Tyngre tåg testas på Malmbanan

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Under 2017 väntas ett viktigt delförsök för ökad last på Malmbanan bli klart. Om projektet går enligt planen kan LKAB börja köra tyngre malmtåg med ökad lastvikt på hela Malmbanan 2019.

Det framgår av pressinformation från LKAB.
Ökad kapacitet på Malmbanan och den norska delen Ofotenbanen ligger högst i prioritet i LKAB:s logistik för att klara LKAB:s planer på framtida volymökningar.
- Ett dubbelspår löser transportbehovet en gång för alla, men det ligger längre fram i tiden, säger Anders Björnström, vd i LKAB Malmtrafik. Redan från 2019 ser vi begränsningar på både Malmbanan och Ofotenbanen. Dels ökar LKAB:s volymer, dels väntas övrig trafik på Malmbanan öka.
Ett av de viktigaste projekten är att öka axellasten på hela Malmbanan från dagens 30 ton till 32,5 ton. Det kan ge en kapacitetsökning med tio procent för malmtransporterna.
- Våra lok och vagnar är byggda för att klara större last, säger Anders Björnström. Sedan två år kör LKAB ett samarbetsprojekt med Trafikverket och Bane Nor för att kunna öka axellasten. Projektet startades efter en studieresa till Calgary, Kanada, där en bana med liknande förhållanden uppgraderats till 32,5 tons axeltryck.
Just nu körs två tåg per dygn med så kallad erfarenhetstrafik mellan Malmberget och Luleå med 32,5 tons axellast. Maximal last ökas från 100 till 110 ton per malmvagn.
- Försöken har gått mycket bra, säger Anders Björnström. Inga större ökningar av slitaget på lok, vagnar eller bana och infrastruktur har noterats. Tågen kommer att köras fram till oktober, och därefter kan Trafikverket fatta ett eventuellt beslut om permanent ökad axellast.
Parallellt pågår arbeten med motsvarande försök och erfarenhetstrafik mellan Kiruna och Narvik. Trafikverket och Bane Nor undersöker status på banan, kontrollerar broberäkningar med mera för att säkerställa att testen kan börja. I Norge är svaren hittills mycket positiva, I Sverige behöver några broar åtgärdas.
- Går allt bra kan testkörningar på den norra delen börja i december, säger Anders Björnström. Då införs en ny tågtidplan.
Målet är att hela Malmbanan från kust till kust skall vara uppgraderad till 32,5 ton axellast 2019.
- Det skulle lösa en stor del av vårt kapacitetsproblem och det lägger också en bra grund till framtida dubbelspår, säger Anders Björnström.
LKAB arbetar i det tysta även med effektiviseringar inom nuvarande ramar. Lastens densitet varierar en del med fukt med mera. Därför är det omöjligt att lasta varje tåg till den maximalt tillåtna vikten. En säkerhetsmarginal krävs för att undvika överlaster och därmed riskera LKAB:s transporttillstånd.
- Sedan en tid har vi drivit ett projekt i syfte att optimera lastvikten, säger Anders Björnström. Vi har till slutet av 2016 lyckats höja den med nästan tio procent till 6 500 ton per tåg. Med en ytterligare ökning har vi nästan slagit i taket för vad det nuvarande systemet tål med 30 ton axellast. Med ökad axellast kan vi lasta tio procent mer. Det ger en positiv inverkan på volym, effektivitet, ekonomi, energi och i slutändan klimatpåverkan samtidigt som våra lok räcker till.
Ytterligare ett par förlängda mötesplatser på 750 meter krävs. En byggs vid Djupvik på Ofotenbanen och en till behövs på det södra omloppet. Var utreds just nu.
På Malmbanan körs nu 15 fullastade malmtåg per dygn, fem på södra omloppet till Luleå och tio på det norra till Narvik. Dessutom körs rågods både till och från Svappavaara. Tillsammans med returtransporterna blir det många tågrörelser per dygn.
LKAB:s tågflotta består av 17 tågsätt, 17 IORE dubbellok och drygt 1 200 malmvagnar. IORE är världens starkaste elektriska lok.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han blir vd på Lindholmen 

Tord Hermansson tar över på Lindholmen science park.

Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

Vd:n: "Det är förstås glädjande att mark- och miljödomstolens granskning har ett positivt utfall"

Klart med Postnords nya ordförande

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Nyhetsbrev

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Arkiv

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Snart invigs Osby industripark

Osby satsar stort med direktanslutning till stambanan och nytt terminalområde.

Jobb & Karriär
Ny operativ chef i Södertälje hamn

Patrik Rotkvist ska se till att man behåller konkurrenskraften.

Hemfosa köper logistikfastigheter för 3,6 miljarder

Fyller på innehavet i nystartade Nyfosa inför en uppdelning av koncernen.

Ica har stora planer för Upplands-Bro

Unik fortbildning för fordonslärare under Elmia

Fordonslärare har bjudits in till en unik konferens med fortbildning och branschinformation på Elmia lastbil i slutet av augusti.

Corem expanderar i Göteborg

Avhandling ger stöd för logistiktänk i vården

I en ny doktorsavhandling har Malin Wiger tittat närmare på hur vården kan effektiviseras genom optimerade patientflöden.

Älskade stad flyttar till Malmö

Samlastningsprojektet Älskade stad i Stockholm har blivit en succé och nu tar man konceptet vidare till Malmö. Ragn-Sells Erik Wastesson berättar om de nya planerna.

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Softlogs satsar på Sverige 

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129