Skogsindustrin efterlyser större vägnät för 74-tons lastbilsekipage

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Så lite som två procent av alla skogsnäringens transporter i Sverige kommer kunna ske med 74-tons lastbilsekipage om regeringens förslag för vägnät för dessa fordon går igenom.

Det framgår av en färsk forskningsrapport från Skogforsk.
- Ett större vägnät för 74-tonsfordon skulle ge större samhällsnytta och lägre utsläpp, säger Karolina Boholm, transportdirektör i Skogsindustrierna.
Att låta en lastbil lasta mer gods gör transporterna effektivare. Det ger minskade utsläpp, färre tunga fordon på vägarna och högre trafiksäkerhet. Därför vill Skogsindustrierna se ett stort vägnät där det är tillåtet att köra 74-tons lastbilar. Även Trafikverket har i ett regeringsuppdrag skrivit att de vill att hela det statliga vägnätet ska bli anpassat för 74 ton.
Skogforsk har på uppdrag av Skogsindustrierna analyserat hur mycket rundvirke och flis som teoretiskt sett skulle kunna transporteras per år med 74-tonsfordon på de föreslagna så kallade BK4-vägarna. Analysen bygger på den mängd rundvirke och flis som transporterades i de berörda områdena år 2014 och är en bedömning av hur dessa transporter skulle kunna genomföras om man haft tillgång till den nya bärighetsklassen på statliga vägar respektive på statliga och vissa kommunala vägar.
Som mest kommer knappt fem miljoner ton virke och flis kunna transporteras per år med 74-tonsfordon på de föreslagna BK4-vägarna, enligt analysen. Det är cirka två procent av alla skogliga transporter i Sverige och motsvarar arton 74-tonsfordon i de fem områdena och en årlig koldioxidbesparing på cirka 430 ton. Att det inte blir mer beror framför allt på att viktiga industrier inte nås via det föreslagna vägnätet. I analysen gör även Skogforsk ett antagande att vissa kommunala vägar, såsom infartsvägar till industrier, öppnas i anslutning till det statliga BK4-vägnätet. Då skulle de skogliga transporterna med 74-tonsfordon teoretiskt kunna öka till cirka sex procent vilket motsvarar fyrtiotvå 74-tonsfordon i de fem områdena och en koldioxidbesparing på upp till 1 000 ton per år från skogsbrukets transporter. Affärsmässiga och praktiska förutsättningar gör dock att det sannolikt blir färre fordon som kommer att driftsättas i realiteten.
- Om hela det statliga vägnätet skulle öppnas för 74-tonsfordon skulle vi kunna minska utsläppen med 44 000 ton koldioxid per år från skogsbrukets transporter, säger Karolina Boholm.
Analysen visar tydligt att nyttan med det föreslagna vägnätet är ytterst begränsad både för skogsbruket och för samhället i stort.
74-tonsfordon är tyngre, men inte längre, än vanliga lastbilar. Eftersom de är utrustade med fler hjulaxlar blir slitaget på vägen samma eller lägre än med vanliga lastbilar. Skogsindustrierna vill se en öppning för 74 tons maximal bruttovikt på hela det allmänna vägnätet. En sådan åtgärd skulle vara positivt för såväl skogsnäringen som samhället i stort i form av sänkta utsläpp, bättre konkurrenskraft och färre tunga fordon på vägarna, varav det senare även ger högre trafiksäkerhet.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Scania levererar bilar till tyska elvägar

Tyska regeringen delfinansierar ett projekt för att utveckla elvägsteknik. Scania får uppdraget att tillhandahålla lastbilar.

Plus

Spännande utveckling för fastighetsmarknaden

Nytt byggrekord och mer flexibilitet, det är vad Colliers ser i sin rapport över marknaden för logistikfastigheter i Sverige.

TIP och DSV i storaffär

Smart startspärr för färdskrivaren

Ett vanligt misstag är att glömma sätta förarkortet i färdskrivaren. Stoneridge kommer med lösningen.

Malmö invigde kombiterminalens nya kranar

De är ett nytt landmärke i Malmö, med sina 19 meter. Men kranarna på kombiterminalen kan mycket mer än så.

Postnord levererar till bilen

I ett gemensamt projekt lämnar Postnord reservdelar direkt till bilen åt Electrolux tekniker.

Nyhetsbrev

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Arkiv

Hüllert blir agent för Arccon

Plus

”Vi måste våga ta ett nationellt grepp om transportflödena”

En tredjedel av svensk utrikeshandel passerar genom Göteborgs hamn. Transportnet bestämde sig för att ta tempen på hamnens och Sveriges utsikter inför framtiden. Vi har pratat med vd Magnus Kårestedt.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

Sekab i centrum när EU satsar på bioflygbränsle

EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram biobränsle från skogsråvara.

Bockasjö expanderar och satsar i Eskilstuna

Eskilstuna kommun har tecknat ett optionsavtal med Bockasjö på mark i Eskilstuna logistikpark.

Forskarfabriken väljer Onepartnergroup

Svenska handelsflottan minst någonsin

Logiwaste löser avfalls- och tvätthanteringen på Nya Karolinska

På Nya Karolinska är modern teknologi ett signum. Inte minst när det gäller avfalls- och tvätthantering.

PoG Woody har invigt sitt nya centrallager

Lastbilstrafiken ökar mest i Västra Götaland

Best levererar för Plantagens nya e-handel

Efterfrågan på onlineköp av växter ökar. Nu startar Plantagen upp e-handel, med Best transport som leverantör.

Freja visar goda resultat

Det är en nöjd koncernledning som presenterar Frejas siffror för 2017. Men Sverige förväntas ge bättre resultat.

Jobb & Karriär
Han blir ny vd hos Scanlog

Styrelsen i Scandinavian logistics partners, Scanlog, har utsett Mattias Ljungberg till ny verkställande direktör.

Postnord och Jetshop i samarbete

VTD tar hem upphandling för 100 miljoner

Logicenters bygger nytt utanför Köpenhamn

Finalisterna utsedda till Stora åkeripriset

Frakthistoriska fartyg får bidrag

Linde lanserar lätta truckar

Packbud når volym och söker nytt kapital

7-eleven och Pressbyrån i avtal med Postnord

Ny tågpendel till Tjeckien

Jobb & Karriär
Jan Ronnehed till Norrvidinge

TIP Trailer sålt till kapitalfond

OCS bygger webbresurs för framtidens industri

Sour industry väljer Onepartnergroup logistics

APM långsamt på väg tillbaka

Euroflorist väljer Airmee

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154