Tyngre tåg testas på Malmbanan

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Under 2017 väntas ett viktigt delförsök för ökad last på Malmbanan bli klart. Om projektet går enligt planen kan LKAB börja köra tyngre malmtåg med ökad lastvikt på hela Malmbanan 2019.

Det framgår av pressinformation från LKAB.
Ökad kapacitet på Malmbanan och den norska delen Ofotenbanen ligger högst i prioritet i LKAB:s logistik för att klara LKAB:s planer på framtida volymökningar.
- Ett dubbelspår löser transportbehovet en gång för alla, men det ligger längre fram i tiden, säger Anders Björnström, vd i LKAB Malmtrafik. Redan från 2019 ser vi begränsningar på både Malmbanan och Ofotenbanen. Dels ökar LKAB:s volymer, dels väntas övrig trafik på Malmbanan öka.
Ett av de viktigaste projekten är att öka axellasten på hela Malmbanan från dagens 30 ton till 32,5 ton. Det kan ge en kapacitetsökning med tio procent för malmtransporterna.
- Våra lok och vagnar är byggda för att klara större last, säger Anders Björnström. Sedan två år kör LKAB ett samarbetsprojekt med Trafikverket och Bane Nor för att kunna öka axellasten. Projektet startades efter en studieresa till Calgary, Kanada, där en bana med liknande förhållanden uppgraderats till 32,5 tons axeltryck.
Just nu körs två tåg per dygn med så kallad erfarenhetstrafik mellan Malmberget och Luleå med 32,5 tons axellast. Maximal last ökas från 100 till 110 ton per malmvagn.
- Försöken har gått mycket bra, säger Anders Björnström. Inga större ökningar av slitaget på lok, vagnar eller bana och infrastruktur har noterats. Tågen kommer att köras fram till oktober, och därefter kan Trafikverket fatta ett eventuellt beslut om permanent ökad axellast.
Parallellt pågår arbeten med motsvarande försök och erfarenhetstrafik mellan Kiruna och Narvik. Trafikverket och Bane Nor undersöker status på banan, kontrollerar broberäkningar med mera för att säkerställa att testen kan börja. I Norge är svaren hittills mycket positiva, I Sverige behöver några broar åtgärdas.
- Går allt bra kan testkörningar på den norra delen börja i december, säger Anders Björnström. Då införs en ny tågtidplan.
Målet är att hela Malmbanan från kust till kust skall vara uppgraderad till 32,5 ton axellast 2019.
- Det skulle lösa en stor del av vårt kapacitetsproblem och det lägger också en bra grund till framtida dubbelspår, säger Anders Björnström.
LKAB arbetar i det tysta även med effektiviseringar inom nuvarande ramar. Lastens densitet varierar en del med fukt med mera. Därför är det omöjligt att lasta varje tåg till den maximalt tillåtna vikten. En säkerhetsmarginal krävs för att undvika överlaster och därmed riskera LKAB:s transporttillstånd.
- Sedan en tid har vi drivit ett projekt i syfte att optimera lastvikten, säger Anders Björnström. Vi har till slutet av 2016 lyckats höja den med nästan tio procent till 6 500 ton per tåg. Med en ytterligare ökning har vi nästan slagit i taket för vad det nuvarande systemet tål med 30 ton axellast. Med ökad axellast kan vi lasta tio procent mer. Det ger en positiv inverkan på volym, effektivitet, ekonomi, energi och i slutändan klimatpåverkan samtidigt som våra lok räcker till.
Ytterligare ett par förlängda mötesplatser på 750 meter krävs. En byggs vid Djupvik på Ofotenbanen och en till behövs på det södra omloppet. Var utreds just nu.
På Malmbanan körs nu 15 fullastade malmtåg per dygn, fem på södra omloppet till Luleå och tio på det norra till Narvik. Dessutom körs rågods både till och från Svappavaara. Tillsammans med returtransporterna blir det många tågrörelser per dygn.
LKAB:s tågflotta består av 17 tågsätt, 17 IORE dubbellok och drygt 1 200 malmvagnar. IORE är världens starkaste elektriska lok.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Eslöv hett när truckbranschen expanderar

VS Truck köper upp Grönvalls truck och maskin i Eslöv. Nu planerar man för framtiden och fler jobbtillfällen.

Tält i hamnen för mellanlagring av skogsråvara

Helsingborgs hamn upprättar ett 2 000 kvadratmeter stort tält där gods från bland annat Södra, Elof Hansson och Billerud Korsnäs kommer att lagras.

Nytt samarbete ger smidig e-handel

Domen får Transportbranschen att andas ut

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen i en rättegång om kör- och vilotidsreglerna.

Nyhetsbrev

Gå med Transportnet på CeMAT

Arkiv

Tillväxten fortsätter för Trelleborgs hamn

Trafiken via Trelleborgs hamn slog nya rekord under 2017, lastbilar, trailers och personbilar slog tidigare nivåer och mer än en miljon enheter.

Acrinova köper fastighet i Ängelholm

Vuxenutbildning för lastbilsförare

Enligt TYA kommer det att behövas cirka 50 000 nya lastbilsförare de närmaste tio åren. För att möta behovet satsar nu Skolverket på ett 30-tal kluster med sammanlagt 338 utbildningsplatser spridda över Sverige för vuxenutbildning av lastbilsförare.

Trafikverket öppnar för fyrfilig E4

En upprustning av E4 mellan Söderhamn och Gävle är nödvändigt. Det är dock ingen billig historia.

Starkt år för svenska truckmarknaden

Försäljningen ökade med 26 procent.

Jobb & Karriär
Han blir e-handelschef på DHL Express

Green cargo tuffar på

Det går allt bättre för Green cargo, som ökar omsättningen och förbättrar resultatet för 2017. Men orosmoln finns i Norge.

Här är årets finalister i Postnord logistics award

Företagssamverkan för hållbar logistik

Örebro universitet inrättar ett nytt forskningscenter för hållbar logistik.

Åkeri körde på fuldiesel – krävs på miljoner

Förlusttyngt år för Postnord

Jobb & Karriär
Stora projekt för Johan Bill

Så ska höghastighetsjärnvägen finansieras

Staten ska stå för lejonparten av kostnaden för höghastighetsjärnvägen men i de avtal som tecknats med berörda kommuner och regionala parter tar dessa på sig att vara med och betala.

Linde lanserar nytt

Linde material handling lanserar nya låglyftare och staplare för sittande förare.

Nya paketavgifter kan dröja

Även Ystads hamn slår rekord

Tillsammans med flera andra svenska hamnar i Östersjön ökade Ystads hamn sina godsvolymer under 2017.

Stora vinster med nya kombiterminalen i Göteborgs hamn

100 lastbilar om dagen försvinner från centrala staden.

Bra sommarmöbler till nytt huvudlager

Bring öppnar sin nya terminal

Edmolift generalagent för Movexx

Trafikverket kan få tillbaka ansvaret för järnvägen

Jobb & Karriär
Bergman tar över

Postnord bygger ut lager med Bauhaus

Fler reklamerar paket

Cargo IT lanserar modul för aktiv förädling

De ska leverera biobränsle till norden

Jobb & Karriär
Världens största fraktbolag får ny chef

Två nya kranar ska få godshanteringen i Malmö att gå som på räls

Bring köper Teslas elbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188