23948sdkhjf

Transportrådet efterlyser framtidsinriktade investeringar

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Det går bra för svensk ekonomi vilket framgår av regeringens vårbudget 2017. Näringslivets Transportråd saknar dock de framtidsinriktade investeringarna i närtid på infrastruktur och transporter för att långsiktigt säkerställa tillväxt, välfärd och konkurrenskraft.

Det framgår av Näringslivets Transportråds kommentarer till vårbudgeten.
Organisationen konstaterar att det inte är något nytt i regeringens vårbudget för 2017 om infrastruktur och transporter jämfört med det som tidigare är känt från regeringens budgetproposition för 2017 och infrastrukturpropositionen. Positivt är dock att regeringen angivit en ökad ambitionsnivå för underhåll och investeringar den kommande planperioden för åren 2018 - 2029. Dock bör noteras att alla anslag alltid prövas i det årliga budgetarbetet.
Näringslivets Transportråd efterlyser tempo och verkställighet i genomförandet. För att återupprätta förtroendet för transportsystemet och för att stärka konkurrenskraften.
Regeringen har tidigare gjort en tillfällig förstärkning av anslaget till järnvägsunderhåll som tidigare aviserats med 1,24 miljarder per år åren 2016 till och med 2018. Regeringen skriver nu i vårbudgeten att ”Dessa reformer upphör 2019, vilket bidrar till minskade utgifter jämfört med 2018”.
Näringslivets Transportråd framhåller att underhåll inte får bli en regulator i statens ett-åriga budgetar. Alla aktörer involverade i underhåll måste få bra planeringsförutsättningar. För att säkerställa att regeringens och riksdagens aviserade satsning på ökat underhåll av infrastrukturen kommer till maximal nytta behövs finansierade långtidsplaner som går bortom den årliga budgetprocessen. En Nationell Underhållsplan – något som saknas idag - bör utarbetas och ingå i den kommande Nationella Transportplanen för 2018 - 2029. Det är också viktigt att en ökad ambitionsnivå vad gäller såväl investeringar som underhåll av infrastrukturen inte går förlorad genom en transportpolitik med motstridiga mål.
Näringslivets Transportråd betonar att det krävs ökade systematiska och långsiktiga underhållsinsatser för att säkerställa en ökad tillförlitlighet och eliminera eftersläpande underhåll. Transportsystemet måste återställas till avsedd funktionalitet. Näringslivets Transportråd förordar en kraftsamling för systematiskt underhåll hela den kommande planperioden för infrastruktur 2018--2029 med fokus i närtid.
Av Näringslivets Transportråds kommentarer till vårbudgeten framgår vidare att det I regeringskansliet har nyligen påbörjats ett projekt kallat Framtidens Logistik som syftar till att regeringen ska ta fram en Nationell Godsstrategi på samma sätt som strategier tidigare utarbetats för de maritima näringarna, flyget och som är på gång för cyklismen. En nationell godsstrategi behövs för att stärka svensk konkurrenskraft och där en helhetssyn skapas kring hur transporter hör ihop med konkurrenskraft och hur transportpolitiska mål kan infrias utan att det sker på bekostnad av andra mål. En nationell godsstrategi bör även avspeglas i form av närtidssatsningar på infrastruktur och transporter i regeringens budget.
Näringslivets Transportråd är av uppfattningen att det tyvärr är en motsägelsefull transportpolitik som läggs fram i regeringens vårbudget för 2017. Att transportpolitiken drar åt så olika håll försvårar jobbskapande tillväxt, välfärd, hållbarhet och konkurrenskraft. Vårbudgeten saknar helt samlade effektberäkningar av olika skatter och avgifter på transportområdet för näringslivet. Nedan följer några exempel:
Å ena skriver regeringen i vårbudgeten 2017 att: ”Regeringens åtgärder ska stärka miljöanpassade transportslags konkurrenskraft och bl.a. främja en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart”. Samtidigt fortsätter höjningarna av banavgifterna och i år höjdes farledsavgifterna för sjöfarten med 8 procent och lotsavgifterna med 5 procent. Farledsavgifterna kommer även att indexregleras. Härtill kommer att svaveldirektivet innebär ökade kostnader för sjötransporter. Det är heller inte rimligt att tro att det går att nå miljömålen om kraftigt minskade CO2-utsläpp när man med exempelvis en fyrdubbling av banavgifterna kraftigt fördyrar ett av de transportsätt som man vill stimulera användandet av.
Regeringen skriver i vårpropositionen om planerna på en avståndsbaserad vägslitageskatt att: ”Ett förslag om vägslitageskatt för tunga lastbilar har lämnats av Vägslitageskattekommittén vilket regeringen kommer att bereda vidare”. Frågan är således inte avförd utan regeringen avser att arbeta vidare med ett förslag och som anges i vårbudgeten: ”återkomma till riksdagen före mandatperiodens slut.” Vidare står i vårbudgeten att: ”Regeringens ambition är att införa en skatt på flygresor.”
Att införa en avståndsbaserad vägslitageskatt – är en extra skatt på alla transporter som sker med lastbil, baserad på avstånd och inte utsläpp. Även den föreslagna flygskatten är en skatt baserad på avstånd och inte utsläpp. Ökade skatter och avgifter på transporter kommer att hårt drabba den svenska industrins konkurrenskraft. När transporterna fördyras förstärks en av Sveriges största konkurrensnackdelar, avstånden, ytterligare. Särskilt hårt drabbas svensk råvarubaserad industri i branscher som är stora köpare av vägtransporter och med verksamhet på platser där alternativa transportmedel saknas.
Samtidigt skriver regeringen i vårbudgeten om: ”Ett samhällsbygge som leder till utveckling i hela landet” och om ”En aktiv näringspolitik i hela landet”. Detta går inte ihop. Näringslivets Transportråd vill därför varna för att oproportionella och ensidiga ökningar på kort sikt av transportkostnaderna i Sverige får en negativ inverkan på konkurrenskraften för näringslivet på grund av långa geografiska avstånd inom landet och till viktiga marknader på den europeiska kontinenten.
Skatter och avgifter måste enligt Näringslivets Transportråd koordineras bättre. Det behövs en samlad översyn av hur skatter och avgifter påverkar konkurrenskraften. Till exempel svaveldirektivet, Transportstyrelsens avgiftsfinansiering, vägslitageskatt, fyrdubblade banavgifter, Sjöfartsverkets nya avgiftsmodell, indexuppräknade drivmedelsskatter, reduktionsplikt för minskning av förbrukningen av fossila bränslen, förslag om flygskatt med mera.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

2.016