjedel av svensk utrikeshandel passerar genom Göteborgs hamn. Transportnet bestämde sig för att ta tempen på hamnens och Sveriges utsikter inför framtiden. Vi har pratat med vd Magnus Kårestedt.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

Sekab i centrum när EU satsar på bioflygbränsle

EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram biobränsle från skogsråvara.

Bockasjö expanderar och satsar i Eskilstuna

Eskilstuna kommun har tecknat ett optionsavtal med Bockasjö på mark i Eskilstuna logistikpark.

Forskarfabriken väljer Onepartnergroup

Svenska handelsflottan minst någonsin

Logiwaste löser avfalls- och tvätthanteringen på Nya Karolinska

På Nya Karolinska är modern teknologi ett signum. Inte minst när det gäller avfalls- och tvätthantering.

PoG Woody har invigt sitt nya centrallager

Lastbilstrafiken ökar mest i Västra Götaland

Best levererar för Plantagens nya e-handel

Efterfrågan på onlineköp av växter ökar. Nu startar Plantagen upp e-handel, med Best transport som leverantör.

Freja visar goda resultat

Det är en nöjd koncernledning som presenterar Frejas siffror för 2017. Men Sverige förväntas ge bättre resultat.

Jobb & Karriär
Han blir ny vd hos Scanlog

Styrelsen i Scandinavian logistics partners, Scanlog, har utsett Mattias Ljungberg till ny verkställande direktör.

Postnord och Jetshop i samarbete

VTD tar hem upphandling för 100 miljoner

Logicenters bygger nytt utanför Köpenhamn

Finalisterna utsedda till Stora åkeripriset

Frakthistoriska fartyg får bidrag

Linde lanserar lätta truckar

Packbud når volym och söker nytt kapital

7-eleven och Pressbyrån i avtal med Postnord

Ny tågpendel till Tjeckien

Jobb & Karriär
Jan Ronnehed till Norrvidinge

TIP Trailer sålt till kapitalfond

OCS bygger webbresurs för framtidens industri

Sour industry väljer Onepartnergroup logistics

APM långsamt på väg tillbaka

Euroflorist väljer Airmee

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144